Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дигиталните игри с карти: Мания и бизнес за 1.5 млрд.

Hearthstone на Blizzard е играта, с която започна съвременният ренесанс в жанра. Но ако искате да навлезете в този тип заглавия, имате и достатъчно други варианти
Gwent е игра с карти във вселената на The Witcher

Игрите с карти са едно от най-старите забавления, познати на човечеството, и затова е логично предприемчиви разработчици да намерят начин да ги превърнат в успешни видеоигри.

В последно време заглавия като Magic: The Gathering Arena, The Elder Scrolls: Legends, Shadowverse и Hearthstone печелят милиони - и откъм фенове, и откъм приходи. С появата на мобилните устройства, техният интерфейс, дисплей и възможности за интернет връзка станаха особено подходящи за цяло ново поколение подобни заглавия, които се настаниха трайно на гейм небосклона. Но като почти всяко нещо под слънцето, новото не е нищо друго, освен добре забравено старо.

С други думи, дигиталните игри с карти съществуват още от зората на гейминга и през годините някак тихичко еволюират, привличайки все повече фенове и популярност, за да се превърнат в сегашните комерсиални титани.

Искаш да играеш? Научи правилата

Говорейки за тези игри, може да срещнете термините collectible card game (CCG) или trading card game (TCG), които до огромна степен са взаимозаменяеми. Във всички случаи се касае за игри, които се състоят от специално създадени тестета карти. Вместо обичайните бои и символи, тук ще откриете стотици уникални изображения, вдъхновени от фентъзи, хорър, научна фантастика и дори спорт. Всяка карта има своето описание, силни и слаби страни, умения, стойности и др. Успешните игри с карти ползват дори хиляди уникални карти, които периодично се разширяват, допълват и променят.

В повечето случаи игрите са от типа "дуел", което означава, че играете срещу жив съперник до крайна победа. Някои игри обаче предлагат и сингълплейър кампании. Понякога тези кампании са просто въведение в механиките, които да използвате онлайн, докато другаде са комплексни и пълни със съдържание мисии, с които може да се забавлявате задълго. Целта на повечето такива игри е да победите опонента си като използвате комбинации от наличните карти и техните свойства.

Поради това, за разлика от традиционните игри с карти, където стойности като бои и видове никога не се променят, тук имате постоянно разширяващо се тесте. В идеалния случай, едно добро тесте карти ще бъде достатъчно разнообразно, за да може да реагира както на противниковите действия, така и на елемента на случайност, използвайки най-ефикасните и най-добре допълващи се карти.

Първо раздаване

Чувайки израза "игри с карти", мнозина вероятно се сещат за Magic: The Gathering и Yu-Gi-Oh!, които дори и да не сте играли, вероятно поне сте чували. Истината обаче е, че тези две класически поредици не са първенци в игрите с карти. Базираната на едноименната манга поредица, Dragon Ball: Daimao Fukkatsu излиза само в Япония през 1988 г. за Famicom (местният еквивалент на NES) и представлява един от най-ранните опити традиционните игри с карти от типа "дуел" да бъдат пресъздадени във видеоигра. От същия ранен период датират и Megami Tensei (1987 г.) и Dragon Quest V (1992 г.), които имат сходни геймплей механики, но са базирани повече на битки между чудовища, отколкото на чисти двубои с карти.

Голямата революция идва с появата на Magic: The Gathering през 1993 г. Играта с карти става първата по рода си, която надскача пределите на нишовия дотогава сегмент и се превръща в огромен хит. Към днешна дата около 20 милиона души активно я играят, а за нея са произведени над 20 милиарда карти. През 1996 г. Pokemon Trading Card Game извървява обратния път, взимайки идеята на току-що появилите се ролеви игри за GameBoy и ги трансформира във физическа игра с карти. Така физическите и дигиталните игри завинаги са свързани и през следващите години започват да излизат десетки заглавия.

Съвременният ренесанс на жанра стартира през 2014 г., когато Blizzard Entertainment пусна Hearthstone. Базирана на вселената на изключително популярната масова онлайн игра World of Warcraft, тя заложи на динамичното противопоставяне между живи опоненти и оптимизацията, така че да може да е достъпна за широк кръг платформи. В резултат, Hearthstone натрупа над 50 милиона играчи, генериращи по 20 милиона долара месечно.

Нейният успех отвори вратите за цяло ново поколение подобни дигитални игри с карти. Не закъсня адаптацията на Magic: The Gathering, наречена Magic: The Gathering Arena, както и Gwent: The Witcher Card Game, поставена във вселената на суперхита The Witcher 3: Wild Hunt.

Това е игра, но това е и бизнес

По прогнози на маркетинговата компания SuperData, пазарът на дигиталните игри с карти през 2018 г. възлиза на 1.5 милиарда долара и се очаква до 2020 г. да достигне около 2 милиарда. Почти три четвърти (71 процента) от играещите тези игри го правят на своите смартфони и таблети, което означава, че разработчиците, искащи свой дял от този привлекателен бизнес, ще обърнат специално внимание на мобилния пазар. Пак трима от всеки четирима геймъри са похарчили 10 и повече долара в такава игра и това показва, че микротранзакциите продължават да бъдат значителен източник на приходи.

Като чиста бройка, геймърската аудитория за дигиталните игри с карти по-скоро е достигнала предела, показват проучванията. В същото време обаче, прогнозите са приходите да се увеличават значително, благодарение на сериозната ангажираност на съществуващите играчи и на това, че издателите се възползват от постоянното провеждане на турнири - невероятно популярни в жанра събития - за да подсилват интереса.

Стига приказки, искам да играя

Пазарът на дигитални игри с карти днес е невероятно разнообразен, предлагайки по нещо за всеки, независимо коя е предпочитаната му платформа, дали иска да плаща или не, и дали иска да играе сам или с други.

Налична за РС и мобилни устройства, Hearthstone е голямото име в жанра, но бъдете предупредени: играта е ориентирана изключително към битки с други играчи и разчита на деликатен, но непоколебим модел с микротранзакции. Magic: The Gathering Arena за РС е задължителна за всеки фен на тази вселена. Shadowverse от студиото Cygames, създало мобилния хит Granblue Fantasy, е с изключително активна общност за РС, iOS и Android. Artefactе новата игра с карти на Valve, базирана на изключително успешната МОВА игра DotA 2. Eternal е може би най-щедрата откъм free-to-play елементи игра и е достъпна за РС, Xbox One и мобилни устройства.

Наред с тези големи имена има и други игри, които са за почитателите на сингълплейъра. Такива са Meteorfall (iOS, Android), Night of the Full Moon (iOS, Android), Card Quest (iOS, Android) и Slay the Spire (PC и скоро Switch). Действително, изборът е невероятно богат, а най-хубавото е, че подобно на карта от тестето, никога не можеш да бъдеш сигурен какво точно ще ти се падне. Затова изберете някое заглавие и давайте смело напред в този толкова интересен свят на малко по-различни високи залози.

 

Най-четените