Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Жан Нувел вдига арт дворец насред Сена

Френският архитект Жан Нувел играе тенис на маса до павилиона, който той проектира за 40-годишнината на лондонската Serpentine Gallery Снимка: Getty Images
Френският архитект Жан Нувел играе тенис на маса до павилиона, който той проектира за 40-годишнината на лондонската Serpentine Gallery

От изоставена фабрика за автомобили към процъфтяващ културен център - това е траекторията на малък остров на река Сена в Париж, който предстои да се превърне в дом за съвременното изкуство.

Разположен в тази част на реката, която е в периферията на западен Париж, остров Сеген, превърнал се в символ на работническата солидарност и индустриалния бум на Франция, е приютявал фабрика за автомобили на Renault в продължение на почти 60 години.

Сега, близо 20 години след изоставянето й (последният сглобен там автомобил напуска фабриката на 31 март 1992 г.), френският архитект, носител на наградата "Прицкър" Жан Нувел разкри последния си проект за острова, който се надява да превърне в нов център за съвременна култура.

Нувел е работил в тясно сътрудничество с ландшафтния озеленител Мишел Девин и дизайнера на осветление Ян Керсал. Проектът включва многобройни зали и съоръжения, включително концертни зали, студия, галерии и изложбени пространства.

На Сеген ще бъдат построени сграда за фондация Cartier, исторически център за присъствието на Renault на острова от 1920 до 1992 г., кино-театрален комплекс за Europalace Pathe, галерии за Natural Le Coultre, циркова арена и школа за Madonna Bouglione, както и център за цифрови изкуства за Cube. Не всички от планираните обитатели обаче са потвърдили участието си.

Девин също така е проектирал огромна покрита градина под стъклен покрив (с размер 4 хектара), като има планове това място да стане център за медийни и увеселителни компании.

Строежът предстои да започне през 2012 г., като планираните разходи засега не се уточняват. Създателите се надяват културният център да отвори врати през 2017 г.

Сред организаторите на начинанието обаче липсва милиардерът колекционер Франсоа Пино, който - след като изрази интерес към острова преди няколко години, за да създаде там музей на съвременното изкуство, официално се оттегли през 2005 г., предпочитайки място във венецианския Palazzo Grassi.

Островът е с формата на кораб, като конструкциите върху него ще му придадат разнообразен силует. Керсал споделя, че "хоризонталната природа на бреговете на реката и различните вертикални силуети на построените сгради, както и пейзажът на улиците и градините, ще направят острова особено интересно място."

Нувел и преди е работил с Девин, чиито проекти за острова включват изобилие от местни видове, които ще растат в пищни градини след пет години. Партньорството му с Керсал обаче е от цели 25 години, като включва мащабни проекти като Torre Agbar в Барселона и парижкия музей Quai Branly.

Светлинните инсталации на Керсал ще създават съзерцателна атмосфера по здрач. За конструкциите ще бъдат използвани възобновяеми енергийни източници: слънчевите панели са били отхвърлени за нуждите на осветлението, но LED технологии ще позволят осветление, което да позволи на сградите да "дишат", без да бъде линейно.

За разлика от града наоколо, на острова няма да има улично осветление от електрически или натриеви лампи. "Композирането на светлината за този остров е подобно на композирането на музика," казва Керсал. "Можеш да създадеш ритмична основа, да изградиш цял килим от звуци, след което да въведеш припева с определен инструмент."

Купен от Луи Рено през 1919 г. и превърнат в миниатюрен индустриален метрополис през 30-те години, остров Сеген става известен с безличната си индустриална архитектура. Последните сгради върху него са срутени през 2005 г., въпреки кампания за запазването им като част от индустриалното наследство на Франция.

Самият Нувел се е включил тогава с подобни призиви. В отворено писмо той настоява властите да поемат "моралната отговорност" и да не допуснат "този основен символ на френското работническо движение" да потъне в забрава.

Сега архитектът, като кординатор на проекта и наблюдаващ работата на други архитекти, твърди, че има шанса да компенсира изгубеното през дългите години на опустошение. Нувел иска "да събуди остров Сеген от апатията, в която е изпаднал".

 

Най-четените