Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Рекламата на туризма - пари за нищо

Не е ли ясно вече, че вместо да набляга на рекламни мероприятия, държавата трябва да се погрижи за качеството на т.нар. национален туристически продукт... Снимка: Стоян Георгиев
Не е ли ясно вече, че вместо да набляга на рекламни мероприятия, държавата трябва да се погрижи за качеството на т.нар. национален туристически продукт...

Рекламирането на България като туристическа дестинация прилича на луната - има си тъмна и светла страна. Докато чиновници отчитат похарчени милиони и колосални успехи в популяризирането на българските забележителности и курорти, страната ни получава съвсем безплатно прослава в местни и чужди медии като Меката на алкохолния туризъм и свободните нрави.

А ресорното министерство МИЕТ продължава да налива пари в едни и същи изтъркани от много употреба оръжия за лъскане на имидж - клипове и брошури с познато до болка съдържание.

Само от началото на годината ведомството на Трайчо Трайков е обявило обществени поръчки за близо 4 млн. лв., като част от тях вече са възложени. Те са свързани с изграждането на щандове, отпечатването на брошури и анализирането на ситуацията в сектора. Всяка от тях е любопитна сама по себе си, а ефектът е повече от спорен.

Причината за това е, че например трудно би могло да се пресметне колко от чуждестранните туристи у нас са дошли само заради някоя от рекламните брошури. Доказателство за това е и фактът, че само през последната година икономическото министерство е похарчило над 4 млн. лв. за анализи в областта на туризма.

След като ведомството на Трайков отчете три от обществените поръчки, свързани с това, се оказа, че проучванията са твърде условни. Един от изпълнителите дори направил откритието, че туризмът ни има силни и слаби страни. Друг изследовател пък стигнал до извода, че германците планират отрано ваканцията си, а ние все чакаме последния момент. Неща, които са ясни и без да се налага някой да плаща милиони, за да ги установи.

Практиката да се поръчват и плащат подобни дейности обаче продължава и тази година. От началото на 2011 г. са обявени 4 търга, свързани с туризма. Първият от тях е за сравнително скромната сума от около 116 хил. лв. Той е за изработването на външна реклама за България като модерна туристическа дестинация в рамките на Световната купа по ски алпийски дисциплини за мъже в Банско в края на февруари. Със задачата се нагърби фирма "Български ски пул" ЕООД, а самата поръчка включваше изработването на външна реклама по трасето на състезанието и свързаните с него площи и други.

Ефектът, разбира се, надали би могъл да бъде определен, но остава успокоението, че спортната проява събра в Банско хиляди чужденци, които, ако не са останали учудени от строителния бум в курорта, биха могли да се върнат отново.

За да измери ефекта на рекламите, министерството на икономиката е договорило с фирма "Национален консултант по обществени поръчки" ООД да изработи документи за възлагане на обществена поръчка за анализ на състоянието на туристическите информационни центрове и за проучване сред туристическите предприятия.

Поръчката е за малко над 16 000 лв., като с част от тези пари ще разработи и стратегия за бранд на дестинация България. Добра идея, стига тези документи да се изпълняват, което обаче у нас се случва повече от рядко. От години в България се правят най-различни стратегии за развитие на туристическия бранш, чиито цели страната ни да се превърне в рай за почивка остават по-скоро в сферата на вероятностите. На този фон обаче експертите от министерството на икономиката не се отказват от харченето на пари за всевъзможни инициативи за стимулиране и насърчаване на почивките у нас.

Една от любопитните от тях е поръчката за колосалните 2.1 млн. лв. озаглавена със скромното "Изготвяне и разпространение на нискобюджетни рекламно-информационни материали". Както е видно обаче, самата поръчка никак не е евтина. Тя е разделена на 13 части, като при всяка от тях ще се изработят отделни рекламни материали, свързани с различните видове туризъм.

С част от тези пари ще се отпечатат дипляни "Софийски туристически район", "Рило-Пирински туристически район", "Родопски туристически район" и т.н. Ще има и реклами за голф туризма, спа и балнеотуризма и др.

С почти толкова сериозен бюджет може да се похвали и друг търг на министерството на икономиката. Срещу близо 1.4 млн. лв. ще бъдат изградени национални щандове за представянето на България като атрактивна туристическа дестинация във Великобритания, Германия, Русия и Украйна. Участието на страната ни на подобни изложения и разполагането на щандовете обаче почти винаги са съпроводени със скандали. Последният от тях е от март тази година, когато със заповед на икономическия министър Трайчо Трайков се откри малка обществена поръчка за такъв информационен щанд, но в Букурещ.

Привидно изглеждаше, че процедурата е обявена по правилата, но една малка подробност в края на документа постави под съмнение добрите намерения на министерството. Заповедта на Трайков бе издадена на 9 март, а за краен срок бе обявена датата 10 март. Иначе казано, ако искат да представят страната ни на въпросното изложение, фирмите трябва да подготвят цялата документация в рамките на 24 часа. Разбира се, в случай че някоя от фирмите не е била предупредена предварително. Догадките какво се е случило всъщност остават. Фактите обаче показват, че на търга са се явили фирмите "Стройтек" ООД, "Нойзи Дизайн и реклама" ООД, "Юрапел Комюникейшънс" ООД и "Експо Вижън" ООД, които по традиция участват във въпросните състезания.

Едва ли обаче с участието си на изложения и рекламни брошури страната ни ще се прослави по света като туристическа дестинация. Съвсем друг е въпросът какво се случва с печално известния национален туристически сайт, чиято изработка глътна колосалните 2 млн. лв. преди 3 години.

Икономическото министерство трябва да спре с мисленето на дребно и веднъж завинаги да разбере, че харченето на пари само защото ги има, не е най-доброто решение. А въпросът, дали парите са европейски или от държавния бюджет, също не е толкова важен. Важен е единствено резултатът, който до момента не е особено видим.

Не е ли ясно вече, че вместо да набляга на рекламни мероприятия, държавата трябва да се погрижи за качеството на т.нар. национален туристически продукт - басейните да са чисти и безопасни, а не да засмукват деца, плажовете да са свободни от мутри, да има разумно количество чадъри и свободен достъп, хотелите да са в пълно съответствие с броя на звездите си, а ресторантите да не сервират онзиденшни кебапчета, ракия "направи си сам" и салата "нитратен удар".

sega.bg

 

Най-четените