Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дитер Цетче за електромобилите и Китай

Босът на Daimler иска политиците да влязат в ролята на лидери Снимка: Gettyimages
Босът на Daimler иска политиците да влязат в ролята на лидери

Срещите с големите босове на автомобилните компании се случват рядко. Основно на автомобилните изложения, когато програмата им е натоварена и е много трудно да измъкнеш нещо наистина интересно от тях.

Да видим, какво ще се случи, когато аз и група мои колеги се срещаме с Дитер Цетче, изпълнителният директор на Daimler.

Със сигурност работата и ежедневието на Цетче са стресиращи, но той успява да скрие напрежението. Срещаме се с него в края на деня, след поредица интервюта, който той е дал в импровизирания си офис в края на огромния щанд на Mercedes-Benz на автомобилния салон във Франкфурт. Много е горещо, а климатичната система на старата Festhalle явно губи битката с горещината.

Ослепително бялата риза на Дитер е вече леко измачкана, но той демонстрира същата жизненост, която ми направи впечатление при представянето на C-класата на Mercedes преди почти 20 години.

Цетче се усмихва и изсипва порой думи, може би защото бизнесът на компанията му върви добре. Продажбите на Mercedes растат солидно на новите пазари, най-важният сред които е Китай и въпреки че BMW и Audi се наместват успешно в премиум сегмента в световен мащаб, повечето модели на Mercedes си остават еталон в своя клас. Преди кризата Mercedes записа изключително успешно десетилетие, така че Цетче не може да се оплаче от липса на клиенти.

Неприятното приключение на име Chrysler е вече отдавна отминал спомен, а фокусът на компанията е повече от ясен - автомобилите на марката трябва да осигуряват на клиентите качеството и технологиите, които те очакват от тях - по начина, по който са го правили десетилетия наред. И Mercedes не се скъпи за новости - за периода 2009-2010 компанията похарчи 5 милиарда евро за развитие на нови проекти, а за 2011-2012 сумата е далеч по-впечатляваща - 20 милиарда евро.

Но Цетче не приема нищо за даденост.

"Определено виждаме облаци на хоризонта", обяснява той и това е първата му реплика, която насочва разговора към политически теми. Точно така. Обикновено шефовете на големи компании избягват да говорят за политика, но тук нещата са различни. Европейската дългова криза, разпалена от срива в икономиките на Гърция, Испания и Португалия и Италия и слабостите, които демонстрира френската банкова система заплашват стабилността на еврото. Към това добавяме и все повечето германски гласоподаватели, които се оплакват, че трябва да плащат за издънките на другите. В същото време икономиката на САЩ не се възстановила напълно, нивото на безработицата остава високо, а пазарът на жилища така и не може да излезе от кризата.

Затова и Цетче говори внимателно, като подбира всяка дума.

"Дългата дискусия по въпроса с дълговете никак не ни помогна - обяснява босът на Mercedes. - Както в Европа, така и в Америка. Надявам се, че в скоро време политиците ще поемат ролята на лидери на обществото."

Сигурно е така, но проблемът при политиците е общ - хоризонтът им на мислене стига до следващите избори. А Цетче трябва да взима решения, които ще се отразят на развитието на компанията в следващите 20 години. 125 години след създаването на автомобила, за първи път от над един век насам, Daimler поставя краен срок за използването на двигатели с вътрешно горене и това няма как да не създаде проблеми.

"Предстоят ни още едно или две десетилетия, в които двигателите с вътрешно горене ще доминират - рязко заявява Цетче. - Но в следващите пет години нито една компания няма да може да печели пари от алтернативите им за задвижване на автомобилите."

Две изречения, които казват много неща. Помислете си: Какво ще шофирате след 10 или 20 години? А какъв автомобил карахте преди 10 или 20 години, помните ли? Този период се равнява на около два моделни цикъла за инженерите на Daimler, така че те трябва да са наясно в каква посока поема компанията.

Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, ще бъде решаващият фактор за развитието и налагането на алтернативните двигатели. Китайците вече са наясно, че не могат да си позволят - по икономически причини - всичкият петрол, от който държавата им има нужда. Затова и там се родиха някои стратегии, които трябва да окуражат автомобилните производители да създават хибриди и електрически автомобили. Целта е ясна - до 2020 година Китай иска да намали с 50% консумацията си на енергия и да превърне електричеството в основен заместител на петрола.

"Не е изненада, че "автомобилът, който се задвижва от нова енергия" е един от седемте приоритети за развитието на Китай - обяснява Цетче. - Но се оказва, че трансформацията на пазара на автомобили там ще се случи по-бавно от очакваното. Все пак се надяваме, че в Китай могат да изпълняват плановете си с по-бързи темпове, но все още съществуват технически ограничения за разпространението на електрически автомобили на този пазар."

С други думи, китайците още не са наясно как да наложат електромобилите.

Но посоката е ясна, защото петролът в следващите 20 години ще става все по-скъп и все по-малко.

Затова според Цетче, масовото производство на електрически, хибридни и автомобили, които се задвижват с горивни клетки "е въпрос на време, не на предстоящо решение". Това вече е ясно посока, сега да видим как ще се случват нещата.

 

Най-четените