Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Любимите филми на Кристофър Нолан

В галерията ни можете да видите някои от филмите, които най-силно са впечатлили и вдъхновили един от най-популярните режисьори днес: Снимка: Getty
В галерията ни можете да видите някои от филмите, които най-силно са впечатлили и вдъхновили един от най-популярните режисьори днес:
2001: Космическа одисея (1968 г., реж. Стенли Кубрик)

Филмът на Кубрик е едно уникално пътешествие - от зората на човечеството до неговото звездно бъдеще в необятния простор на Космоса. Нолан го гледа още като дете, след като баща му води него и брат му (сценариста Джонатан) да видят филма в кино в Лондон. Години по-късно те сами ще поемат на филмово пътуване из Космоса със своя Interstellar.

"Спомням си много ясно усещането, сякаш бях пренесен в друг свят. По това време бях огромен фен на "Междузвездни войни". Но това беше напълно различен начин да преживееш научната фантастика", разказва Нолан. "Бях на седем, така че нямаше как да твърдя, че съм разбрал филма. До ден-днешен не мога да го твърдя. Но като седемгодишен не се интересувах от това дали го разбирам. Просто чувствах това необикновено преживяване да бъдеш отведен в друг свят, към който не изпитваш съмнения."

Пришелецът (1979 г., реж. Ридли Скот)

"Винаги съм бил голям почитател на Ридли Скот и, когато все още бях хлапе, "Пришелецът" и "Блейд Рънър" определено ме впечатлиха много, защото създадоха тези необикновени светове, в който можеш напълно да се потопиш".

Първият филм от поредицата "Пришелецът" разказва за екипажа на космически кораб, който се сблъсква с агресивен и опасен извънземен вид, който достига зрялост след досег с друг организъм – в случая обречените членове на екипажа.
Блейд Рънър (1982 г., реж. Ридли Скот)

Както става ясно от предния цитат, "Блейд Рънър" – друг фантастичен филм на Скот от 70-те, също е впечатлил младия Нолан. От тук, може би, той е придобил умението да създава напълно убедителни "измислени светове", какъвто виждаме в "Inception".

Филмът на Скот показва едно дистопично бъдеще (годината е 2019-а...), в което огромна корпорация създава "изкуствени хора", т.нар. репликанти, които да служат като работна ръка на човешките колонии извън Земята. След като група репликанти се връща на някога зелената родна планета, Рик Декард (Харисън Форд) трябва да ги открие.
Шпионинът, който ме обичаше (1977 г., реж. Луис Гилбърт)

Десетият филм от поредицата за Агент 007 е с Роджър Мур в ролята на Джеймс Бонд. В основата на сюжета е маниак, който иска да създаде нова цивилизация под водата, а Бонд трябва да обедини сили с руски агент, за да го спре.

"Един от първите филми, които си спомням, е "Шпионинът, който ме обичаше", а в един определен период филмите за Бонд се забиха в главата ми като отличен пример за мащаба и обхвата на големите филми. Идеята за това да те отведат в друго място по начин, който да те накара да повярваш – в този филм автомобил Lotus Esprit се превръща в подводница и това е напълно убедително", обяснява Нолан.
Супермен (1978 г., реж. Ричърд Донър)

Или един от "великите филми, които наистина са му повлияли". Нолан споделя, че първият филм на Донър за супергероя наистина го е "впечатлил", което вероятно обяснява защо няколко десетилетия по-късно ще се заеме със задачата да разкаже по един завладяващ начин историята на друг супергерой на DC – Батман, и да продуцира "Мъжът от стомана".

"Супермен" от 78-а ни запознава с произхода на супергероя (в ролята е Кристофър Рийв) – унищожението на планетата Криптон, изпращането на младия Кал-Ел на Земята, отглеждането му от семейство в Канзас и превръщането му в защитник на слабите. И, разбира се, за първия му сблъсък със злия Лекс Лутор, изигран тук от Джийн Хекман.
Ударът (The Hit, 1984 г., реж. Стивън Фриърс)

Британският криминален филм разказва за гангстер, който предава на полицията доказателства срещу свои познати, а години по-късно е отвлечен и трябва да плаща за старите си грехове.

Както самият Нолан определя филма - "малко познат скъпоценен камък". Според него малко филми залагат в толкова голяма степен на простичкото представяне на динамиката между отчаяни мъже...
12 разгневени мъже (1957 г., реж. Сидни Лумет)

...с изключение на класиката на Сидни Лумет. Филмът, чието действие почти изцяло се развива в едно помещение, разказва за жури от 12 съдебни заседатели. Те дебатират дали обвинен в убийство младеж е виновен.
Тънка червена линия (1998 г., реж. Терънс Малик)

Нолан, който почти две десетилетия по-късно също ще нагази във военната тематика, го определя като "необикновената визия на Малик за войната".

"Тънка червена линия" е базиран на роман от 1962 г. и разказва измислена версия за събитията около сблъсък между американски и японски военни сили по време на Втората световна война.
Разминаване (Bad Timing, 1980 г., реж. Никълъс Роуг)

Британският психологически трилър описва сложните взаимоотношения на жена и професор по психология, които живеят във Виена. За целта действието е накъсано от множество сцени, които показват минали събития.

Нолан обяснява, че филмите на режисьора Никълъс Роуг са познати най-вече с иновациите в областта на структурата на писането, но в случая с "Bad Timing" това е комбинирано и с "отлично заснемане".
The Testament of Dr. Mabuse (1933 г., реж. Фриц Ланг)

Пишете сценарий и искате да създадете перфектен суперзлодей? Този филм е препоръката на Нолан за всеки, който иска да напише такъв персонаж.

Немският криминален филм на легендарния Фриц Ланг разказва за д-р Мабузе, който се намира в лудница и пише своите престъпни планове, които в един момент започват да стават реалност.

Кристофър Нолан без съмнение е един от най-популярните режисьори в днешно време.

Той е и от онези кинотворци, чието творчество е изключително разнообразно като теми – посягал е към научната фантастика (Interstellar, Inception), мистериите и трилърите (Мементо, Престиж), супергеройския жанр (трилогията за Батман "Черният рицар") и дори историческия жанр (Дюнкерк).

Общото между тях е това, че Нолан не се страхува да експериментира или да опита нещо, което в Холивуд биха сметнали за рисково.

Налице винаги е и нелинейното разказване на историята, мащабните общи планове, използването на музиката и звука като начин за разказване и още много други техники, които малцина зрители могат да уловят.

Но всичко ново е добре забравено старо, а големите режисьори на XXI в. са се учили от големите имена на миналия. Режисьорът е внимателен ученик – човек с интерес към киното като цяло, който знае какво харесва във филмите и успешно го пресъздава и в своите.

В галерията можете да видите кои са любимите филми на Нолан.

За всеки от тях той е споделял в различни интервюта, поради което можете да видите и коментарите му към някои от тези филми. Със сигурност ще забележите откъде е дошло вдъхновението за някои от собствените му продукции, а може би ще си намерите и нещо интересно за гледане, което ви е убягвало до момента.

 

Най-четените