Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Флоренция срещу Италия: Чий е Давид на Микеланджело

Чий е Давид - от решението на този спор ще зависи къде ще отиват приходите от туристи, дошли да видят шедьовъра на Микеланджело... Снимка: Getty Images
Чий е Давид - от решението на този спор ще зависи къде ще отиват приходите от туристи, дошли да видят шедьовъра на Микеланджело...

Адвокатите на италианското Министерство на културата изровиха документи отпреди векове в подготовка за дело, където да докажат, че мраморната фигура на Давид от Микеланджело - която носи приходи от над 10 млн. евро от 1.5 млн. посетители годишно, е собственост на държавата. Само че тосканският град Флоренция, където Давид е основната атракция в галерията "Академия", настоява, че шедьовърът им принадлежи.

Адвокатите Маурицио Рауджеи и Луиджи Андронио, действащи от името на италианския министър на културата Сандро Бонди, казват, че историята е на тяхна страна. Изтъквайки хаоса от независими градове-държави, които са изграждали Апенинския полуостров до обединението на страната през 1861 г., адвокатите твърдят, че градският съвет на Флоренция, който е бил създаден, когато градът е бил част от Великото дукство Тоскана, не може да бъде смятан за "потомък" на Флорентинската република, която е съществувала, когато Микеланджело е изработил статуята.

Високата 5.18 м статуя на Давид изобразява героя от Стария завет, който е убил могъщия гигант на филистимляните Голиат само с един камък от прашката си. Ренесансовият майстор е получил 400 флорина за скулптурата си, поръчана през 1501 г. за градската катедрала. Но когато тя е завършена през 1504 г.,  е поставена пред "Палацо дела синьория", където е било седалището на местното правителство.

Статуята започва да символизира смелостта на Флорентинската република срещу другите по-могъщи околни държави - и непримиримият поглед на Давид е насочен към Рим.

Италианските адвокати обаче отхвърлят местните връзки, твърдейки, че след обединението на Италия през 1861 г. статуята принадлежи на народа. Според тях, когато Давид е бил преместен през 1872 г. от мястото пред Палацо дела синьория на настоящото си местоположение в галерията "Академия", градът не е предявявал претенции към него.

Бележка от адвокати, писана по това време от името на градския съвет на Флоренция, заключава: "Няма съмнение, че тъй като нито една от тези първоначални държави и републики днес не съществува, статуята на Давид е притежание по наследство на италианската държава."

Но лявоцентристкият кмет на Флоренция Матео Ренци обяви, че има документи, които доказват, че статуята принадлежи на града, добавяйки: "За мен ще е удоволствие да се срещна с министър Бонди, за да обсъдим този случай - да избегнем дребнавите разправии и да постигнем някакво споразумение. Но сме готови да се борим, за да докажем, че Давид е наш."

 

Най-четените