Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

София - такава, каквато трябва да бъде

София - такава, каквато трябва да бъде Снимка: webcafe.bg

Град с отличен потенциал и уникално културно богатство, който сякаш не знае как да го използва и поддържа: подобна оценка излиза на преден план от доклада на датския урбанист Ян Геел, който представи своята визия за централната част на София тази седмица.

Повече пространство за общуване, разчистване на улиците от излишни обекти, които пречат на свободното движение на пешеходците, активиране на вътрешните дворове, завършване на вело-мрежата, безплатен градски транспорт преди 7:00 ч., запазване на гледките към планините около София - това са само част препоръките на екипа му.

Архитектът консултира Столична община за създаването на стратегия за развитие на публичните пространства. Геел е работил като консултант в градове като Лондон, Ню Йорк, Мелбърн и др. Анализът му за София е разделен на четири части:

1) градска идентичност - достъпност и гледки към планините, зеленина, минерални води, културно наследство, морфология на човешкия мащаб;

2) мобилност - придвижване в градската среда, пешеходна и велосипедна мрежа, обществен транспорт и автомобилен трафик;

3) обществен живот - интензитет на използване, интересни обекти и дейности, възрастови / потребителски групи, събития през деня, седмицата и годината;

4) качество на публичното пространство - мрежа и мащаб, използваемост и идентичност, улични фасади, настилки, ниво на шум и др.

Всяка от четирите линии на анализа са обсъдени в подробности - както с предимствата, така и с недостатъците в доклада на екипа "Геел", включително са дадени примери с добри практики в градове, съпоставими с мащабите и живота на София.

Ето какви са конкрентите препоръки по отделните точки:

Ценете планините и съхранете гледките

Най-важните зрителни коридори - т.е. гледки към планините около София - трябва да се защитават. Строителството и регулацията трябва да се съобразяват с гледките, които са сред най-големите преимущества на града.

Околовръстният път трябва да се приспособи, така че да не пречи на пешеходната и велосипедната връзка към Витоша, както е сега. Усилията трябва да се насочат към подобряване на точките за преминаването му с възможност за пресичане на нивото на улицата.

Топографията на града може да се подобри чрез терасиране на терените, за да може изкачването да става по-неусетно. Пример: да се осигури възможност за сядане по стълбите на ул. Будапеща.

Възползвайте се от пълния потенциал на водата

Водите на Перловската и Владайската река трябва да се почистят, а коритата им - да се използват за изграждането на пешеходни и велосипедни маршрути, така че да станат привлекателни за хората. Един пример за интересна идея: да се изгради временен открит бар в удобно разположена зона край водата.

София може да вземе пример от Будапеща по отношение на пълноценното използване на минералните извори. Сградите на баните трябва да се поддържат и популяризират. В дългосрочен план: София може да организира обществени минерални бани или градски плажове около изворите.

Съхранете и разширете зелената мрежа

Зелената мрежа придава характер на град и заслужава да бъде поддържана - дори зоните с преобладаващ асфалт могат да станат по-приветливи с малко озеленяване.

Важно е да се осигури по-добро разпределение на озеленяването в центъра - не само в южните райони, но и в северните части. Изграждането на нови пътища трябва да се обвързва със задължително засаждане на дървета.

Необходими са насоки за подобряване на качеството при поддръжката на дърветата, така че да не пречат на пешеходците, да не разрушават настилката на тротоарите с корените си и да имат достатъчно място, за да се развиват.

Ценете и развивайте богатото културно-историческо наследство

Архитектите обръщат внимание, че някои от паметниците на културата - като римските останки, например - се поддържат много по-внимателно, в сравнение с други, които са оставени без грижи. Те посочват, че София трябва да се гордее с цялата си история, така че да уважава и поддържа паметниците от всички епохи и времена.

Необходимо е да се разработи стратегия за интегрирането на паметниците в заобикалящата среда, както като визия, така и като експлоатация на сградите. Пример: безплата онлайн карта за културното наследство с различни езици.

