Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Спор за услужливите социолози

Рекламна агенция поръчала на МБМД изследването за планинските райони Снимка: БГНЕС
Рекламна агенция поръчала на МБМД изследването за планинските райони

По bTV сутринта шефките на социологическите агенции МБМД и на "Алфа Рисърч" имаха сблъсък относно услужливостта на демоскопите към властта.

Има злоупотреба със социологически данни, заяви собственичката на "Алфа рисърч" Боряна Димитрова. "Те не се случват само в предизборен период, тъй като могат да влияят при формирането на определени политики или лобистка промяна в закона. Проблемът на социолозите обаче е дискредитирането на социологията", посочи шефката на "Алфа Рисърч". Тя зададе и риторичен въпрос дали този, който поръчва социологическото проучване подменя резултатите от тях.

Защо самите политически партии не декларират на кои агенции разчитат при проучването на общественото мнение, заяви Мира Радева от МБМД. При тази реплика обаче Боряна Димитрова контрира: "С механизма на обществените поръчки също може да се изкривят данните от социологически проучвания. Проучване в планинските райони на МВМД показа, че анкетираните смятат, че протестиращите на Орлов мост "не са добре с главите". Няколко дни по-късно просветното министерство дава на МБМД поръчка за изследване на обществените младежки политики", разкри Боряна Димитрова.

"Въпросът е дали има връзка с услужливите изследвания и спечелването на обществените поръчки", запита Димитрова.

"Алфа Рисърч поиска протокол за отдаването на поръчката на конкурентното дружество, оглавено от Мира Радева, но ни бе отказано, защото има секретно класиране при обществените поръчки", разказа още Димитрова.

Това от своя страна предизвика бурната реакция на Мира Радева, която остро нападна Димитрова. "Огорчена съм от колежката си, която е готова да хвърля кал върху колегите си. Аз не съм от министерството и не знам защо не са предоставени протоколите. Понеже Боряна Димитрова смята, че трябва да спечели 100% от всички поръчки и затова ни атакува сега", смята Радева.

"Това е единствената поръчка, която сме спечелили от една година", каза шефката на МБМД. По думите й рекламна агенция е поръчала изследването в планинските райони, посветено на промените в Закона за горите. Въпросната поръчка е спечелена по глава 8а от Закона за обществените поръчки - чрез публична покана. Освен нея обаче МБМД е спечелила и друга - на Фонд Затворно дело с предмет: "Социологическо проучване с фокус "Възможностите за социално включване на лишените от свобода".

Агенцията правеше проучвания и за законопроекта за детето.

"Определено имаме съмнения за честността на тази поръчка. Естествено е да се усъмним, след като МБМД даде такива правителствено угодни данни и след това да получи държавна поръчка, а в същото време се отказва да ни се даде протоколът за това на базата на какво е спечелила тази фирма. Друг интересен момент е, че моята агенция досега шест пъти е правила това изследване, може много по-лесно да направи например сравнителен анализ, има архив и база данни. И в същото време се предпочита Мира Радева", заяви и шефът на "Медиана" Кольо Колев.

Боряна Димитрова и Колев заявиха, че имат сериозни притеснения не само за този случай, а и по принцип за честността на редица социологически изследвания и данни. Действително има сериозен проблем с това, че се тиражират манипулативни данни, и то изключително обилно, от медиите, ние трябва ясно да го признаем, каза Димитрова. Според Кольо Колев в случая страшно е влиянието върху медиите.

Да се осветят поръчките: за и против

Социолози коментираха и предложението на депутата Яне Янев да се знае кой финансира изследванията. Според него проучванията не само влияят върху общественото мнение, но и предрешават много процеси. 
"Водили сме консултации с ГЕРБ и ще внесем проект за поправка в закона", заяви лидерът на РЗС, който се включи в ефир. 

Според Мира Радева обаче огласяването на данните за финансиране не може да стане, защото го забранява кодексът на международната организация ЕЗОМАР, в която нашите агенции са членове. "Законовата промяна би могла да засегне и политическите партии. Например, те да огласят от изследванията на коя агенция се информират", заяви тя. 

"Нямаме нищо против мярката, предложена от Яне Янев. Социологическите агенции и в момента са длъжни да декларират пред Сметната палата договорите си с политически партии от предизборните кампании. Това не е нещо ново за нас", коментира обаче пред БНР Геновева Петрова от "Алфа Рисърч".

За нея по-сериозният проблем обаче е дали подобна мярка ще прекрати практиката да се разпространяват проучвания, чиято цел не е да информира обществеността за нагласите на избирателите, а да направи определени политически внушения.

"За да се разграничи истината от лъжата, хората трябва да следят внимателно имената на агенциите", заяви Кольо Колев от "Медиана". Според Юлий Павлов от Центъра за анализи и маркетинг пък идеите на Янев не заслужават сериозно обсъждане.

"Нали не си правите илюзии, че изследването непременно трябва да бъде поръчвано от политическа сила.Какво пречи изследването да бъде поръчано от Иван Василев Петров, който е безпартиен и който след това ще продаде това изследване или ще го подари на която си иска политическа сила. До нищо няма да доведе такова нововъведение", смята братът на медийния магнат Любомир Павлов. 

По думите му е по-добре е да се види вярно ли е, че който плаща, поръчва музиката. "Аз лично твърдя, че не е вярно. Аз твърдя, че този, който плаща, ако иска да има полза от парите си, трябва да види и чуе реалната музика на обществените нагласи. Съвършено отделен въпрос е, че той става собственик на данните и вече има пълното право да реши дали ще надуе високоговорителите, или ще си слуша тази музика със слушалки. Но никоя уважаваща себе си агенция няма да променя данни в угода на този, който е поръчал изследването", смята Павлов.

 

Най-четените