Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Една не много smart(phone) сатира

Зомбираната вайръл сатира на капитализма е фабрика за ирония Снимка: Steve Cutts
Зомбираната вайръл сатира на капитализма е фабрика за ирония
Една не много smart(phone) сатира Снимка: Steve Cutts
Една не много smart(phone) сатира Снимка: Steve Cutts

Малко неща са по-масивни от иронията, която убягна на огромното мнозинство от Facebook-анархисти, Banksy-бунтарчета и други клик-тивисти, които, през своите лаптопи, таблети и смартфони, наводниха интернет със серия от антикапиталистически илюстрации на Стийв Кътс.

Може да си ги поръчате от личния сайт на автора в рамка, на арт принт и канава, цените са от 19 до 150 долара за различните вариации и формати.

Централният мотив на невдъхновените изображения е дехуманизиращия ефект на технологията, консуматорщината и модерния живот в цивилизованото общество, основано на принципите на свободния пазар и избор.

Какво има на картинките?

В най-споделяната от всички, днешното човечество е стилизирано като колекция от безмозъчни зомбита, които се тътрят безцелно с погледи, забити в своите смартфони. В бекграунда се виждат сгради с огромни реклами на технологични брандове.

Друго изображение черпи вдъхновените от прочутия кадър от черно-бялата класика на Кинг Видор „Тълпата" със стотиците еднакви бюра и безлични служители над тях. В трета илюстрация хората вече са плъхове, които се тъпчат в метрото.

Имаме още дебелак, буквално слял се с креслото си, захранващ уродливото си туловище с джънк-фууд през системи, иконични рисувани герои от миналото са видени като затлъстели бели боклуци, зомбирани пред телевизора, визуализирана е метафората за медиите като булшит, гротескни корпоративни злодеи разрушават света, хилейки се, огромни смартфони водят своите притежатели на каишка, плъх с костюм е заклещен от капан с примамка банкнота...  И още от същото.

Стийв Кътс улавя пулса на времето, яхва новия конформизъм и създава перфектния clickbait* капан за Starbucks-анархисти, хипстъри, левичари, студенти по либерални изкуства, консуматори на трендове, недоволни от всичко невежи и прочие паплач.

Възбудени от „Истината", възмутени „Злото", стотици хиляди потребители на социалните мрежи изпратиха послание, произведено сякаш от колективно съзнание: „ето в какъв ужасен свят живеем, това е тъжната истина за нашето съвремие, подсмърч, подсмърч, клик, клик, слайд, шер, лайк".

Уау, гении! Кажете ми още за проблемите на Първия свят.

И внимавайте да не се ударите в ръба на епичната ирония, която произвеждате всеки път, когато използвате постиженията на Западния свят, за да покажете колко е гаден.

Тонално мрачните илюстрации на Стийв Кътс представляват съвсем прилично и типично парче съвременна визуална сатира.

Сигурна, безопасна, предвидима, скучна като идеи, майсторска като изработка, галеща емоциите, сантиментите и интуициите на масите. Никой няма да иска да застреля Стийв Кътс за антикапиталистическите му илюстрации, които - да кажа пак -  се продават на принт, в рамка и на канава на цени от 19 до 150 долара през неговия личен уебсайт.

Никой няма да протестира и да обяви изображенията за реч на омразата.

Най-сатиричното в тази сатира е, че тя прегръща модерния, лицемерен медиен консенсус за големия лош капитализъм. Естаблишмънтът си играе на антиестаблишмънт, мейнстриймът рисува революции. Затова и повечето популярни, тренд-ориентирани сайтове като Buzzfeed пуснаха материали с илюстрациите, без капка иронична интроспекция, подсилвайки посланието за невероятната им проникновеност.

Повечето медийни заглавия от интернет са в духа на „Тъжната истина за света, в който живеем", „Художник обобщи модерното общество", „Истината за света"... и още много бла-бла-бла, казано на най-модерен български.

Клик-тивистите от социалните мрежи, разпространяващи „Истината", сред които поне трийсетина от хората и в моята Facebook-френдлиста, са в пълна хармония с медийните заглавия.

Комфорт, взаимност, приемственост.

Станах свидетел на почти смущаващ обществен консенсус относно важността, автентичността и моралното превъзходство на визуализираните идеи на Кътс. А какви са те всъщност?
Ако дестилираме купищата мнения и заглавия, ще достигнем до един елементарен, до болка познат сантимент - капитализмът е кофти.

Капитализмът отчуждава, превръща хората в плъхове, преследващи парите до края на безсмисленото си съществуване. Модерното живеене не струва, новите технологии ни превръщат в зомбита, консуматорският нагон е разрушителен, алчността убива. Хипи булшит с чегеваристки привкус. Моментът, в който идеите стават стара идеология.

Много важен детайл е политически коректния профил на персонифицираното зло - когато не са мишки с костюми, лошите са дебели и/или плешиви мъже от Западния свят. Баналността на подобни творчески „откровения" вече е болезнена.

И това е само поредната вайръл вълна от антиконсуматорски илюстрации.

Свободният пазар на идеи създаде огромна ниша за арт продукти в стила на ортодоксалния професионален бунтар Банкси. И това е страхотно! Искам да кажа, страхотно е, че има свободен пазар на идеи. Защото ако следваме етическите импликации на подобни илюстрации докрай, ще достигнем до мрачни сталинистки изводи.

Плъховете, зомбитата и капиталистите от картинките имат избор.

Никой не ги е накарал да си купят новия модел на едикой си смартфон под дулото на „Калашников". Това не могат да разберат днешните леви, псевдопрогресивни сили. Хубаво е да имаш избор. Лошо е да ти го отнемат, защото някой е решил, че не е правилен. Тези хора гледат свободни общества и рисуват по тях мрачна дистопия, докато истински тоталитарни режими мачкат човешки души с индустриален ритъм.

„Капитализмът не е достатъчно условие за съществуването на свободно, проспериращо общество, но е необходимо условие", казва нобеловият лауреат по икономика Милтън Фридман. Според харвардския професор по психология Стивън Пинкър всички данни сочат за драматично намаляване на насилието през годините в глобален мащаб и увеличаване на емпатията и стандарта на живот на обикновените хора, и една от основните причини за това е свободният пазар.

Конкуренцията, комуникацията, плурализмът и свободата на словото са основните предпоставки за човешко благоденствие.

Сатирата на консуматорския инстинкт е жизнено необходима, но когато едни обикновени илюстрации със спорни обобщаващи идеи се превърнат в глобално явление и са обяснени от медийния консенсус с религиозна терминология като „Истина" и „Пробуждане", тогава разбирате колко много хора функционират с объркан морален компас и атрофирало критично мислене.

Това са маси на колективната емоция, на автоматизираната реакция, които имат своята свобода за даденост, никога не са се борили за нея и затова не я смятат за особена ценност.

*clickbait - термин, описващ уеб съдържание, замислено с основната цел да привлече посещения без да се взимат под внимание качеството, истинността и точността.

 

Най-четените