Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

2018-а: Накъде отива музикалният бизнес

8 тенденции, които ще видим в музиката през тази година
8 тенденции, които ще видим в музиката през тази година

Музиката е изкуство и като всяко изкуство подлежи на своите течения, на промените в обществото, на модата и на изменението във вкусовете.

Като добавим към това бума на новите технологии, които навлизат едва ли не във всяка една част на обществото, музикалният бранш няма как да остане незасегнат.

Така че промени там се случват ежегодно - и като стилове, и като индустрия.

Какво обаче можем да очакваме да се случи през 2018-а?

1. Spotify да излезе на борсата

След години на спекулации за тайминга, накрая новината излезе - Spotify ще подаде заявка за регистрация на Нюйоркската фондова борса през първото тримесечие на годината. В момента стрийминг гигантът се оценява на 19 млрд. долара и ще се впише директно, без да бъдат издавани нови акции. Това означава, че компанията няма да търси бързи постъпления.

2. Стриймингът и телекомите ще работят много по-близко

Въпреки че засега идеята за неутралността на интернет бе нарушена само в САЩ, това може да повлияе глобалния стрийминг пазар. Идеята на неутралността на интернет е, че доставчикът няма право да засилва интернет връзката за едни сайтове за сметка на други.

Е, това беше нарушено в Америка и сега стрийминг компаниите трябва да се адаптират към новите реалности и то не само за САЩ, а и по света и по принцип. Така е възможно скоро потребителите да бъдат обложени с допълнителни такси при по-голям генериран трафик. Тоест ако слушаш наистина много музика, компанията за стрийминг ще те таксува, защото като потребител й струваш по-скъпо.

За да се избегне това, стрийминг компаниите могат да си партнират с интернет достатвчиците и телекомите и да предлагат специални преференциални пакети на потребителите си. Подобни решения са сработвали в миналото, така че може просто да се повтори и тук.

3. Facebook ще влезе в музикалния пазар и ще се превърне в заплаха за YouTube и Spotify

Неотдавна Facebook обяви, че е сключил сделка с Universal Music. И въпреки че на първо време се смята, че тази сделка ще служи само за насърчаване на създателите на съдържание да използват все повече платформата на Зукърбърг и донякъде да бъдат компенсирани финансово, на нея може да се гледа и като на трамплин към първи по-сериозен ход на пазара на аудио и видео стрийминг.

Скоро изпълнителите ще публикуват видеата си директно в социалната медия и ще получават печалба от тях в зависимост от броя гледания. В по-дългосрочен план Facebook може да пусне и услуга за аудио стрийминг. Това може да е сериозна конкуренция за YouTube и Spotify, тъй като и двете разчитат силно на социалното взаимодействие.

4. Услугите за стрийминг ще се опитат да се диференцират чрез създаването на съдържание

Ако се изпълни надеждата ексклузивните пускания на албуми само в определени стрийминг платформи да замре (което може да се очаква), това би направило разграничаването на стрийминг услугите много по-тежко за самите тях. Ето защо ставаме свидетели на някои усилия да се създава уникално съдържание като "Spotify Singles", Carpool Karaoke на Apple и така нататък.

Проблемът: потребителите не се интересуват от това съдържание. Макар че това е хубаво допълнение, вече има толкова много добро и безплатно съдържание в YouTube и други социални медийни платформи, че на практика няма особена разлика.

Истината е, че потребителите се интересуват много повече от това колко добре алгоритмите се приспособяват към музикалните им вкусове и колко добре се откриват нови песни, които да се харесат на конкретния слушател. И все пак през 2018 г. е вероятно стрийминг платформите да заложат смело на собственото, отличаващо ги съдържание.

5. Стриймингът ще повлияе върху композирането на песни

Тенденциите показват, че повечето слушания на песни идват от плейлисти, а не от директно търсене на конкретното парче. За да се представят добре тук и да се харесат на тези, които изготвят плейлистите, съществуват различни показатели за оптимизиране като един от тях е процентът на пропускане.

Съществуват определени трикове, които правят песента "по-слушаема" в подобен стрийминг формат и да подобрят представянето й. Един от тези трикове е например да се минимизират интротата. И не, композиторите и текстописците не трябва да се подчиняват изцяло на тези правила, но както съществуват и радио версии на парчетата, така може да се пригодят те и за стрийминг.

Също така може да се очаква колаборацията между различни артисти да се засили в името на това да бъдат откривани по-лесно новите парчета.

6. Страртъпите ще се фокусират върху откриването на таланти чрез алгоритми

Досега откриването на хитове и на потенциални нови звезди зависеше преди всичко от инстинкта на музикалните мениджъри. С навлизането на стрийминга обаче нещата се променят и вече лейбълите разполагат с безценнта информация за това кое колко се слуша и колко се споделя. Различни стартъп компании вече се фокусират върху алгоритми, които събират всички налични данни от стрийминг платформите, представяйки това, което хората харесват да слушат.

Паралелно с това се развиват изкуствените интелекти, създаващи музика на база това, което се харесва, и оптимизирането на процеса на слушане на музика чрез използване на блокчейн технологии.

7. Ще наресне броят на песните, които се издават годишно

През последните няколко години големи лейбъли, както и независимите играчи, значително увеличиха броя на песните, които издават. През 2018-а се очаква тенденция да продължи като стрийминг платформите ще служат за естествен подбор на най-слушаните парчета. Вследствие на това да запишеш и да издадеш парче ще стане далеч по-достъпно начинание. Но докато едни бариери падат, други се появяват и за новите артисти по този начин ще става все по-трудно да пробият от всичката конкуренция наоколо.

8. Форматът на албумите постепенно ще започне да замира

В тази среда на стрийминг това е напълно нормално. Естествено, албумите няма да изчезнат, но ще станат все по-рядко явление. На фона на това, че се продават все по-малко дискове, а консумацията става предимно чрез интернет, където артистът може да създава повече шум около себе си, пускайки едно по едно новите си парчета, самият албумен формат става малко или много ненужен. Но пък той може да се запази по някакъв начин и артистите вече да издават плейлисти.

 

Най-четените