Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Господари на пътя" не са най-бързите, а най-предвидливите

20-годишната Сандрина Захариева има книжка отскоро, но за година е навъртяла 60 000 километра "стаж" - толкова, колкото някои градски шофьори трупат за две, че и три години.
Според Сандрина, за да си добър шофьор изобщо, основното качество, което трябва да развиеш, е предвидливост.
След като се класира на първо място в състезанието „Стани господар на пътя", Сандрина получава голямата награда, която би развълнувала всеки страстен почитател на спортните коли - пътуване до фабриката на Ferrari в градчето Маранело в близост до Модена, Северна Италия.
Освен разглеждане на фабриката и на музея, наградата на Сандрина включва и възможността да тества два от най-новите спортни автомобила Ferrari.

Много шофьори имат грешна представа за това какво означава ефективно управление на автомобила. Ако съдим по гонките, които се организират при най-обикновено предвижване от точка А до точка Б по родните пътища, явно под „ефективно" голяма част от българите разбират набиване на газ „до дупка", след което рязко намаляване, когато някой те „засече". А всъщност да разчиташ основно на бързите си реакции в последния момент е точно обратното на умно каране.

Затова и целта на предизвикателството „Стани господар на пътя", в което се включиха клиентите на Shell през юли и август чрез мобилно приложение, беше именно да толерира онова, което в действителност е „добро и ефективно" при шофирането.

Приложението на Shell използва данните за придвижването през GPS-a на телефона на съответния шофьор. В класацията, съпътстваща състезанието, участниците можеха да следят как се класират най-добрите шофьори по параметрите „ефективност" и „изминато разстояние". От значение за класирането по-нагоре беше броят изминати километри, минималното използване на спирачките, плавният начин на вземане на завоите - и всичко това изчислено чрез така наречените XP точки.

По тези параметри победителят в Drive предизвикателството, обявено в мобилното приложение на Shell тази година, не се оказа някой печен шофьор с дълъг стаж, а... младо момиче, която шофира едва от година.

Забравете за предразсъдъците, че жените не са добри зад волана.

20-годишната Сандрина Захариева има книжка отскоро, но за година е навъртяла 60 000 километра „стаж" - толкова, колкото някои градски шофьори трупат за две, че и три години. А само в рамките на двата месеца от „Предизвикателството" на Shell, тя изминава почти 10 000 км.

Но къде пътува толкова една студентка втора година, която учи „Приложна информатика" в УНСС?

„Ходих два пъти до морето, до Гърция, до Велико Търново... Живея в Нови Искър и само един ден отиване и връщане до Студентски град ми е 60 км. С допълнителното каране по работа на ден ми се събират по около 100 км изминат път. За участието в „Стани господар на пътя" си измислях и различни поводи да пътувам", разказва Сандрина на чаша кафе в Shell на бул. „Цариградско шосе".

Сандрина обяснява, че обожава да шофира, това й е нещо „като хоби" и го прави „за забавление".

Всъщност още от най-малка тя е свикнала да е зад волана, благодарение на баща си, от когото е наследила страстта към автомобилите. „Той ме е учил цял живот как да карам, как да вземам завоя плавно по-отрано, как да се придвижвам ефективно и без напрежение".

След като се класира на първо място в състезанието „Стани господар на пътя", Сандрина получава голямата награда, която би развълнувала всеки страстен почитател на спортните коли - пътуване до фабриката на Ferrari в градчето Маранело в близост до Модена, Северна Италия.

Производственият център на иконичната марка представлява „кухнята", където се създават спортните модели на Ferrari, и - под строга конфиденциалност - новите състезателни болиди.

В Маранело се намира и музеят на Ferrari, в който се съхраняват различните двигатели на марката и където може да се проследи историята на производството до днес.

Освен разглеждане на фабриката и на музея, наградата на Сандрина включва и възможността да тества два от най-новите спортни автомобила Ferrari.

Заедно с професионален инструктор, тя сяда зад волана на новото Ferrari 812 Superfast, което се отличава със страховитите си 800 коня, както и на „по-бавния" нов модел Ferari 488 GTВ, който е „само" 670 к.с.

В Маранело се намира и централата на едноименния екип на Ferrari за Formula 1, затова и Сандрина шофира на същата онази 3-километрова писта с всевъзможни завои, на която се тестват и новите болиди.

Именно там състезателите на Ferrari понякога тренират. На същата писта уменията си изпробват и собственици и колекционери на стари болиди, които се съхраняват във фабриката.

Какво е усещането да си зад волана на свръх-автомобил като Ferrari 812 Superfast?

Според Сандрина е „прекрасно". „На първата обиколка ми беше притеснено. Това е много мощна кола, но се оказа много лесно да се кара". И тя самоуверено добавя, че „много бързо се свиква".

За автомобил, който ускорява за под 3 секунди, тя е изненадана основно от стабилността при шофирането. Ferrari 812 Superfast „доста трудно може да загуби контрол".

„Аз вдигнах максимално 197 км/час. Имаше обратни завои, които можеш да минеш с 80км/ч и колата не поднася... Разбрах по-късно с колко съм карала - отвътре в колата ни заснемаха на видео, иначе нямах време да си гледам километража".

Според нея тест-драйфът на новите автомобили на Ferrari, който включва и шофиране по полигон, я е научил на няколко нови трика за по-бързо и ефикасно шофиране, като например „малко по-късно и по-силно да натиснеш спирачката, за да може по-рязко да влезеш в завоя и после по-бързо да ускориш".

Вероятно за спортен автомобил със стабилността на Ferrari това е добър съвет, но дали е съвет за шофиране по българските пътища?

Според Сандрина, за да си добър шофьор изобщо, основното качество, което трябва да развиеш, е предвидливост. Трябва да се досещаш какво ще направят другите участници в движението, преди да са го направили, за да можеш да реагираш по-отрано.

Тя вече може да даде и съвети и за по-спокойно шофиране.

„Гледайте по-обширно пътя, на всички посоки, предвиждайте, не е нужно в последния момент да се спира и да се реагира. Спокойствието зад волана идва с плавното шофиране. Натискането рязко на спирачките не само е рисковано, но и вдига разхода на гориво - нещо, което добрият шофьор може да си спести".

 

Най-четените