В дългосрочен план: следва да се разработят насоки за съвременна реставрация и съхраняване на фасадите на историческите сгради. Положителен пример в това отношение е Къщата на Яблански (бившето Китайско посолство).

Фокус върху човешкия мащаб

София има отличен потенциал заради разнообразието на фасадите и преимуществото на 4-5 етажни сгради. Новото строителство обаче заплашва да наруши качеството на живот заради неспазването на стандартите за височина, отстояние от съседните сгради, материали, приземни етажи и др.

Вътрешните дворове в центъра могат да се активират, вместо да се затварят или превръщат в паркинги. Положителен пример е Виена, където няколко десетки вътрешни дворове са съединени в парка„Planquadrat".

Изоставените будки, павилиони или кабинки за регулировчици също могат да се активират - а ако пречат и не могат да се използват, по-добре е да се премахнат от улиците.

Подобрете пешеходната достъпност

София може да изгради гъста мрежа от пешеходни улици и улици, отдаващи приоритет на пешеходците, така че хората да могат да се наслаждават на интересната градска среда, на гледките, архитектурата и пространствените преживявания.

Пример: Да се затвори ул. „Съборна" за автомобили - от площад „Света Неделя" до ул. „Княз Александър I".

Нужно е и да се подобрят условията за придвижване по ключови булеварди и търговски улици - включително чрез подмяна с по-качествена настилка на тротоарите, премахване на колчетата и препятствията. Вместо да пречи на преминаването, общината трябва да налага глоби за незаконното паркиране.

Архитектите препоръчват да се намали използването на надлези и подлези за сметка на възможности за безопасно пресичане на нивото на улиците. Липсата на подходящи места за пресичане принуждава хората да нарушават пътните правила - от ключово значение е да се осигурят допълнителни, безопасни места за пресичане на стратегически локации.

Осигурете по-кратко изчакване на светофарите и по-дълъг интервал на зелената светлина за пешеходците, препоръчват архитектите.

Осветлението на пешеходните зони може да вдъхне нов и по-сигурен живот на публичното пространство, ако бъде подобрено.

Нужно е и да се осигурят алтернативни решения за хората в неравностойно положение, както през подобряване на настилката, така и с поставяне на асансьори и места за сядане по улиците.

По-добри и по-безопасни условия за велосипедистите

Големите булеварди в централната градска част разполагат с достатъчно място за обособени велоалеи - велосипедната мрежа трябва да отнема пространство от улицата, а не от тротоарите, какот и да бъде защитена от автомобилното движение.

В краткосрочен план - трябва да се осигури добър велосипеден достъп до детски градини, училища и университети, а в дългосрочен план да се създадат транзитни вело-маршрути. Старите железопътни линии могат да се използват за велоалеи или зелени площи.

В същото време: трябва да се повиши велосипедната култура и обучението както на шофьорите, така и на колоездачите.

Важно е още да се повиши защитата срещу кражби със сигурни, добре осветени и удачно разположени велопаркинги, около ключови сгради, транзитни възли и паркове.

Свържете велосипедната мрежа с мрежата на обществения градски транспорт, като разрешите превозването на велосипеди в средствата на градския транспорт, препоръчват архитектите.

Подобрете системата на обществения градски транспорт и нейното използване

Сред препоръките тук са: въвеждането на интегрирана билетна система, която да позволи използването на една карта за всички видове градски транспорт; осигуряване на нощен обществен транспорт; обмисляне на варианта за пускане на безплатни линии преди 7:00 ч. с цел намаляване на тежестта в час пик.

Нужно е още да се подобри качествотто на превозните средства, условията на спирките и създаване на заслони с достатъчно места за сядане на хората.

По-малко автомобилен трафик и зависимост от транспорт с коли

Трафикът в центъра трябва да се ограничи, а ключовите пътни коридори да не преминават директно през централната градска част.

Автомобилното движение в сърцето на София може да се намали, като се ограничи допустимата скорост, прекъснат се булевардите с направление изток-запад и се стеснят пътните ленти, където е възможно - за сметка на това да се използват максимално вътрешния и външния обходен пръстен.

