Раят за "третия пол" в Южно Мексико | webcafe.bg
Webcafe

Раят за "третия пол" в Южно Мексико

webcafeLifecafe по BBC
27.11.2018, 10:55 (обновена 28.11.2018, 16:41)

1 от 3 снимки Назад Напред

Мухе

Снимка: © Wikimedia Commons

За Теуантепек има жени, мъже и мухе. А мухе са важна и приемана част от местната култура.

Ако има нещо наистина интересно в региона Теуантепек на южния мексикански щат Оахака, то това ще е отношението на местните към половете. Ако на много места по света по-консервативните хора ще кажат, че има мъже и жени, а по-прогресивните ще говорят за лично самоопределение и вариации в половете, в Теуантепек отговорът ще е прост - жени, мъже и мухе. Тази трета класификация е призната и се спазва още от пред-испански времена, а за местните е трудно да си представят живота без мухе там.

В местния език запотек няма зададен граматически пол и затова там мухе са просто мухе, без някога да са били принуждавани да се питат мъже ли са, или са жени. Подобен въпрос  за тях е лишен от смисъл.

Затова и запитан подобен въпрос, Лукас Авенданьо, който през деня носи панталони, но вечер можете да го видите с традиционна черна пола с колоритни бродирани цветя, се шегува, че предпочита да му казват "миличко". В района мухе е просто трети пол - има мъже и жени, но има и нещо по средата.

В Хучитан де Сарагоса, малък град в Теуантепек всеки ноември се празнува и специалния празник, посветен на мухе - Вела де лас интрепидас  ("Бдението на безстрашните"), годишно честване на мухе.

Там може да се види истинско многообразие от стилове - от такива, които подобно на местните жени носят същите богато бродирани облекла, вдъхновили уникалния стил на Фрида Кало, има и такива с рокли в по-западен стил, а трети изглеждат директно вдъхновени от драг културата. А има и някои, които носят мъжки дрехи, като демонстрират статуса си само с простичък грим и лак за нокти.

Авенданьо обяснява, че е трудно е да се опише кой всъщност е мухе, а най-общото определение може да се събере в идеята, че това е всеки, който се е родил мъж, но не се държи мъжествено.

"Това, което познаваме, "според западните представи", като "травестит", "транссексуален", "женствен гей" или "мъжествен гей" изглежда е включено в категорията "мухе", стига да има силен компонент на етническа идентичност", пише антропологът Пабло Сеспедес Варгас в статията си "Работещите мухе: между принадлежност към общността и хетеронормативност на работното място". Авенданьо по подобен начин подчертава, че "мухе" е понятие, произлизащо от запотек, и не може да бъде разбрано, без човек да знае повече за местната култура.

И това е така, защото тази концепция съществува само в района на Теуантепек, където мухе не просто са приемани, те са важна част от общността. И ако според някои там действително са повече хора с "трети пол" в сравнение с където и да е другаде, според някои от местните това е заблуда. В Хучитан де Сарагоса те просто са уважавани повече и приемани като част от обществото, което им позволява да бъдат видими.

Някои казват, че те са изпаднали от джоба на Висенте Ферер, светецът-покровител на Хучитан, докато той е преминавал през града, което според местните означава, че те са родени под щастлива звезда. Втора версия на легендата за светеца твърди, че Висенте Ферер е носил три торби: една с женски семена, една с мъжки семена, и една, където двете са били смесени. Според тази история, третата торба се е пробила в Хучитан, и това е причината да има толкова много мухе тук.

На въпросната вела всеки от присъстващите мухе има сепаре с маси и декорации, където се поднасят храна и напитки на техните гости.

Целият празник демонстрира уважението към тази социална група. Защото за местните муха са именно това - социален пол и социална група, не става толкова въпрос дори за сексуалната ориентация.

И като такива те имат своята роля в местното общество. Самият град Хучитан е прочут в Мексико с гордите си и силни жени. Някои дори го наричат матриархат, което не е непременно съвсем точно, но жените традиционно контролират парите, които мъжете носят в къщата. Мъжете работят на полето или по рибарските лодки, а жените продават изкараната продукция на пазара. Жените, от друга страна, се очаква да продават това, което мъжете произвеждат, и пазарът е тяхната територия.

