Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мемето, което е на път да се превърне в истински "Син кит"

Опасна игра на предизвикателства залага на заплахи и насилие Снимка: Youtube
Опасна игра на предизвикателства залага на заплахи и насилие
Мемето, което е на път да се превърне в истински "Син кит" Снимка: Youtube
Мемето, което е на път да се превърне в истински "Син кит" Снимка: Youtube

Меметата в WhatsApp с Момо - ужасяващо създание от японските хорор филми, могат да ви накарат да настръхнете от ужас. Те вече разпространяват паника онлайн и дори са свързани с поне един случай на смърт.

Полицията в редица държави вече е пуснала предупреждение към хората да не взаимодействат по какъвто и да е начин с профили, които използват за аватар снимката на Момо, особено в испаноезичните страни и в Южна Америка, където трендът е възникнал.

Момо е сравняван с градските легенди за Слендърмен - друго известно чудовище, възникнало от онлайн форумите, което стана изключително известно, след като разказите за него предизвикаха няколко убийства сред тийнейджъри в САЩ и Великобритания.

Тъй като WhatsApp е частна и криптирана, е трудно да се установи точно какво включва новият онлайн феномен на Момо. Според полицията в Южна Америка хора, предимно тийнейджъри, биват контактвани в WhatsApp от профили с чудовището за аватар. След това започва онлайн тормоз.

Непознатият профил започва да пише с набелязаната жертва, давайки й различни предизвикателства.

Ако потребителят не се справи с предизвикателствата, започва изпращането на цветисти и описателни заплахи за проклятията, които ще се стоварят върху главата на жертвата. Предизвикателствата са разнообразни и понякога могат да завършат с подканване към самоубийство.

Според вестник "Buenos Aires Times" полицията в Аржентина вече разследва дали този модел е причина за смъртта на 12-годишно момиче в Буенос Айрес. Момичето е публикувало видеоклипове за себе си, като прави серия от предизвикателства, преди да се самоубие, според доклада на местните власти.

В отговор на заплахата от полицейското звено на мексиканската полиция за борба с киберпрестъпността публикуваха призив към децата и младежите да "избягват да говорят с непознати". Съобщението беше насочено и към организаторите на тази схема с предупреждение, че полицията прави всичко по силите си да разкрие кои седи зад всичко това.

На практика всичко започва в испаноезична група във Facebook, където потребителите са предимно младежи.

Публикация там отправя предизвикателство към членовете на групата (а и не само) да контактнат непознат номер с идеята, че това е игра, в която те получават множество други предизвикателства.

Цялото послание е представено като нещо опасно и застрашително, но и също така интересно. Допълнителен елемент към популяризирането на Момо идва и от YouTube, където редица влогъри публикуват видео от комуникацията си с "чудовището".

Някои от пострадалите потребители разказват, че ако изпратиш съобщение на "Момо", получаваш отговор с редица снимки с изключително насилствено и агресивно съдържание. След това също следват заплахи, а понякога и разкриване на лична информация за потребителя, който е пратил първи съобщение.

Играта вече е излязла извън испаноезичния свят, прехвърляйки се също така на места в Европа и САЩ. Властите в Америка вече предупредиха, че това съвсем не е невинен феномен или детска игра, а зад него стоят опасни хора, които могат да накарат децата да наранят себе си или околните.

Самото създание Момо има странно лице на жена с почти анимационни черти и огромни втренчени очи. Прототипът на Момо е дело на японския художник Мидори Хаяши, който вече се дистанцира от опасната онлайн игра и от собствения живот, който неговия герой е приел вече онлайн.

Няколко телефонни номера са свързани с Momo с WhatsApp. Най-широко разпространеният номер започва с +81, националният код за Япония. Други версии обаче се появяват в Мексико и Колумбия.

Според полицията в Испания, веднъж започната кореспонденция с "Момо" тя не може да бъде спряна просто така и не може да бъде игнорирана - "подобно на хорор филм", добавят оттам.

Вирусният ефект на Момо и предизвикателствата, насочени към деца и младежи изключително много наподобяват играта "Син кит", възникнала в Русия.

Самата игра е нещо като градска легенда, за която не може да се получи реално потвърждение, но не може и изцяло да бъде отречена.

Според разпространената легенда "играта" се състои от серия от 50 предизвикателства, възлагани на играчите от администраторите (куратори) за период от 50 дни, като последното предизвикателство е играещият да извърши самоубийство.

Идеята идва от новелата на 17-годишна руска авторка, написала под псевдонима Стейси Крамер "50 дни до моето самоубийство".

Сред предизвикателствата, за които се твърди, че играта отправя, се включват и нарязвания по ръцете или тялото с бръснарско ножче. След разследване на руската журналистка Галина Мурсалиева се стига до разследване, в което дори има и задържани, но така и няма доказателства за предизвикани самоубийства от "Син кит".

На практика играта е по-скоро градска легенда и средство за тийнейджъри да сплашват връстниците си, но това не го прави по-малко опасно, особено ако жертвите са по-лабилни психически младежи.

Същото може да се каже и за Момо. Тепърва предстои властите да направят разследване откъде идват съобщенията с предизвикателствата и дали това също не е история, която е заживяла свой живот, подхранвана от злостни шеги и желания сред младежите за онлайн тормоз.

 

Най-четените