Ok Google, би ли скъсал с гаджето ми по телефона? | webcafe.bg
Mobilecafe

Ok Google, би ли скъсал с гаджето ми по телефона?

лебовскиMobilecafe, по Wired, The Verge
10.05.2018, 11:52 (обновена 11.05.2018, 16:49)

Всеки може да разпознае дали говори по телефона с жив човек или с роботизирана централа с предварително записани съобщения от вида "В момента абонатът разговаря...", "Вашето обаждане е важно за нас..." или "Наберете 9, за да се свържете с оператор". Гласовото съобщение е предварително записано, с отчетлив и декларативен тембър, в него няма колебания, "паразитни" фрази или междуметия, с които иначе е пълен обичайния човешки разговор.

Google обаче се готви да промени радикално правилата на играта.

На конференцията I/O беше представена нова функция на гласовия асистент в Android, която умее да води автономни и напълно реалистични телефонни разговори, без осезаема разлика с естествения човешки маниер на говорене.

Името на новия проект е Google Duplex, а демонстрацията му беше достатъчно убедителна, за да накара цялата зала да реагира със смях и възклицания от изненада.

Роботът на Google успява да уговори по телефона час за женско подстригване във фризьорски салон, като реагираше абсолютно адекватно на всички уточняващи въпроси на служителката. Изкуственият интелект на Duplex знаеше кога да отговори с "Ъм", "Мхм" или "Окей, супер", как да имитира паузите и интонационните извивки на нормалния човешки глас в различни промени на сценария, как да координира двата графика на потребителя и салона, и - най-вече - да не подскаже с нищо на фризьорката, че си общува с робот.

Демонстрацията не беше експеримент на живо, а предварително записан (автентичен) диалог. Целта на главния изпълнителен директор на Google Сундар Пичай все пак беше да покаже, че изкуственият интелект на компанията скоро ще бъде готов за много по-сложни интеракции с хората.

Единствената намеса на потребителя в процеса беше въвеждането на команда "Уреди ми час за подстригване между 10 и 12 ч. на обяд". Оттам нататък гласовият асистент изпълнява ангажимента без допълнителна помощ или напътствия.

Duplex бележи голяма стъпка напред в посока към напълно автономните и естествено звучащи роботизирани услуги. Проектът беше обявен като експеримент още преди няколко години под ръководството на главния инженер на Google Янив Левиатан и вицепрезидента Йоси Матиас. Публичните му тестове ще започнат до няколко месеца, съобщава Wired.

Едно от важните неща, които липсваха в презентацията, беше уточнението, че на телефона се намира виртуален асистент, а не човешко същество. Обажданията на Duplex не минават през телефонния номер на потребителя, а през вътрешна система на Google.

Това поставя сериозен етичен въпрос пред разработчиците, доколкото анонимната система може да въведе в заблуждение отсрещната страна.

Безпроблемното имитиране на човешката личност от машина рано или късно може да нанесе фатален удар върху взаимното доверие.

Проблем е и това, че записът от обаждането на Google Duplex не се пази в телефона на потребителя му и не може да се преслуша от него, за да се види дали разговорът е протекъл по достатъчно любезен / адекватен начин.

Според информацията на Google, Duplex ще има допълнителна функционалност за "самонаблюдение". Ако виртуалният асистент установи, че разговорът надвишава неговата способност за обработване на конкретна информация, той ще предаде функциите на човешки оператор и ще го остави да довърши задачата.

Засега Google смята да ограничи функционалностите на Duplex до определени бизнеси в сферата на услугите, в които разговорите между клиенти и персонал протичат по тривиални, предсказуеми формули: "Добър ден", "Искам да направя резервация", "За час Х, за ден Y, за Z брой души", "Дочуване".

Но колкото по-развита стане тази технология, толкова повече хора биха предпочели да я използват, за да си спестят неудобните или досадни лични разговори.

Представете си например Duplex, който да се обажда всеки уикенд на възрастните ви родители? Или Duplex, който да скъса с гаджето ви вместо вас? Или Duplex, който да се "специализира" в телефонни измами?

Все още има твърде много неясни въпроси около начина на функциониране на Duplex - най-вече дали демонстрацията някога ще се превърне в реалност.

Засега Google го третира като експериментален проект, а не като готов продукт. Амбицията за създаване на напълно интуитивен и хуманоиден робот, способен за комуникация в разговор без предсказуеми сценарии, е твърде далеч в бъдещето и зависи от евентуална революция в технологията на изкуствения интелект.

И все пак етичният проблем пред проекта стои на всеки етап от развитието. Ако Google би бил склонен да го разработва по определени полезни стандарти, каква е гаранцията, че друг, независим и злонамерен играч не би го превърнал в инструмент за манипулация на обществото?

Oще: google  google assistant  google duplex  гугъл  дуплекс  изкуствен интелект  робот  телефонна централа  човешки глас 


Още от Бъдещето

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 11.02.2012, 11:38

1 Rosho Ivanov | 17.05.201812:24

Електронните книги няма да убият хартиените. Напротив, ще ги съхранят.
Но хората може да забравят четенето.
Емотиконите няма да убият думите.
Ще ги затрие това, че забравяме какво значат.
Чатовете няма да убият живите разговори.
Ще ги смълчи това, че все повече нямаме какво да си кажем.
Хората няма да убият общуването.
Само ще забравят да спрат роботите, докато те го довършват.

И тъй като стана доста дълго - тук споделям какво още ме плаши в тази иначе революционна разработка: https://goo.gl/xSnztM
   

оценка

+0 -0