Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Класически случай на модерната сцена

Новият проект на Мария Каракушева ще дебютира днес от 21.30 в Sofia Live Club Снимка: Момчил Христов
Новият проект на Мария Каракушева ще дебютира днес от 21.30 в Sofia Live Club
Каракушева признава, че направо настръхва от мощния сопран на Пламена Гиргинова (вляво)

Едно е да си виртуозен инструменталист, съвсем друго е да си новатор и да виждаш в музиката нещо повече от останалите.

Мария Каракушева не е просто пианистка със зашеметяващи умения и с непрекъсваща любов към класическата музика. Вече от четири години тя развива нещо непознато за българската сцена като съчетава класиката с други жанрове и така привлича нова публика към любимия си стил.

Гастролът на класиката извън концертните зали е световна тенденция, но у нас още не сме имали много възможности да я видим в действие. Един такъв шанс обаче се появява още днес.

След като вече съчета класиката с хаус музика и с джаз, тази вечер в Sofia Live Club Мария Каракушева ще поднесе изпълнения в класически стил на всеизвестни поп и рок песни.

Новият й проект се нарича Grace On Air (air означава и ария, б.р.) и в него тя не изневерява на правилото си да работи само с музиканти, които я вдъхновяват изключително много - в случая това е оперният сопран Пламена Гиргинова.

Този път обаче е настъпил обрат в подхода на пианистката. В досегашните си проекти Classic In The House и Classic In The Jazz тя взимаше класически произведения и ги пречупваше през призмата на модерния хаус и джаз.

Сега тя е направила обратното - избрала е поредица от популярни песни и ги е преправила в класически стил, с виртуозни пиано партии и наелектризиращо оперно пеене.

Така обичаните Paradise на Coldplay, Cry Me A River на Джъстин Тимбърлейк и Come As You Are на Nirvana придобиват неочаквана нова форма и успяваме да ги погледнем със съвсем други очи, докато ги припяваме заедно с Каракушева и Гиргинова.

Остава заради проектите

За музикант като Каракушева възможните пътища не са малко. Тя свири от 5-годишна, на 9 печели международен конкурс във Франция, на 12 вече изнася първи самостоятелен концерт в зала "България". В 11-и клас печели още два конкурса в Париж.

На няколко пъти вече е имала възможност да се премести в чужбина и макар че все още не е решила окончателно да остане у нас, винаги нещо я задържа тук.

Когато завършила Музикалното училище е щяла да кандидатства в академия извън България, но е предпочела да остане заради преподавателя си Илия Чернаев, в когото видяла перфектния човек за своето развитие.

По-късно вече създава първия си проект Classic In The House заедно с DJ Borra и преценява, че това е по-важно и интересно за нея от един евентуален път в чужбина.

Две години по-късно реализира и Classic In The Jazz, започнал единствено с пианиста Момчил Атанасов, и прераснал в сформиране на цяла група с две пиана, бас и барабани.

Сливането на класиката с джаза ще продължи през май, когато Атанасов се връща в България. Тогава с Каракушева планират още един грандиозен концерт с оригинална концепция, която все още пазят в тайна.

Като Бах, Бетовен и Лист

28-годишната пианистка все повече се увлича по неща, които са извън рамките и предстоящият Grace On Air го доказва. Тя и оперната певица Гиргинова доста са мислили как точно да поднесат поп песните, които са така добре познати на аудиторията.

Някои от тях се оказали изключителни предизвикателства, например What You Waiting For на Гуен Стефани, където под специфичното пеене, съдържащо сложни за изпяване интервали, Мария Каракушева решила да постави невероятно изтънчена партия на пианото.

Тя уточнява, че при новите аранжименти на песните са търсени типичните за класиката резки промени на настроението, но отделните парчета са различно решени откъм стил. „В някои звучим като Бах, в други като Бетовен, в трети сме Лист", обяснява Каракушева.

Извън концертните зали

Днес към класиката съществуват определени предразсъдъци и Мария Каракушева е наясно с това. Тя съвсем не очаква всеки да оцени създаваното от нея, но предпочита да работи за популяризирането на тази музика.

По всяко време музикант като нея има възможност да тръгне по отъпкания път на концертен пианист, но това не я влече достатъчно - знае, че класическата сцена не изживява най-силния си период и трудно стига до малобройната си публика.

Затова тя предлага на хората да се докоснат до класиката на нестандартни места, където ще се чувстват по-комфортно, отколкото в залата. Все пак хубавата музика може да бъде възприета навсякъде.

Бъдещето на класиката за нея е в по-смелите шоу концерти и в атрактивните изпълнители като китаеца Ланг Ланг, възприеман в родината си като рок звезда.

А нейното собствено бъдеще? Тя не иска предварително да мисли дали ще съчетава класическата музика с още някой стил - идеите й идват не във връзка с определени жанрове, а когато срещне музикант, който я провокира с таланта си.

Но Каракушева планира неща, които биха развълнували всеки неин почитател.  Първо, тя е решена да прави изцяло авторска музика и да разработи свои класически композиции, а едно свое парче вече е вмъкнала в Classic In The House.

Още по-интересното е, че се увлича и по филмова музика („Нещото, което днес е най-близо до класиката") и се замисля дали би се пробвала и в тази сфера... Чакаме с нетърпение!

 

Най-четените