Алтернативните видове транспорт трябва да се превърнат в по-удобна и атрактивна алтернатива; Столична община може да въведе наредба за допустимите часове на доставки.

Добра практика е временното затваряне на улици като "ден без автомобили" или "седмица на мобилността". Възможно е да се въведе и такса "задръстване". Паркирането по тротоари и велоалеи трябва да бъде напълно забранено и строго следено.

Нагласата към автомобила като символ на социално положение трябва да се промени - включително със следене на качеството на въздуха и шумовото замърсяване.

Дейности по всяко време на деня и годината

София може да активира нощните пространства с активни призмени етажи, добро улично осветление, светлинни ефекти за създаване на специфични вечерни дестинации и др.

Ако основната част от събитията са концентрирани в летния сезон, не бива да се игнорират възможностите за активности през зимата - включително с ледени пързалки, зимни базари, мероприятия, насочени към децата и др.

Добър пример е т.нар. "пазарна култура", която обаче изисква още грижи за превръщането на пазарите в привлекателно място за по-младото поколение, включително чрез артистични или творчески базари.

Грижа за всички възрастови и потребителски групи

Северозападните райони на София имат нужда от повече площадки за деца - това може да се постигне чрез отваряне на училищните дворове за външен достъп, постоянно или само през уикенда.

Туристите трябва да се насочват и към райони, за които иначе не биха получили достатъчно информация. За целта могат да се предоставят онлайн информация или карти на туристическите обекти в хотелите.

Присъствието на студенти в центъра също може да се увеличи чрез повече съоръжения за спорт, настаняване, работа или учене, включително в неизползвани приземни етажи или публични пространства.

Разнообразете и реорганизирайте публичното пространство

София има нужда от по-голямо разнообразие на публичните пространства - както за пасивни, така и за активни дейности.

Погрижете се публичното пространство да не обслужва частни търговски нужди и винаги да предоставя възможности за сядане, съветват архитектите.

Постоянното следене и публикуване на информация за промените в обществения живот е от ключово значение за по-доброто управление. В случая, местните власти могат да си сътрудничат с университети и институции за набиране на данни.

Обвържете публичните пространства с човешкия мащаб

Създаването на пешеходно ядро чрез връзки между площад "Бански", ЦУМ и площад "Св. Неделя" е една от препоръките на екипа на Ян Геел за по-добро качество на публичната среда.

Визията на площад "Независимост" (Ларгото) има нужда от промяна и подобряване на микросредата с помощта на дървета и места за сядане, които да приканват към срещи.

Създайте използваемо публично пространство

Паркирането в публични пространства трябва да се ограничи максимално, защото затруднява достъпа и отнема от територията. Същото се отнася и за паркирането по периферията на площади и паркове.

Препоръката е да се осигурят специални съоръжения за паркиране на нуждите на централните жилищни квартали, така че вътрешните дворове да се освободя, а уличните паркове да се изполват като публично пространство.

Т.нар. "зимни градини", навеси за пушене към заведенията и маси на открито трябва да се избягват, защото има тенденция към "обсебване на публичното пространство". Във всички случаи трябва да се осигуряват и обществени места за сядане, тоалетни, чешми, заслони и др.

Качеството на публичните пространства

Качеството на настилките трябва да се подобри, така че да се намалят препятствията и да се постигне съгласувана визия на града. Настилките трябва да отразяват движението на пешеходците, функциите на сградите и използването на съседните пространства.

Индивидуалността на града може да се подчертае с отличително улично обзавеждане, което да улеснява общуването и обществения живот на места с по-ниски нива на шум.

Високите нива на шума в центъра могат да бъдат понижени с въвеждане на ограничения на скоорстта, ограничаване на пътното движение и осъвременяване на градския транспорт.

София има нужда от разчистване на всички ненужни саксии, кофи за боклук, табели, стълбове на осветление и други елементи, които пречат на пешеходния поток.

Намалете визуалното замърсяване под формата на рекламни табели, съветват още консултантите.

Публичното пространство трябва да се променя по конкретни насоки, за да се гарантира качество и съгласуваност - вкл. осветление, настилки, табели и фасади.

 

Най-четените