Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Социално отговорен популизъм

Министър Мирослав Найденов отхвърли обвиненията за картел на търговските вериги - идеята за замразяване на цените била "промоция" Снимка: БГНЕС
Министър Мирослав Найденов отхвърли обвиненията за картел на търговските вериги - идеята за замразяване на цените била "промоция"

Решението за замразяването на цените на 10 хранителни стоки за три месеца е популистко -ограничава конкуренцията и работи срещу пазарната икономика, заяви по bTV Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз "Произведено в България".

Става въпрос за стоки, произвеждани от български фирми. Мярката беше договорена от министъра на земеделието и храните Мирослав Найденов с три международни търговски вериги - "Кауфланд", "Метро" и "БИЛЛА".

"Веригите, разбира се, искат да покажат, че се грижат за потребителя. На практика това не е така. Практиката показва, че опитите да се замразят цените водят след това до връщането им на същото ниво и дори до повишаване", заяви Грозданов и предложи Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира, тъй като е независим орган.

Според експерта потърпевши ще са не само българските производители, но и потребителите.

"Ще бъдат ударени малките магазини, които и сега работят на ръба. Мярката ще удари съответно и производителите, които доставят в тези магазини, оттам ще има фалити, а оттам - безработица. Според Евростат безработицата у нас сега е 12.4%, за първи път се повишава през лятото - през май е била 12.3%", каза още Грозданов.

Той отбеляза, че така или иначе веригите, където се предлага голям асортимент от стоки, ще се погрижат да реализират по-висока печалба при други стоки, за да компенсират "загубите" от замразените цени. Освен това сред тях били продуктите от т. нар. "бели марки", т.е. брандът на самата верига. "Там маржът на производителя е почти нулев, но той го приема заради обема производство. Тяхната цена практически нямаше да се промени така или иначе, затова е спекула, че всъщност цените се задържат ниски в опит да се покаже социална ангажираност", смята директорът на Съюз "Произведено в България".

Грозданов посочи, че има нужда субсидиите за българските производители да бъдат изравнени с тези на колегите им от ЕС, както и че гражданите у нас трябва да се стремят да купуват български продукти. "Така създаваме условия за развитие на производството, за увеличаване на добавената стойност в страната, за увеличаване на благосъстоянието на всички".

Телефонно включване направи и Мирослав Найденов, който за пореден път обяви мярката като социална отговорност. "Напоследък се създаде истерия заради поскъпването на пшеницата и хляба. Хората все питат какво прави държавата - ето, затова идеята беше да гарантираме спокойствие поне за няколко месеца на бедните и социално слабите", заяви министърът.

Той отхвърли обвиненията за картел на търговските вериги и поясни, че става въпрос за промоция. "Цените не са еднакви във всички магазини. Картел би било ако са еднакви, ако са договорени. Това не сме го коментирали, само поискахме да задържат цените на настоящите цени за известно време", заяви Найденов.

 

Най-четените