Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Президентът и Генщабът на Полша загинаха в Русия

Руският премиер Владимир Путин обеща лично да следи разследването на самолетната катастрофа Снимка: Getty Images/Guliver
Руският премиер Владимир Путин обеща лично да следи разследването на самолетната катастрофа

Полша остана без държавен глава и без армейски генерали след самолетната катастрофа край Смоленск на 10 април.

Президентът на Полша Лех Качински, съпругата му Мария и още 94 души загинаха, след като самолетът им ТУ-154 се разби близо до руския град Смоленск, предадоха световните агенции. Загинал е и почти целият Генерален щаб на полската армия - всички ръководители на полската армия, на всички видове войски, включително и началникът на Генщаба - генерал Франтишек Гонгор и шефът на Бюрото за национална сигурност Александър Щигло.

Губернаторът на Смоленска област Сергей Антуфев беше един от първите, потвърдил за злощастното събитие. По данни на Следствената комисия на Прокуратурата на Русия беше съобщено, че на борда на самолета са се намирали 132 души, но по-късно стана ясно, че броят им е 96. Самолетът се е разбил на 300-400 м от пистата на летището в западния руски град, като първоначално се е блъснал във върховете на дърветата, ударил се е в земята, където се разпаднал на парчета и се подпалил.

Качински и премиерът Туск - поотделно на Катин

Качински е пътувал за Русия за поклонение на мемориала "Катин" - да почете паметта на избитите от руски спецвойски близо 22 000 полски войници и офицери през 1940 г. в Катинската гора край Смоленск. Ако президентът Качински и премиерът Доналд Туск не бяха политически противници, Полша днес щеше да е и без премиер, тъй като Туск също се поклони на мемориала на Катин, но не в един и същи ден с държавния глава.

Още през март беше ясно, че двамата ще отбележат 70-годишнината от убийствата в Катин на различни дати. След като разбрал, че Туск ще отиде по покана на Путин, президентът настоял също да участва в церемонията по поклонението на Катин. "Най-важният представител е президентът и се надявам, че ще получа виза", казал Качински.

Сред загиналите са още управителят на Полската народна банка Славомир Скшипек, Януш Куртика - директор на Института по национална памет - институцията, която съхранява архивите на комунистическите тайни служби, епископи от католическата църква, заместник-председателите на Сейма (долната камара на парламента) Йежи Шмайджински и Кшищоф Путра, депутати, заместник-министри, епископи и др.

„Самолетът се разпадна на части. Парчета от машината се разпилени в гората край летището. Наоколо цари пълен хаос". Така описва ситуацията около летището край Смоленск полското издание TVN 24, цитирано от агенция "Фокус", след катастрофата на самолета.

Президентът на Русия Дмитрий Медведев сформира специална правителствена комисия, която ще разследва самолетната катастрофа в руския град Смоленск, при която най-вероятно е загинал полският държавен глава Лех Качински. Лично премиерът Владимир Путин ще отговаря за разследването. По-късно Путин пристигна на мястото на трагедията, а в специално телевизионно обръщение президентът изрази съболезнованията си към полския народ.

Гъстата мъгла и грешка на пилота на самолета се очертават засега като причина за катастрофата, предаде агенция РИА Новости, цитирайки източници от руските правоохранителни органи. Според Интерфакс руските власти предложили на екипажа на президентския самолет да се приземи в Минск или в Москва заради гъстата мъгла в района на Смоленск. Пилотът обаче решил да приземи самолета в Смоленск. Машината се разбила при четвъртия опит да кацне.

"Газета виборча" съобщи, че контролните служби на летището в Смоленск са препоръчали на полския самолет да не каца. Те обаче не са можели да му забранят да се приземи и екипажът не изпълнил препоръката им. 15 минути преди това авиодиспечерите препоръчали на руски военен самолет Ил-76 да не каца заради мъглата и машината потеглила към друго летище.

Лех Валенса: Загина на лобното място, където Съветите изтребиха нашия елит

Като "невъобразима трагедия" определи катастрофата основателят на полския профсъюз "Солидарност" и бивш полски държавен глава Лех Валенса. "Преди 70 години Съветите ликвидираха полския елит. Днес полският елит загива там, отивайки да отдаде почит на убитите през 1940 г. поляци", каза Валенса.

