Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гаражите – новите достъпни жилища в големите градове?

Колкото повече градове намерят начини да осигурят допълнителен подслон във вече съществуващи сгради (като гаражи например), и да улеснят издаването на разрешителни за промяна на предназначението на тези места и отдаването им под наем, толкова по-добре ще е за градовете.

Снимка: iStock
Колкото повече градове намерят начини да осигурят допълнителен подслон във вече съществуващи сгради (като гаражи например), и да улеснят издаването на разрешителни за промяна на предназначението на тези места и отдаването им под наем, толкова по-добре ще е за градовете.

Бихте ли се настанили да живеете в нечий гараж? Бихте ли пуснали непознат човек да се нанесе във вашия?

Помислете за миг колко трудно е за жителите на големите градове да си позволят свой дом. От Берлин през Сингапур до Стокхолм, наемите на жилищни имоти се вдигнали многократно. Забравете за ипотеките: изследвания от 2018 г. показват, че 40% от младите пълнолетни хора в Англия например не могат да си позволят да купят дори най-евтините къщи в своя район - дори и само с 10% първоначален депозит.

Възможно ли е решението да се окаже гаражът, превърнат в жилище?

Може би. В някои райони на САЩ липсата на жилища на допустими цени води до популяризирането на идеята за обитаване на площи, досега възприемани като сервизни отделения. В силно автомобилизирания Лос Анджелис например са издадени 117 разрешителни за превръщане на гаражи в жилища през 2016 г. Две години по-късно този брой е нараснал до 4171.

„Гаражните апартаменти" имат повече предимства от пряката възможност за допълнителни доходи. Поддръжниците на тази идея казват, че тя може да помогне за преодоляването на недостига на жилищата в градовете, дори да реши проблема с бездомните хора.

На практика невидими

В статия за CityLab трима експерти по градско планиране защитават тезата, че еднофамилните гаражи могат да облекчат жилищната криза в Калифорния. Те обръщат внимание на факта, че този тип жилища са на практика невидими - не се налага да се променя вече установената градска среда в кварталите, за да се осигури възможност за настаняване на повече хора.

Кой живее в гаражите? Върнали се в семейния дом деца, които преди са се изнесли да живеят самостоятелно. Или по-възрастни роднини, които се нуждаят от грижи. Или Airbnb гости.

Промяната не е ограничена само до гаражите, превърнати в апартаменти. Къщите за гости в задния двор, градинските бараки с променено предназначение, прочутите миниатюрни домове - всички те са известни като "вторични" или "спомагателни" жилищни единици (Accessory dwelling units, ADU). Във Великобритания ги наричат "апартаменти за баби", с което се визира междупоколенческото предназначение на тези жилища.

Потенциалът на гаражите

Чери Тънг е YouTube звезда, която живее в гараж в Лос Анджелис. Най-сериозната причина, поради която го е избрала, е цената: наемът е $950 месечно, което е двойно по-малко от обичайните $2000 в нейния район. В гаража има кухня, баня и стена, която разделя хола и спалните.

"Всъщност е доста прилично. Има достатъчно място за мен и две котки. Относително тихо е, евтино, без съсед на горния етаж, и с отделен вход от хазяина ми," казва Тънг.

Тя смята, че гаражните апартаменти ще помогнат за справянето с проблема с липсата на достъпни жилища, но има уговорки, че "законността на такива жилища е доста спорна и рискова, в зависимост от местните закони и регулации."

Отдаването на гаражи под наем за жилищни цели може да се превърне в проблем за собствениците. Един от тях - Айра Белгрейд - решава да пусне оферта за гаража след смъртта на съпругата си, когато се оказва, че приходите му едва покриват грижите за малкия му син и ипотечния кредит. Местните власти отказват да му издадат разрешително, но въпреки това той решава да ремонтира имота и да го даде под наем. Скоро след това анонимен съсед подава жалба срещу него пред общината.

Този инцидент принуждава Белгрейд да се превърне в един от най-големите активисти в Лос Анджелис за облекчаване на режима за разрешителни за достъпни жилища. Законът в Калифорния най-после се променя през 2017 г., което води и до увеличаването на този тип предложения на пазара. Сега Белгрейд не само отдава гаража си под наем, но и помага на други заинтересовани собственици да се ориентират в правните изисквания.

Лос Анджелис не е единственият град, където тази тенденция набира популярност. Портланд и Сиатъл също работят в подобна посока, а Ванкувър в Канада се е превърнал в световен лидер по изграждането на жилищни терени на достъпни цени. Причината за тази политика е, че наемите в трите града стабилно са нараснали в последните години.

Ванкувърската версия на преобразуваните в жилища гаражи се нарича "крайпътни къщи": малки жилища с РЗП 65-90 кв.м. - които са достатъчни за студио, спалня и баня. Те се строят в мрежата от малки странични улички или алеи на града, които минават между къщите. От градската управа казват, че са издадени над 4000 нови разрешителни за такива домове в последните 10 години. По план този брой ще се удвои в следващото десетилетие.

Създаването на нови жилищни алтернативи е деликатна мярка, която не води до масово презастрояване.

75% от новите еднофамилни къщи във Ванкувър - около 800 годишно - вече се строят с готова "крайпътна къща", или някакъв тип вторична жилищна площ. За специалистите по градско планиране, това е убийствено ясен сигнал, че има потенциални жилища на разположение, които трябва да се използват.

Помощ за бездомните?

Окръг Лос Анджелис е регистрирал 12% увеличаване на броя на бездомните хора за една година. В самия град увеличението е с 16%. Близо 60 000 души в окръга са без покрив над главата според преброяване от януари.

През октомври 2018 г. голяма благотворителна фирма дари $1 млн. на Лос Анджелис, за да помогне на жителите на града да превърнат гаражите си в жилища точно с тази цел, като част от нова пилотна програма. Целта е да се използва капацитета на хората, които строят такъв тип жилища, с онези, които търсят подслон.

Собствениците на имоти могат да бъдат част от решението за ликвидиране на бездомността, като спечелят стабилен доход от наемите и балансират имотния пазар.

Дали обаче това ще проработи и в други държави?

Всеки голям град с развита автомобилна система би могъл да повтори ефекта на гаражните достъпни жилища. Не само в Северна Америка, но и в страни като Нова Зеландия вече разглеждат потенциала на тези проекти. Хората могат да паркират колите си пред къщата, и да превърнат гаражите в домове за хора. Особено за тези хора, които обикновено не могат да си позволят каквато и да е къща.

Колкото повече градове намерят начини да осигурят допълнителен подслон във вече съществуващи сгради (като гаражи например), и да улеснят издаването на разрешителни за промяна на предназначението на тези места и отдаването им под наем, толкова по-добре ще е за градовете.

Подобен формат вече се прилага в Ню Йорк с апартаментите в мазета. Собствениците на къщи в градове с близост до университети могат да отдават гаражите си под наем на млади наематели - хора, които иначе не биха могли да си позволят да живеят в добър квартал.

Ако статистиката е вярна, то превръщането на гаражи в жилища става все по-масова тенденция. А това може да промени начина, по който планираме градовете.

 

Най-четените