Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Звездите в мисия "Доброволец"

Трудно е да се мисли за хуманитарни пътувания, без да си представяш красивата холивудска звезда и други популярни хора, които работят за доброволни каузи. Снимка: БГНЕС
Трудно е да се мисли за хуманитарни пътувания, без да си представяш красивата холивудска звезда и други популярни хора, които работят за доброволни каузи.

Дали знаменитости като Анджелина Джоли насърчават доброволчеството? Трудно е да се мисли за хуманитарни пътувания, без да си представяш красивата холивудска звезда и популярни хора, които работят за добри каузи.

Но до каква степен знаменитостите допринасят за нарастващото желание за доброволна работа далеч от дома - и дали всичко е позитивно?

Едно е сигурно - в нашата вманиачена по знаменитостите култура много организации виждат полза от това да имат подръка звезди, които да са техните посланици на добра воля.

Джоли е такъв посланик за Върховния комисариат на ООН за бежанците (UNHCR), а УНИЦЕФ има много посланици знаменитости, включително Лив Тайлър, Сара Джесика Паркър и Клей Айкън.

"Знаменитостите на УНИЦЕФ имат широка гама от таланти и постижения, но всички те са ангажирани с каузата за подобряване на живота на децата по цял свят", твърди Мариса Бюканоф, говорител на УНИЦЕФ. "И връзката  с тях възниква, защото той или тя вече са демонстрирали тази си ангажираност."

Привличане към каузата

И все пак вероятно най-ценното, което една знаменитост може да предложи, е вниманието, което привлича към каузата. "Когато такава личност се появи някъде, медиите са там", коментира Ерин Ранк, президент и изпълнителен директор на "Място за човечност" от Лос Анджелис, Калифорния.

Суперзвездата Рики Мартин постига голям ефект за организацията, когато замина  за Тайланд след цунамито през 2004 г. "Той отиде в региона и осигури достатъчно информираност за проблема - така че бяха набрани средства за построяването на 225 жилища за останали без дом семейства", констатира Ранк.

Въпреки че знаменитостите имат огромна маркетингова привлекателност и могат да осигурят невероятни нива на информираност за дадена кауза, те вероятно не са основният стимул за участие в хуманитарно пътешествие.

"Природните бедствия, основно злополуки, са вероятно най-големият тласък", твърди Дейвид Клемънс, основател на VolunTourism.org, който предлага новини, проучвания, предложения за места за пътуване и друга информация за хората, които се интересуват от доброволчески туризъм, известен като волунтуризъм (voluntourism). 

Нанси Макгихий, специалист по изследванията на волунтуризма в Технологичния университет на Вирджиния, е съгласна, че включването на знаменитости не е най-основателната причина за доброволческите пътувания.

"Изследванията показват, че хората е по-вероятно да участват в такова изживяване, ако имат подкрепата на своите семейства, приятели и колеги", казва тя. "Моята хипотеза е, че одобрението на близките е по-важно от това, което прави която и да е знаменитост."

Все пак общественият интерес към знаменитостите е сериозна движеща сила. Вижте например Look to the Stars - уебсайт, посветен на проследяване дейността на знаменитости, които правят различни дарения и благотворителни кампании.

"Основната ни цел е да вдъхновим феновете да подкрепят благотворителните организации и каузи, като следват стъпките на любимите си зведи", разказва Тим Сондърс, редактор и мениджър на онлайн съдържанието на сайта.

Сайтът предизвика реакции от читатели, които желаят да научат повече, казва Сондърс. "Редовно получаваме молби за материали за знаменитости, пътували в пострадали райони с хуманитарна цел", споделя той. "Повечето от тях питат как биха могли да се включат лично - те стават свидетели на това какво правят техните герои - и също искат да помогнат."

Доброволчество по време на почивка

 "Когато започвах през 2000 г., Google нямаха ключова дума за търсене "voluntourism". Те запитваха дали нямате предвид "volunteerism", спомня си Клемънс. Сега, когато напишете "волунтуризъм," получавате повече от 300 000 страници. "За нещо, което все още е в най-ранния си етап, фактът, че има толкова голям интерес към него, е много показателен."

"Място за човечност" регистрират също толкова голям интерес. "Повечето от нашите селски пътувания са запазени за цялата следваща година", обобщава Ранк.

Доброволчество и имидж

Вероятно по-разпространен е скептицизмът за мотивите на знаменитостите да се ангажират с каузата. Ламорьо признава: "Когато се включват знаменитости, трябва да внимавате дали това няма да бъде прието като постъпка, която е в името на добрия имидж на самата известна личност."

Определено има и това, съгласява се и Клемънс. "Подобни неща имат известна комуникационна стойност и значение за обществения имидж."

Точно както обикновените хора се чувстват променени след вдъхновващо изживяване като доброволци, така това може да се случва и на звезди като Анджелина Джоли. "И те могат да имат своите преживявания по време на такава мисия, които да променят живота им", уверен е Клемънс.

 

Най-четените