Жителите на Варшава се събират пред президентския дворец в полската столица и полагат цветя в памет на загиналите. В същото време овъглените тела на жертвите бяха транспортирани с хеликоптери в руската столица на летище Домодедово, където ще трябва да бъдат разпознати от близки и роднини. Сред тях е и тялото на президента, за който ще бъде извършена и ДНК-експертиза.

Още преди две години премиерът Доналд Туск беше заявил, че Ту-154, с който лети президентът, не отговаря на нормите за сигурност, припомня агенция Росбалт.

През ноември 2008 г. самолетът е имал проблеми по време на пътуване на Качински в Азия. Тогава се наложило от Монголия президентът да отиде в Токио с чартърен полет. „При връщането на президента, вероятно, ще вземем решение за ускорена процедура по закупуването на нов самолет", казал тогава Туск, припомня агенция "Фокус". По неговите думи е трябвало да бъде закупен максимално сигурен самолет, но не еърбъс, само че машината така и не била подменена. През септември м.г. пък от строя излезли и двата полски правителствени Ту-154 и държавният глава пътувал до Ню Йорк с редовен полет.

Полското правителство свика извънредно заседание, а председателят на парламента Бронислав Коморовски пое временно президентските функции и вече обяви с указ 7-дневен официален траур в страната. Коморовски е председател на Сейма и по член 131 от Конституцията на Полша поема функциите на президент до провеждането на предсрочни президентски избори в рамките на 60 дни.

Чакат се данните от черната кутия

Образувано е дело за нарушаване на правилата за безопасност на въздушното движение поради непредпазливост, довело до смъртта на две и повече лица, съобщиха от Следственият комитет към прокуратурата на Руската федерация.

Причината за катастрофата ще бъде установена едва след проучване на данните от черните кутии на самолета и серия от специални експертизи. Експертизата на черните кутии вече започна.

Първоначалните данни са, че самолетът се е разбил, когато пилотът се е опитал да кацне вече за четвърти път. Следствието тепърва ще установява защо е имало толкова опити.

На място работи следствено-оперативна група на Следственото управление към следствения комитет към руската прокуратура, както и Московското междурегионално следствено управление на транспорта.

По молба на правосъдния министър Кшищоф Квятковски главният прокурор на Полша Анджей Шеремет нареди да започне полско разследване на катастрофата. Полската страна ще поиска от Русия пълен достъп на полските следователи до отломките от самолета Ту-154 и съответните следствени мероприятия. Първият полски следствен екип отпътува за Смоленск.

Главният прокурор на Русия Юрий Чайка и полския му колега са се договорили да работят в тясно сътрудничество, за да приключи разследването в най-кратки срокове.

Защо Генщабът е бил в един самолет?

Полските медии вече задават въпроси как е възможно - и допуснато, цялото командване на армията да лети в един самолет. Ето висшите военни, които станаха жертви днес, заедно с шефа на Генщаба:

Главнокомандващият полските ВМФ вицеадмирал Анджей Карвета, командващият войските със специално предназначение Влоджимеж Потасински, началникът на оперативното командване на армията ген. Бронислав Квятковски, командващият ВВС ген. Анджей Бласик, полевият епископ на полските въоръжени сили ген. Тадеуш Плоски.

Страх президент пази

Самолетът на държавния ни глава Георги Първанов бе спрян от полети заради инцидента край Смоленск, съобщи онлайн изданието на в. "Стандарт". Президентската машина на Полша е от същия модел като българския президентски самолет - Ту-154-М.

Поради тази причина шефът на българския правителствен Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев, който в момента е извън страната, веднага се е разпоредил той да бъде спрян от планиране за полети.

В класификациите на НАТО за типа летателни машини руският ТУ-154 фигурира под етикета Careless. Според руски авиационни експерти обаче машината е сред най-сигурните самолети и неслучайно се използва от много правителства по света. Тя е с три двигателя, което намалявало рисковете при аварийни ситуации.

 

Най-четените