Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Струва ли Facebook $100 милиарда?

Публичният дебют на компанията затвърждава Зук като най-младия милиардер Снимка: Getty Images
Публичният дебют на компанията затвърждава Зук като най-младия милиардер

Първоначалното публично предлагане на акции на Facebook е едно от най-очакваните събития на десетилетието. Изглежда предстои след броени дни.

Според различни медийни източници, най-голямата социална мрежа се подготвя да даде документи за първоначално публично предлагане, в което ще набере около 10 милиарда долара и което ще изведе цената на компанията в категорията 75-100 милиарда. Възможно е документите да бъдат подадени още от 1 февруари, а същинското предлагане на акциите вероятно ще започне през май.

Според същите източници, Morgan Stanley ще бъдат избрани за водещ посредник при публичното предлагане, въпреки че и Goldman Sachs също се очаква да участват.

Стартирал през 2004, Facebook се е превърнал в един от най-популярните уебсайтове в света. Ето пет неща, които е необходимо да знаете за компанията и предстоящата продажба на нейни акции.

На 15 място в света по най-скъпо IPO, и първа сред Интернет компаниите

На първо място, продажбата на акции би изстреляла Facebook в категорията на най-големите публични компании в света, наравно с McDonalds и Amazon.com. Според доклад, публикуван от Associated Press, първоначалните публични предлагания на 14 компании се класират по-високо от това на Facebook - включително Visa Inc. ($17.9 млрд, от март 2008) и водещата в класацията Китайска земеделска банка, която привлече 19.3 милиарда долара през юли 2010, без да се броят допълнителните акции, издадени, за да удовлетворят огромното търсене.  

Но пък то ще бъде най-голямото за американска Интернет компания и ще засенчи тотално пазарния дебют на един от основните й конкуренти Google Inc. Инвестиционните банкери разбираемо са въодушевени и смятат,  че това ще възроди IPO пазара през 2012.

Марк Зукърбърг дълго се съпротивляваше на идеята за публични акции

Facebook ще дебютира на пазарите за акции осем години след основаването си от Марк Зукърбърг и неговите състуденти от колежа през 2004. За сравнение, първоначалното публично предлагане на Google беше шест години след полагането на основите на фирмата от Сергей Брин и Лари Пейдж.  

Със сигурност то се очакваше от доста време. Още през 2010 се твърдеше, че Зукърбърг има колебания дали да прави компанията публична заради опасения, че такова "IPO би навредило на корпоративната култура".

Но пък така или иначе щеше да се наложи скоро Facebook да започнат да публикуват финансова информация за компанията - изискване от регулаторните органи към фирми с над 500 акционери (FB вече почти са достигнали този лимит) твърди доклад в последното издание на Statesman. Според същия доклад, Зукърбърг е преценил, че има по-голям смисъл социалната мрежа да стане публична и да извлече някакви финансови изгоди от пускането на акциите на пазара, от колкото да остава частна, но да се налага да разкрива финансовите си данни.

Макар да се издържа основно от реклама, приходите й от тази дейност са ниски

Доколкото Facebook все още е частна компания, има твърде малко информация колко печалби или доходи има всъщност. В момента разполага с над 800 милиона потребители и дава работа на над 3000 служители. Основната част от средствата й идват от реклама, но според финансови отчети, рекламата там носи доста по-малко печалби, от колкото при Google.

Както твърди публикация на сайта smartcompany.com.au, "това, което трябва да помните, е че въпреки че рекламната система на Facebook е малко по-малко развита от тази на Google, тя не изостава чак толкова по комплексност и сложност". Associated Press обаче отбелязват, че Google са имали рекламни доходи от миналата година, надхвърлящи петкратно това, което Facebook се очаква да постигне през 2013.

Според съобщение на BBC, документ,  изпратен от Goldman Sachs до клиентите им е разкрил, че фирмата постига нетни печалби от 355 милиона долара от приходи в размер на 1.2 милиарда за първите девет месеца на 2010.  

Не е напълно ясно доколко още ще може да се разраства потребителската база

Предвид огромната популярност и в момента на Facebook, донякъде е спорно колко още растеж предстои на компанията. "Това, което наистина е необходимо да разгледаме, е дали ставаме свидетели на постигане на права линия в растежа и ангажирането на потребителите", коментира експерт пред Financial Times. Facebook може и да имат огромна потребителска база, но тепърва им предстои да се научат как да извличат по-голяма печалба от нея.

"Наистина наблюдаваме смайващ ръст в момента на развиващите се пазари, но трябва да вземем предвид времето, отделено за този ръст - от типа на потребители, слушащи музика, гледащи филми и купуващи продукти", допълва експертът.

Публичният дебют на компанията затвърждава Зук като най-младия милиардер

Ако първоначалното публично предлагане наистина се случи през май, каквито са спекулациите на немалко медии, то би могло да се окаже перфектен подарък за рождения ден на Зукърбърг, който ще чукне 28 този месец. Това ще затвърди позицията му на най-младия милиардер в света.

Тагове: facebook, борса, акции
 

Най-четените