Зрял човек на тротинетка? Не, това вече няма да е нелепа гледка | webcafe.bg
Webcafe

Зрял човек на тротинетка? Не, това вече няма да е нелепа гледка

Webcafe
28.06.2018, 13:29 (обновена 29.06.2018, 19:50)
Електрическа тротинетка

Снимка: © Getty Images

Електрическите тротинетки си пробиват път в градската среда

Представете си човек в 30-те си, возещ се из града на електрическа тротинетка или на малко електрическо скутерче. Дори самата идея за някой, надхвърлил тийн годините си, в подобна ситуация звучи нелепо. Но дали? Съвсем скоро се очаква подобни гледки вече не само да не са смешни, но и да станат обичайни в много градове в САЩ и Западна Европа.

След един лек фалстарт преди няколко години, електрическите скутери са на път да направят своето завръщане на пазара. Това се случва след известни проблеми със сигурността и движението по пътищата.

От месеци насам в Силициевата долина най-голямо внимание печелят именно стартъпите, ориентирани в насока към създаване на леки и удобни за придвижване в градска среда возила, а инвеститорите се ориентират бързо към многобройните алтернативи.

Сан Франциско беше един от първите градове, завладяни от треската за скутери и тротинетки. Наскоро обаче градските власти забраниха временно дейността на три от най-големите стартъпа за наем на подобни возила в градски условия - Lime, Bird и Spin, докато се създаде регулация за движението им по улиците на града.

Съвсем скоро обаче това ще е просто формалност и скутерите и тротинетките ще станат неизменна част от движението в Сан Франциско.

Междувременно един от тези стартъпи - Lime - успя да реализира своя първи опит за навлизане на европейския пазар - в Цюрих и Париж. От компанията твърдят, че хиляди тротинетки, скутери и велосипеди ще бъдат достъпни за жителите и гостите на двата града.

Идеята на самата услуга е клиентите да взимат избраното от тях превозно средство директно от улицата, посредством мобилно приложение. Това, че велосипедите и скутерите не се нуждаят от докинг станция, от и на която да бъдат взимани и оставяни от потребителите, се смята за предимство. Компанията зарежда с електричество скутерите и тротинетките през нощта, а на сутринта те са готови за нови клиенти.

Скутерите на Lime имат скоростомери и могат да ускоряват до близо 30 км/час, което не е кой знае колко много, ако бързаш да се придвижиш от точка А до точка Б, но е доста добра алтернатива, ако просто искаш да се разходиш из града. Това ги прави изключително популярни сред туристите.

В самите велосипеди и скутери има GPS, който следи за местоположението им, за да могат след това служители на компанията да ги приберат.

Цените на услугата - 0,15 евро на минута - са сравними с тези в САЩ, където 1 млн. души вече използват услугата. Компанията оперира в градове, като Сиатъл, Далас и Лос Анджелис, а съвсем скоро се завърна и в Сан Франциско.

Властите в Париж приветстват навлизането на услугата като според Матю Ламар, говорител на кмета на френската столица, това ще повиши мобилността и ще позволи по-лесното придвижване.

И той обаче, както и властите в Сан Франциско, виждат нуждата от регулации за движението на скутерите и тротинетките. В момента не е съвсем ясно дали те трябва да се движат по улиците или по тротоарите, което поставя доста сериозно въпроса за сигурността.

Подобни превозни средства в една среда, която не е свикнала с тях, могат да предизвикат най-малкото смут сред останалите участници в движението и сред пешеходците.

Но дори регулациите в случая са неизбежни, те няма как да спрат нарастващата тенденция. Електрическите скутери и тротинетки са евтини, сравнително леки и удобни за придвижване, а превръщането им в екстравагантна мода е сякаш въпрос на време.

Дори в Силициевата долина, където всевъзможни стартъпи се борят за вниманието на инвеститорите, все по-сериозно се говори именно за електрическите тротинетки и скутери. В една среда на масово замърсяване на въздуха и на продължаващи усилия на градовете в посока по-чист транспорт, те представляват примамлива алтернатива на градския транспорт и на автомобилите.

Дори в София гледката на човек с подобна тротинетка вече не е новост. Електрическите скутери и тротинетки са на все по-достъпни цени у нас като за около 1000-1500 лв. човек може да се сдобие с такава "играчка".

Въпросът със сигурността обаче тук също е на дневен ред. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото състояние на улиците и тротоарите на места из града създават не особено добра среда за придвижване. Въпреки това все повече хора могат да бъдат видени по улиците, възседнали електрическа тротинетка, особено ако времето е хубаво.

Ексцентричният вид, заедно със сравнително ниската цена, фактът, че се зареждат на ток, и липсата на изискване за шофьорска книжка, за да ги караш, правят електрическите тротинетки особено интересни в хипстър културата както на Запад, така и у нас.

Дали обаче ще успеят да се наложат в България? Трудно е да се прецени. Ясно е само, че ще ги виждаме по-често, а образът на възрастен човек на тротинетка ще става все по-нормално нещо.

Ако не друго - винаги можеш да ги подариш на някое дете.

Oще: градска среда  електрическа тротинетка  електрически скутет  замърсяване  модерни градски превозни средства  мъж на тротинетка  превозно средство  скутер  тротинетка 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.