Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Pinterest - тихият, но могъщ конкурент на Facebook

Ще видим дали платформата ще победи конкурентите си Снимка: Unsplash / Charles PH
Ще видим дали платформата ще победи конкурентите си

Екипът на Pinterest има поводи и да е изнервен, и да гледа в бъдещето с оптимизъм.

През по-голямата част от ранната си история платформата набира популярност с невъобразимо бързи темпове, но напоследък нещата се развиват бавно. Но въпреки минималното отразяване в технологичните издания и на практика нулевата реклама, милиони потребители започват да посещават сайта още в началото в периода 2010-2012-а.

Тогава Pinterest се развива толкова бързо, че малкият му екип от софтуерни инженери едва смогват да поддържат сайта.

По онова време те вършат работата си по модерацията и отстраняването на проблемите навсякъде. Могат да бъдат видени с лаптопите си по кафенетата, градинки и дори веднъж на малка двуместна лодка. Тогава всичко, което им се случва, е като знак от съдбата. Затова и идва моментът, в който им се налага да се преместят в Силициевата долина с надеждата там вече да се случи големият удар.

Там се оформя амбицията Pinterest да е "новият Facebook" с милиарди потребители дневно, обяснява Райън Пробаско, един от първите инженери в социалната мрежа. Но до 2013-а стълпотворението от нови потребители постепенно спира, а служителите отделят значителна част от времето си в опити да разберат откъде идва този спад.

И до днес хората, които са работили някога за Pinterest, имат различни мнения каква е причината за отлива. Едни обвиняват възхода на Instagram, други смятат, че сайтът е имал (и има) проблеми да привлече мъжката аудитория. А и може би маркетингът от уста на уста не е вършил чак толкова добра работа.

Марк Зукърбърг е на друго мнение.

В ранните дни на Pinterest, когато платформата все още набъбва с бързи темпове, той споделя с един от своите служители, че социалната мрежа е интересна, но твърде нишова. За основателя на Facebook това значи, че ще събере максимум 200 до 300 млн. потребители. Засега се оказва напълно прав в предсказанията си.

Pinterest имаше шанс да опровергае Зукърбърг като предложи на посетителите си нови опции и услуги. Можеше да похарчи колосални суми за реклама. Вместо това основателите на Pinterest предпочитат да се движат бавно, но сигурно. Тук е и основната разлика с Facebook, който се променя динамично с честите си ъпдейти.

Най-забележителното е, че въпреки всичко Pinterest може да се окаже в по-силна и по-изгодна позиция и да се задържи много по-дълго във времето от конкурентите си.

През годините Силициевата долина издигаше в култ компаниите, които напредват с гръм и трясък и не се съобразяват с никого и нищо.

Само че сега индустрията претърпява повратен момент именно заради това си отношение. Преди Facebook беше символ на успех със своите милиони потребители и доходоносен бизнес от реклама. Сега търпи жестоки критики, защото не може да опази личните данни на потребителите си.

Uber стана най-печелившият американски стартъп, само за да бъде смазан от етиката си за "успех на всяка цена". Оттогава компанията се стабилизира, но не и преди драматични смени във висшия мениджмънт, които включват и отстраняването на съучредителя и главен изпълнителен директор Травис Каланик.

Други стартъпи като Lyft например отбелязват рекордни загуби от почти 1 млрд. долара за една година, което засилва съмненията доколко е стабилна индустрията и принципите й.

Противно на тази тенденция Pinterest скоро ще направи дебюта си на "Уолстрийт" и ще покаже доколко има глад за инвестиции в подобен продукт. През годините Pinterest не се изкуши да решава проблемите си единствено с пари и не бързаше да копира приложенията, които носят печалба на конкурентите им.

Платформата гордо се представя като "анти-социална мрежа", която така и не въведе опции като стрийминг на живо и чат с лични съобщения.

Подобни екстри привличат вниманието на потребителите, но все повече се и злоупотребява с тях. Pinterest от своя страна предпочита да стои далеч от скандалите, да не дразни потребителите си излишно и да не генерира излишен медиен шум. С други думи - иска да издържи проверката на времето.

Понякога тази политика води до обвинения, а някои потребители се дразнят, че им липсват екстрите, на които са свикнали в други сайтове. Платформата не успя да инвестира достатъчно в ключови продукти, което позволи отчасти да бъде засенчена от Instagram и Snapchat.

Все пак Pinterest има около 250 млн. посетители месечно, но числото е с 10 пъти по-малко, отколкото Facebook.

За разлика от Facebook, Twitter и Snapchat, Pinterest предпочита да не разкрива колко посетители има на дневна база. Освен това компанията казва, че не очаква от феновете си да използват платформата ежедневно. По-малката аудитория обаче е едновременно благословия и проклятие. Тя може да разколебае инвеститорите на "Уолстрийт", които са привлечени от Twitter и Snapchat именно заради бързо нарастващия брой потребители.

Но да си по-малък дава на Pinterest лукса да подбират по-внимателно действията си и да държат облика на платформата си непроменен.

Сега изпълнителният директор на Pinterest описва социалната мрежа като "едно от наистина позитивните кътчета на интернет". Разбира се, невинаги нещата са толкова розови. Както и другите социални мрежи, и Pinterest се бори с антиваксърите и постовете им, които са изпълнени с невярна и недоказана информация на медицинска тематика.

Такива публикации директно бяха премахнати от платформата, за да се запази имиджа й на безопасен рай за потребителите си, които отчаяно търсят по-малко токсична среда от тази във Facebook.

Pinterest всъщност е създаден през 2010-а и отначало върви много бавно. После обаче успява да набере скорост и то не благодарение на реклама или хакерски трикове, а заради една конкретна демографска група -жените. Най-вече тези жени, които обичат да пазаруват, да декорират дома си и да готвят и си търсят свежи идеи за тези занимания. За тези девет години динамиката не се променя особено много.

От Pinterest казват, че две трети от потребителите им са жени. Осем от десет жени са и майки.

Въпреки това някои специалисти вярват, че Pinterest може да бъде използван от всички, без значение от пола и възрастта им. В крайна сметка поривът да гледаме красиви неща не признава пол и възраст.

 

Най-четените