Люксембург и странният експеримент с безплатния градски транспорт | webcafe.bg
Webcafe

Люксембург и странният експеримент с безплатния градски транспорт

webcafeLifecafe, по Би Би Си
30.01.2019, 13:07 (обновена 01.02.2019, 17:33)
люксембург

Снимка: © Getty Images

Дали мярката ще накара хората да слязат от колите си?

Люксембург може да бъде прекосен с кола за два часа. През това време ще се порадвате на гледките покрай река Мозел, на лозята и зелените долини. Ще видите също така очарователни фермерски селца и старовремски замъци.

Но е възможно и стигането до работа да отнеме около два часа.

Задръстванията са огромен проблем в страната и особено в столицата Люксембург. В края на миналата година стана ясно, че властите въвеждат безплатен градски транспорт, който ще е в сила от 1 март 2020-а. Няма да има никаква такса за ползването на трамваите, автобусите и влаковете.

Ходът би трябвало да облагодетелства всичките 600 хил. жители, както и около 175 хил. чуждестранни служители в компаниите в страната и около 1,2 млн. туристи, които посещават Люксембург ежегодно. Какво се крие зад това решение и какво ще постигне?

През последните четири десетилетия населението на Люксембург е нараснало с 240 хил. души. Освен това страната има най-високия процент на годишно преминаващи през територията й автомобили. Повече от 60% пътуващите използват личните си коли, за да стигнат до работа. В сравнение, само 19% използват градския транспорт за тази цел.

Въпреки това намаляването на задръстванията и опазването на околната среда не са основните аргументи зад инициативата. Това е най-вече социална мярка.

Идеята е да се намали пропастта между бедни и богати. За хората с по-ниски заплати разходите за транспорт са голямо перо от бюджета. Затова правителството прецени, че е по-лесно той да стане безплатен за всички. По принцип Люксембург се разглежда като богата държава, но реално нивата на бедност се повишават с всяка изминала година. Около 10% живеят с минималната за страната работна заплата, а голям процент от тях за застрашени от изпадане в крайна бедност.

Безплатният градски транспорт е част от социалните мерки, които правителството смята да прокара през тази година. Сред тях са и повишаване на минималната работна заплата, пенсионна реформа и финансови помощи в образованието.

Според повечето, които принадлежат към ниската средна класа безплатният транспорт е страхотна стъпка. Много от тях заделят голяма част от заплатите си за наем и битови сметки и не могат да си позволят да отделят наведнъж 400 евро, колкото струва сезонната карта. С премахването на разходите за транспорт те ще свързват далеч по-лесно двата края.

Но да накараш шофьорите да слязат от колите си и да се качат на трамвай може да бъде трудно.

Мнозина смятат градския транспорт за неудобен и непрактичен. През деня Фатима Брага например чисти домове, а вечер - офиси. В промеждутъка между двете й работи тя се връща до дома си, за да разходи кучето си. Безплатният транспорт ще облекчи значително бюджета й, само че вместо по 50 минути в колата си в едната посока, би й отнело поне час и половина с автобус.

За тези с по-високи доходи и по-престижни професии подобна промяна изглежда още по-немислима. Ан Клайн е преподавател по немски в гимназия в градче на 30 км от град Люксембург. Сутрин, когато е спокойно движението, й отнема около 30 минути да стигне до работното си място. Когато се връща към вкъщи, хваща задръстванията в час пик и това удвоява времето й за пътуване. Въпреки това не се изкушава от възможността да промени навиците си.

С влак ще й отнема поне час само в едната посока, освен това би й се налагало прекачване. А и често й се налага да носи тежка чанта с учебници и помагала със себе си. По този повод правителството планира да инвестира 2,2 млрд. евро в подобряване на инфраструктурата. Инициативата включва смяна на трамвайни и влакови трасета и изграждане на хъбове за смяна на отделните видове транспорт.

Инвестицията звучи доста сериозна, още повече, че няма да има възвращаемост от билети.

Но и в момента градският транспорт е сериозно субсидиран от държавата. Билет, който важи за два часа, струва 2 евро. Целодневен билет може да стигне цена от 4 евро, а някои групи като студентите под 30 години и социално слабите го получават безплатно.

Годишните приходи от билети - около 41 млн. евро - покриват по-малко от 10% от разходите по функционирането на транспортната мрежа. Според мнозина срещу тези огромни разходи ползите от въвеждането на безплатен транспорт ще бъдат пренебрежими. Други подчертават, че цената на придвижването е по-малък проблем от този с растящите наеми и цени на жилищата, които реално карат хората да напускат града за сметка на периферията.

По-достъпни жилища са далеч по-важни от по-евтини трамваи. Служителите в градския транспорт също са притеснени. Според тях ако той е напълно безплатен, това засилва вероятността от вандалски актове. Те се опасяват и че може да се наложи съкращаване на персонала.

Люксембург всъщност не е първата държава, която прави експеримент с безплатен градски транспорт.

През 2013-а естонската столица Талин пробва нещо подобно с двойна цел - да се бори със задръстванията и да улесни социално слабите. Жителите на Талин плащат 2 евро срещу "зелена карта", която важи за цялата градска мрежа. Гостите на града обаче плащат пълната цена на билетите. Във френския Дюнкерк през 2018-а представиха безплатен автобусен транспорт.

За един месец, според тогавашния кмет, пътникопотокът се е увеличил с 50%. И в двата града обаче няма категорични доказателства, че облекченията в цените на градския транспорт реално са помогнали на жителите с по-ограничени възможности.

За момента хората в Люксембург също са по-заинтересовани от другите предвидени социални политики и като че ли в близко бъдеще няма изгледи да се откажат от колите си за сметка на градския транспорт.

Oще: безплатен градски транспорт  град люксембург  градски транспорт  експеримент  люксембург  столица  транспорт 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

1 boris | 31.01.201915:29

Разплаках се. Горките хора.. Чуди се
   

оценка

+0 -0