Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Издиславе, ти внимава ли в училище?

A ако се чудите каква връзката на Издислав с цялата история - от четенето с неразбиране до пеенето с неразбиране има само една крачка. Снимка: Getty Images
A ако се чудите каква връзката на Издислав с цялата история - от четенето с неразбиране до пеенето с неразбиране има само една крачка.

Какво е общото между теста на PISA, референдума на Слави Трифонов и Издислав на Фики Стораро?
Преди да ви кажем, ще ви разкажем една история.

Всичко започва с „Нека си вземем пуканки".

Действието се развива пред Фестивалния комплекс в центъра на Варна. Пуканките се предлагат в три размера, с три различни цени и две различни опаковки. Кои са най-изгодните - пита се в тази не особено оригинална задача?

Младо семейство стои 5 минути и обсъжда, а опашката зад тях се моли да си бяха учили урока в по математика.

В ежедневните си занимания човек трябва да прави наглед прости избори, да се ориентира в комуникацията с останалите хора - като например дали се шегуват или са сериозни, да чете упътвания на техника, противопоказания на лекарства, да разбира командите на регулировчика на кръстовището.

Ако си мислите, че това са подразбиращи се неща, то определено си живеете в някаква зона на комфорт, която не е представителна извадка.

Да си купиш пуканки е пределно проста дейност, но не и ако в часовете по математика си си цъкал на телефона или си играл белот.

Резултатите от PISA отреждат на българските 15-годишни младежи 45-о място сред 72 държави по функционална грамотност. С малката подробност, че преди три години държавите са били 44, а България - 43-а. Глобално погледнато - голямо раздвижване няма, пак сме сред най-слабите.

Изследването цели да провери доколко тийнейджърите в края на задължителното си обучение са готови да се справят със съвременното общество, като оценява функционалната им грамотност по отношение на четенето, математиката и природните науки. Функционална грамотност накратко означава доколко разбират как да приложат прочетеното/наученото. С други думи - как да сметнат кое пакетче с пуканки ще им е най-евтино или дали намаляването на депутатите в Народното събрание до 120 би имало положителен ефект.

Шанс! Около 42% от сегашните 15-годишни са функционално неграмотни по математика, а 41.5% четящи не разбират смисъла на прочетен текст. Същите те ще след три години ще имат право на глас (пардон - след 2, изследването е по данни от 2015-а година), ще избират не само управляващи, но и ще дават меродавния си глас на референдуми. Ще бъдат функционални единици на обществото, които взимат решения за всички. Дори за онези 2.9%, представили се повече от отлично на теста на PISA. Колкото повече такива младежи има в една страна, толкова повече неочаквани новини ще произвежда тя в бъдеще.

A ако се чудите каква връзката на Издислав с цялата история - от четенето с неразбиране до пеенето с неразбиране има само една крачка.

 

Най-четените