Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Лице - зад бурка, крака - в минижуп

Както религиозните, така и светски настроените биха могли да си позволят да бъдат по-малко превзети и тиранични по въпроса какво жените биха желали да носят... Снимка: nouvellemode.wordpress.com
Както религиозните, така и светски настроените биха могли да си позволят да бъдат по-малко превзети и тиранични по въпроса какво жените биха желали да носят...

Тъкмо когато смятахме, че историята за забраната на мюсюлманските забрадки няма накъде повече да се развива, тя се превърна в бурлеска.

Две французойки поеха в свои ръце задачата да изразят своя протест срещу забраната на забрадките във Франция (която влиза в сила от идната пролет - бел.р.). Те покриха лицата си, но оголиха краката си в мини. Поличките им са толкова къси, че ако лицата им съвсем не се виждат, това не може да се каже за дупетата им.

Френското дуо, което си е избрало името NiqaBitch, дори публикува видеоклип, в който се вижда как спират уличното движение и карат хората да се обръщат, крачейки на високи токове по улиците на Париж.

С тези потпури в името и облеклото си, те сливат свещеното и профанизма. Видеото е провокация - в типично френски маниер.

"Не сме имали за цел да атакуваме или унижим образа на мюсюлманските фундаменталисти, а вместо това да изразим отношението си към политиците, които гласуваха този закон, който смятаме за очевидно противоконституционен", коментират те. "Разпоредбите за това какви дрехи може да се носят изглежда е функция на държавата..."

Реакцията на публиката

Някак баналното противопоставяне не е толкова просташко, колкото би могло да се очаква. Подобно на добра реклама, тезата им е ясна, проста и убедителна. Заобикаляйки цялата неяснота в дебата, тя преминава директно към същината, предизвиквайки разнообразни реакции.

Някои са забелязали, че реакцията на публиката не е толкова враждебна, колкото обикновено - тъй като е очевидно, че двете жени не носят бурки по религиозни причини, което подчертава ислямофобския аспект на противопоставянето на мюсюлманските забрадки.

В един момент дори полицайка пита може ли да ги снима. След като законът влезе в сила, тя ще бъде задължена да ги глоби. Това доказва, че покриването на лицето - само по себе си - не е проблем. Проблем е това, което то налага - и какви преценки правим на базата на това - доста слаба позиция, от която да се гласуват закони срещу какъвто и да е вид облекло.

В споровете около ислямската забрадка или покривало, последният, смятан за най-силен аргумент на противниците беше, че голотата на обществено място е пълна противоположност на пълното покриване и поради това би трябвало да се прилагат същите закони.

Видеоклипът поваля този аргумент, като демонстрира разголена и покрита плът от двете страни на една и съща монета, но като израз на личната свобода на обличане.

Дали това е осмиване на никаба?

Доколкото кампанията е срещу забраната на мюсюлманските забрадки - едва ли. Но дори и да беше, какво от това?

Хубавото в този видеоклип е неговото иконоборство. Както религиозните, така и светски настроените биха могли да си позволят да бъдат по-малко превзети и тиранични по въпроса какво жените биха желали да носят.

Дали това обаче е нова идея? Напомня за зловещо ориенталско фетишизиране - такова, което скрива лицето на екзотичната жена, но излага тялото й като безличен сексуален обект, мистифицирано от липсата на физиономия, но същевременно направено достъпно.

Какво въздействие имат този вид демонстрации

В краткосрочен план вероятно никакво. Но това, което е насърчаващо, е, че идеята за мюсюлманската забрадка се отделя от религията и навлиза в масовата култура, анализирана и обсъждана от гледна точка на свободата на избор, артистичното изразяване и предефиниране на сексуалността и личното пространство.

Всичко това - в неподражаем местен френски авангарден стил. Това е абсолютен знак за интеграцията и отхвърлянето на навлизането на държавата в територията на личната свобода.

 

Най-четените