Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На крачка от титлата

Люис Хамилтън е изключително близо до третата си световна титла във Формула 1
Шефовете на Mercedes Ники Лауда и Тото Волф гарантираха на двамата си пилоти равни възможности и за догодина
Но да не забравяме, че Ники е човекът, който доведе Люис в Mercedes
Розберг бе санкциониран сериозно след "Спа" миналата година и това и до днес дава предимство на Хамилтън
Розберг може да се окаже в уникална губеща позиция - германски пилот в германски отбор, който обаче е №2
Този сезон Люис показа, че представянето на Нико изобщо не може да го притесни
До края на сезона Нико няма какво да губи, така че атаката му ще продължи
През 2014 шефовете на тима успяха да се справят с проблемите в отношенията на двамата им пилоти

Люис Хамилтън има нужда от съвсем малко, за да спечели третата си световна титла във Формула 1 - да вземе с 2 точки повече от съотборника си в Mercedes Нико Розберг и с 9 повече от Себастиан Фетел с Ferrari. С оглед на това, че до края на сезона остават четири състезания, то задачата на Люис не изглежда никак трудна.

Но пък купонът може да се отложи още този уикенд, а защо не и през следващия. Хамилтън може да стане световен шампион в неделя вечер българско време, ако обаче ураганът Патрисия позволи това.

Вчера втората свободна тренировка за Гран при на САЩ на пистата „Съркит от Америкас" в Остин беше отменена заради силния дъжд , светкавиците и лошата видимост, а за днес прогнозата за времето обещава същото дори има вариант квалификацията за състезанието да бъде отложена за утре.

Вчера Хамилтън и Нико Розберг се представиха доста скромно на трасето - по няколко обиколки за двамата и първо място за Нико, при това постигнато в тази част от първата свободна сесия, когато пистата беше доста по-мокра и гумите интермедия бяха правилният избор, но измъкването на максимума от тях не беше никак лесно.

Вчера Розберг обясни, че предимството на Хамилтън тази година се крепи на три основни фактора - много по-силното му представяне в квалификациите, много по-постоянните му резултати и по-малкото повреди, които се появяват в колата на световния шампион. Много специалисти обаче са готови да добавят още няколко причини за превъзходството на Люис, които са свързани с тези, изтъкнати от Нико, но не звучат добре за сина на световния шампион за 1982 година Кеке Розберг.

Една от тях, например, е това, че Люис не изпитва почти никакво психическо натоварване, когато се сражава с Нико на пистата - какво в квалификациите, така и в състезанията. Този сезон Люис прилага един изключително успешен модел в последната част на квалификациите - много силна първа обиколка, която обикновено му дава предимство пред Нико, който трябва да направи по-рисков втори тур, често бърка в него и така натоварването върху него се покачва. В Русия Розберг успя да приложи тази тактика срещу Хамилтън и тя проработи, но както помните, Нико напусна състезанието заради техническа повреда, а Хамилтън спечели.

Миналата година Нико беше по-бързият пилот на Mercedes в квалификациите, но твърде често това беше за сметка на темпото му в състезанията. Сега Хамилтън използва това решение, но не в толкова драстична степен - настройките му са агресивни като за квалификация, но в състезанието винаги е достатъчно бърз, а ако в неделя не му стига скорост, то това не е фатално, тъй като колите на другите пилоти не са достатъчно мощни и бързи, за да го притиснат. Стига Люис да не ги допуска опасно близо, за да влязат в зоната, в която могат да използват системата DRS. Също не много сложна тактика, която обаче дава добри резултати.

В психологическо отношение Люис напълно елиминира заплахата от Нико този сезон. Той винаги го хвали, а след състезанието в Русия го затрупа с комплименти, най-вече за това, че той е „страхотен отборен играч". Във Формула 1 това е определението за недостатъчно бързия втори пилот, който трябва да помага на лидера на тима. И Хамилтън дори си позволи да обърне поглед към 2016, за когато си пожела битка с Ferrari и Себастиан Фетел. И с Нико, разбира се, след учтивото напомняне на прес службата на тима.

И още една причина за надмощието на Люис - подобно на Михаел Шумахер, Хамилтън се „храни от успехите", колкото повече побеждава, толкова по-силен става, очакването за нови успехи не му тежи и успява да го предаде на тима. Неслучайно на няколко пъти този сезон различни спецове обясниха, че в момента гледаме Хамилтън в най-добрата му форма - той е уверен в себе си, доверява се отново на тима, вярва на колата, не се съмнява в преценките си, в мир със себе си е. Нещо, което миналата година не винаги беше налице.

Което пък ни отвежда до интересен дебат за динамиката на отношенията между пилотите на Mercedes и техните шефове. Има реалната възможност Нико да се окаже в уникално губеща позиция - той е германският пилот в германския тим, но ще трябва да приеме ролята на №2. Може да ви се струва, че инцидентът от „Спа" през 2014 е отдавна отминал, но последствията от него все още са тук - най-пресният пример е ситуацията между двамата пилоти на Mercedes на старта в Япония. Да, на Нико не му достигаше мощност, но въпреки това, той отстъпи на Хамилтън, въпреки че можеше да не го прави.

Това, че Ники Лауда пое властта в Mercedes след Рос Браун беше добрата новина за Хамилтън, тъй като легендарният австриец положи огромни усилия, за да убеди Люис да напусне McLaren. И сега отношенията им са почти отлични. Почти, защото Люис напомни преди дни, че Браун има сериозен принос за успехите, на които се радват сега той и немскоговорящите му началници.

Нахвърлянето набързо на ситуацията в Mercedes означава, че с оглед на минималните промени в правилата за догодина, ситуацията за Нико ще става все по-трудна, а Люис ще може да осребри лидерската си роля. Очаква се догодина Ferrari да мине напред, а Лауда и Тото Волф вече заявиха, че двамата им пилоти ще започнат сезона с равни възможности, без значение кой колко титли има. Да, това ще е така, но дали двамата ще подкрепят Нико, ако той направи по-силен старт на сезона и има малък аванс пред Хамилтън преди стартовете, в които Фетел ще е фаворит в първата половина на 2016? Отговорът на тази хипотетична възможност ще ни обясни какво да очакваме. Навремето в Red Bull се провалиха гръмотевично, при това на няколко пъти на този сезон, което доведе до безобразни изпълнения на Себастиан Фетел на пистата, бунтът на Марк Уебър и унижението на Кристиан Хорнър при напускането на австралиеца.

През 2014 Лауда и Волф показаха, че са научили добре уроците, на които се провалиха Хорнър и доктор Марко, но сега задачите пред тях ще са по-трудни. А Дейвид Култард вече предложи готов вариант за Нико: да приеме, че Люис е по-бързия от двамата и да се примири с ролята на №2 или да напусне.

Най-вероятно обаче Розберг ще преследва трети път - да докаже в Mercedes, че може да победи Хамилтън. Което ще направи близкото бъдеще във Формула 1 още по-интересно.

 

Най-четените