Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Облакът в България? Tука има, тука нема!

А той продължава да дими...
А той продължава да дими...

Засега няма достоверна официална информация дали облакът с вулканична пепел от изригналия исландски вулкан е навлязъл на територията на България или ни е подминал.

Облакът вече е тук и в момента е в небето над Североизточна България, съобщава днес Христо Христов от НИМХ, цитиран от Bnews. В същия материал обаче се цитират прогнози на британския „Метофис", според които се очаква запрашването вследствие на изригването днес да достигне района северно от река Дунав.

Вчера положението беше обратното - британските метеоролози твърдяха, че облакът иде към България и ще бъде тук след 3 ч. миналата нощ (събота срещу неделя). Българските им колеги пък настояваха, че той няма да мине Дунав. Намирал се над Централна Румъния, но там бил изключително тънък и размит, а днес щял да се движи на югоизток и така да ни подмине.

Министерството на транспорта за всеки случай реши да се довери на чуждите прогнози и снощи затвори въздушното пространство на Северна България и летищата във Варна и Горна Оряховица. Тази сутрин от 9.00 ч. бе затворено и цялото въздушно пространство над България.

В12,30 ч. въздушното ни пространство обаче бе отворено за прелитания на преминаващи самолети на височина 8000 м. Малко по-късно, в 14.00 ч. бяха отворени и летищата в София и Пловдив - засега временно. Официално са анулирани 58 полета по 23 направления от и за летище София. Сутринта са излетели два самолета за Рим и Мадрид, един самолет е кацнал от Триполи.

Министърът на транспорта Александър Цветков е разпоредил БДЖ да пусне допълнителни вагони по международните влакови линии. Създадена е организация да бъдат превозени всички пътници, на които е затруднено пътуването поради затворените летища в Европа. Ще бъдат използвани всички налични спални вагони, а при изчерпване, ще бъдат прикачвани пътнически.

"Автомобилна администрация" пък трябва да облекчи режима за пускане на допълнителни автобуси по международните линии.

По-голямата част от въздушното пространство на Европа остана затворено и в неделя. Днес повечето държави и авиокомпании ще решават дали да опитат да възобновят частично полетите си в следващите дни и часове.

Междувременно самолетите на холандската авиокомпания Кей Ел Ем и германската "Луфтханза" извършиха пробни полети над Западна Европа. Те са се приземили успешно и по тях не са открити щети от вулканичния облак, предаде Ройтерс.

Кей Ел Ем е извършила полет с "Боинг" 737-800 над Холандия на обичайната височина от 10 хил. м, на максималната от 13 хил. м и на други височини. Компанията се надява да прибере седем свои самолета от Германия в Амстердам и да получи разрешение да възобнови частично своята дейност.

Десет самолета на "Луфтханза" прелетели от Мюнхен до Франкфурт на "видима" височина от 3000 м, като са изпробвали условията и на височина до 8000 м. При инспекцията на самолетите във Франкфурт не са открити щети по прозорците на пилотската кабина, фюзелажа и двигателите.

От исландската метеорологична служба обявиха, че пепелта може да продължи да се разнася над Европа до средата на следващата седмица.

А вулканът продължава да изригва и не е ясно кога ще спре. Според исландските специалисти интензитетът му в последните часове е намалял, а магмата под земята се движи към кратера по-бавно. Тоест, възможно е скоро цялото напрежение да бъде освободено. Никой обаче не се наема с прогноза кога ще стане това. Освен това в подножието на вулкана има и други резервоари с магма и не са изключени нови изригвания. Последния път, преди 200 години, вулканът изригвал на кратки периоди в продължение на 18 месеца, припомнят учените.

Хаосът, породен от изригването на вулкана в Исландия, може да продължи месеци, заяви за британския в. "Дейли телеграф" геофизикът от Исландския университет Сигрун Хрейнсдотир. "Въз основа на това, на което сме свидетели сега, можем да кажем, че вулканът ще изригва, после може да си "почине" за няколко седмици, след което отново да започне да изригва. Така процесът може да продължи месеци наред", твърди специалистът.

Пепелта, която изхвърля вулканът, съдържа опасни за добитъка съединения на флуора и това може да създаде сериозни проблеми на европейските животновъди. Предупреждението отправи геофизикът на Метеорологичната служба на Исландия Сигурлауг Хялтадотир.

Според исландската специалистка и най-малките частици пепел, паднали в югоизточната част на Исландия, и в неголеми количества отнесени към Европа, съдържат голямо количество флуорид - соли на флуороводородната или плавиковата киселина - които са много вредни за добитъка. Затова всички животни трябва да останат в помещенията и да им се осигури свежа вода, в никакъв случай дъждовна, подчерта исландската представителка.

 

Най-четените