Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Улици за продан

Проблемите важат основно за София, но и за другите големи градове със зони за платено паркиране Снимка: БГНЕС
Проблемите важат основно за София, но и за другите големи градове със зони за платено паркиране

„Нарушителите се отстраняват принудително". По-правилно е да се каже, че нарушителите се отстраняват незаконно.

Административен съд - София на два пъти потвърди, че Центърът за градска мобилност поставя скоби и пуска „паяци" да вдигат автомобилите, без да има законовото право за такава дейност, защото е търговско дружество.

През годините „синята" и „зелена" зона повдигнаха много въпроси, които останаха без отговор - защо няма толеранс от 15 минути, защо няма възможност за паркиране в едната зона и после в другата в рамките на един час, защо SMS-системата не предупреждава, че сте объркали регистрационния номер.

Това обаче е добре най-работещата система в Столична община - понякога стигат няколко минути просрочено време над платеното, за да ви глобят. Следва неприятната ситуация, в която плащате глоба за всеки час престой в нарушение, а също и глоба за репатриране на автомобила, която формално се води "такса" - 60 лева,  за всеки изминал час на паркинг за репатриране по още 3 лв.), или за скоба - 30 лева, като отделно ви таксуват и за всеки час престой в зоната.

И докато някои се оплакват от произвол, други водят дела срещу ЦМГ и общината - и то често пъти успешно, а трети се опасяват от разрастване на зоните, през цялото това време парите тихо и кротко си текат.

Парадоксалното е, че търговското дружество няма как да ви напише акт за неправилно паркиране, затова местната администрация използва служители на МВР, които придружават служителите на ЦГМ. А в паркингите за репатриране, освен служител на МВР, има и инспектор, представител на общината, който пише протокол за налагане на глоба по усмотрение на районния кмет.

Нали се сещате кой плаща всички тези заплати, такси и глоби - шофьорите, които рядко са злонамерени нарушители, но за сметка на това често за разсеяни потребители.

Логиката е сбъркана

В идеалния случай платеното паркиране в централните зони действа като спирачка за трафика и стимулира използването на градския транспорт.

„Това е административен режим с цел да регулира движението, а не търговска дейност, която използва улиците за печалба. Целта на всяко търговско дружество е да увеличава приходите. Как то ще реши проблемите с трафика, щом като има интерес да увеличава броя на паркираните автомобили?", пита Гергана Владкова от гражданското сдружение Софийски общински съвет.

И е точно така - контрольорите наказават хората в зоната, които на практика не пречат на трафика, а всички тарикати, спрели в насрещното, на булеварда на аварийни или "за малко" на втора линия остават извън интереса и правомощията на хората със зелени жилетки, защото за тях няма измислена съответната "мярка", "такса" или "цена".

Това е сбърканата логика на платеното паркиране. Де факто то се предлага като услуга, но всъщност, за да не си помислите, че имате право на каквото и да било срещу парите си, общинските съветници са го нарекли „такса", а сега са на път да го преименуват на "цена".

Разликата е това, че таксата е ориентирана спрямо разходите и те определят размера й - колкото са разходите, толкова трябва да са и приходите.

Депутатът и бивш дългогодишен общинар Вили Лилков отдавна твърди, че Центърът за градска мобилност (ЦГМ) действа извън закона и че с приходите му се дотира градският транспорт, за да поддържа цената от 1 лев на билет.

За миналата година дружеството е генерирало разлика между приходите и разходите 11 милиона лева, което според Георги Кадиев означава, че стойността на платенето паркиране трябва да се намали двойно. И също, чв формулировката "такса" не е много законна.

Наскоро главният архитект на София Петър Диков коментира, че столичани са задминали американците по брой автомобили на глава от населението - 520 коли се падат на 1000 души. Така че „синя" и „зелена" зона все повече ще придобиват златни оттенъци, особено ако бъдат разширени по площ, каквито планове има отдавна.

Решение, но не съвсем

Една законова поправка е на път да „регулира" този проблем с едно гениално просто решение - като смени думата „такса" с думата „цена". Използването на улиците за паркиране ще се обслужва от различни дружества с общински капитал, какъвто е и ЦГМ. Тоест, сегашното положение ще се узакони, а „цената" ще се определя на пазарен принцип. Приходите ще бъдат облагани с ДДС, който ще отива в централния бюджет.

„Ние имаме перфектна нормативна уредба в момента, която просто не се спазва. През всички тези години общините не са изградили схемата, предвидена в закона, и са допускали отклоняване на средства от техните бюджети", изтъква Гергана Владкова. Според нея законите ясно са предвидили контролът по паркирането да се извършва от общински предприятия - и парите по техните сметки да постъпват директно в общинските бюджети.

„Това изисква административна служба, а не търговска дейност или дружество, за да може тези пари да отиват в бюджета на общините, независимо кой е на власт", коментира Гергана Владкова от Софийския обществен съвет.

Същото казва не само съдът. „Във връзка с досегашната практика Ви уведомяваме, че по банковите сметки на Столична община или нейни подведомствени разпоредителите с бюджет не постъпват средства от такси за паркиране и те не се отчитат и консолидират в дирекция „Финанси", пише през септември м.г. Министерството на финансите до Столичния общински съвет.

Вместо да се убеди, че законът не работи и едва тогава да променя, Народното събрание върви по обратния ред - нагажда законът със сегашното положение, а именно - улици за продан.

 

Най-четените