Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кормуване по магистрала, натоварен трафик и нощни условия в новите шофьорските курсове

Кормуване по магистрала, натоварен трафик и нощни условия в новите шофьорските курсове Снимка: Unsplash, @jerrykavan

Работна група предлага значителни промени в провеждането и оценката на резултата от шофьорските курсове за категория "В".

За да се покрият ефективно всички елементи от обучението, се предлага увеличаване на часовете по кормуване на 42 часа и да се намали броят на задължителните часове по теоретична подготовка от 40 на 26 часа.

"Подобен подход би следвало да не доведе и до съществен ръст на цените за крайния потребител", се казва в информация на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Промените могат да влязат в сила от есента, ако бъдат одобрени от Министерството на образованието.

В предложената за одобрение методика се предвижда за група умения „Управление извън населено място" да се отделят минимум 6 часа, от които поне 3 часа за „Управление по автомагистрала или скоростен път (при възможност) или път с интензивен автомобилен трафик".

Подобно изискване се залага за първи път - до сега управлението на магистрала или скоростен път изобщо не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива на инструкторите.

Сред другите задължителни елементи е в група умения „Управление в населено място с голяма интензивност на движение" да се преминат поне 10 часа обучение.

Минимум 2 часа ще трябва да покрият курсистите и по компонент „Управление през нощта и в условията на намалена и ограничена видимост". Учебната документация ще влезе в сила заедно с нов механизъм на контрол от страната на ИА „Автомобилна администрация", за да се гарантира, че тези минимални часове по отделните компоненти ще бъдат спазвани.

От агенцията "Безопасност на движението по пътищата" публикуват данни от анализ за 2018, според които смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика сред тази възрастова група.

Основните разисквания бяха по въпроса с колко точно часове да бъде увеличена практиката. Част от тях предложи увеличение с над 45% и достигане до 45 часа.

Съюзът на българските автомобилисти обаче е заел категорична позиция срещу "драстичното" увеличение на броя часове за кормуване, защото това би довело до рязко повишаване на цените за курсовете до тарифи в размер до 1000 лв.

Обсъждано е и дали да се създаде възможност част от обучението да се провежда на симулатор - до 4 часа от задължителните часове по кормуване. Предложението обаче не е било прието от работната група.

Както и до сега центровете по автообучение ще могат да провеждат подобни практични занятия на симулатор, но те няма да се вземат предвид при отчитане на задължителния брой часове по практика.

В работната група участие взеха представители на Министерството на образованието и науката, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на вътрешните работи, Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата", представители на висши учебни заведения, на браншови организации, на неправителствения сектор и др.

 

Най-четените