Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Просто една картина за $142 милиона

Рекордната картина беше изложена в Лондон в средата на октомври Снимка: Getty Images
Рекордната картина беше изложена в Лондон в средата на октомври
Просто една картина за $142 милиона Снимка: Getty Images

Светът се чеше невярващо по главата и се опитва да осмисли 142-та милиона долара, дадени във вторник вечерта за картината на Франсис Бейкън "Три етюда на Лушън Фройд".

Случилото се на търга на аукционна къща „Кристис" в Ню Йорк може да изглежда необяснимо, но предпоставките за нов рекорд в категория „Най-скъпо произведение на изкуството, продадено публично" си бяха налице не от вчера.

Във време, в което ултра богатите стават още по-богати, арт пазарът и другите сектори на лукса процъфтяват. Като добавим ценността на конкретната картина и обичайните цени на пазара за модерно изкуство, крайната сума не е чак толкова изненадваща.

Тя беше предложена след около шест минути яростно наддаване в залата и по телефона, а цялостният търг също постави нов рекорд с обща стойност на продажбите от 691,583 млн. долара.

Цифрите са астрономически, но не и неочаквани според Томас Голбрейт от онлайн аукционната къща Paddle8. „Това е естествено следствие от хода на пазара напоследък", обяснява той.

Други специалисти също потвърждават думите му. „Франсис Бейкън има сравнително малко произведения и въобще не е бил толкова продуктивен, колкото например Пикасо", казва анализаторката Катрин Маркли.

Затова докато само във вторник са били разпродадени седем творби на Анди Уорхол да речем, то за цялата 2013 г. по търговете са се появили 10 картини на Бейкън - още една причина всяка от тях да е изключително скъпа.

Изобразил е свой приятел и конкурент

Ценността на картината се обосновава от важността й в личен план за нейния създател.

На нея роденият в Дъблин Бейкън е изобразил друг британски художник - Лушън Фройд, внук на психоаналитика Зигмунд Фройд.

„Темата е много съществена за ценителите на Бейкън, предвид едновременното приятелство и съперничество, което е съществувало между него и Лушън", отбелязва Голбрейт.

Благодарение на картината се вдигна голям ПР шум около целия търг, привлякъл тълпа от купувачи и наблюдатели, които препълниха залата на „Кристи" във вторник.

Новата икономическа ера

Друг основен фактор за рекорда е изригването на арт пазара през последното десетилетие. Продажбите през 2002 г. са били на обща стойност 850 милиона долара, а миналата година са скочили до космическите 6 милиарда.

Това е свързано с може би най-важната предпоставка:  впечатляващото издигане на мега богаташите. Класацията на Forbes за 400-те най-богати американци е показателна - днес състоянието им се изчислява на 2 трилиона долара, с 300 милиарда повече от миналата година.

„От началото на рецесията богатите очевидно стават все по-богати, докато средната класа е в замръзнало положение", казва Голбрайт и добавя, че това е очевидно на арт пазара, където все повече активност се забелязва при произведенията от най-висока категория.

Според Голбрайт висшите класи проявяват повишен интерес към този пазар, защото модерното изкуство е достъпно за тях и играе ролята на статусен символ.

Така рекордно продадената картина на Бейкън е просто още един пример за тази „нова ера" в икономическите пластове. Мнозина я определят като сапунен мехур, но дори и да е такъв, той няма да спадне докато богатите продължават да забогатяват още и още.

 

Най-четените