Съответно няма кой да се грижи за домакинството и семейството. Точно тук се намесват мухе. Някои от местните дори казват, че за майките е дар Божи да имат син мухе, който да помага в вкъщи и да се грижи за по-малките си братя и сестри. Също така мухе нямат социално право да имат дългосрочни връзки или да сключват брак, така че те могат да останат с майките си, когато те остареят.

Днес вече това се променя обаче и много мухе отказват да се посвещават само на семейството и домакинството. Вече за тях има много повече възможности за развитие - от работа във фризьорски и козметични салони до организацията и подготовката на местните традиционни фиести, които привличат туристите и са важна част от местната икономика.

Мухе правят костюми и орнаменти за вели, кръщенета, причастия, кинсеанери (празненства по случай 15-я рожден ден) и сватби. Някои от тях се посвещават на създаване на изкуство и занаятчийски продукти, които да се продават на пазара.

Авенданьо е актьор и режисьор, който пътува по света с шоуто си за живота си на мухе - "Реквием за един турилик". Спектакълът акцентира сериозно върху католическата част от идентичността на мухе.

По неговите думи те винаги са играли важна роля в местната католическа църква, приготвяйки църковните декорации, участвайки дори в църковни братства и т.н. Истината е, че местната католическата църква мъдро е приела традицията на трите пола, утвърдена в местната култура, пренебрегвайки до голяма степен общата догма на католицизма.

"Бог е създал жената и мъжа, но е създал и човешката природа, и, прости ми, Боже, ако те оскърбявам, е възможно природата, създаден от него, да е решила кои и какви са хората. Сред хората има хомосексуални, и това е напълно естествено", казва наричат енорийския свещеник Артуро Франсиско Херера Гонсалес, докато изнася проповедта си. "Бог ни е създал по свой образ и подобие, и всеки един от нас е уникален. Няма двама еднакви души, и трябва да уважаваме това", говори той.

Друг интересен момент в местната култура са "маяте"  - мъжете, които имат сексуални връзки с мухе, но те самите не са мухе, и не биват приемани за хомосексуални. Това е една от важните разлики спрямо градската западна сексуална култура. В запотек само сексуалните връзки между мухе и хетеросексуален мъж имат смисъл, докато връзките между самите мухе или между мухе и гей мъж са лишени от смисъл и дори се приемат за немислими.

Основната идея тук е, че запотек обществото като цяло не възприема мъж във връзка с мухе като хомосексуален, неговият хетеро статус не се подлага на съмнение.

Според Маринела Миано Борусо, автор на научната статия "Между локално и глобално. Мухе през XXI век", в исторически план мухе не е било задължително да бъдат хомосексуални. Имало е случаи те да са хетеросексуални, бисексуални или асексуални. Това е така, защото идентичноистта в този трети пол е по-скоро културна със социални функции и социална идентичност, а не се характеризира толкова със сексуалните желания на човека.

И все пак повечето мухе наистина приемат себе си за хомосексуални, или за жени, родени в мъжко тяло. Някои сменят пола си с хормонална терапия и импланти. По време на годишния турнир “Кралица на мухе”, който е част от велата, забелязваме, че много от тях са с изкуствен бюст.

Мухе също така са ангажирани в борбата за правата на ЛГБТ общността. Амаранта Гомес Регаладо, мухе от Хучитан, е била местен кандидат в изборите за мексиканския Конгрес. Въпреки че не е получила достатъчно гласове, тя се е прочула като първият транссексуален кандидат в Мексико. Тя все още участва в политиката, особено в кампании срещу хомофобията и за превенция на ХИВ/СПИН.

И все пак мексиканците са с двойнствена нагласа към хомосексуалните. От една страна, Мексико сити е първата латиноамериканска столица, узаконила еднополовите бракове. От друга обаче, в страната са регистрирани едни от най-високите нива на престъпления срещу ЛГБТ общността в света като 202 души са били убити поради хомофобски причини между 2014 и 2016 г. - по един убит на всеки 3-4 дни.

За мексиканската и международната гей общност Хучитан се е превърнал в "рай" за хомосексуалните и символ на толерантност.

Въпреки че някои местни жители все още дискриминират мухе, а представителите на този трети пол все още има доста ограничения върху възможностите за развитие, традиционното местно разделение на три пола като естествен и традиционен начин на живот е въдхновило ЛГБТ хората по света и мухе добре го осъзнават.

Затова и те посвещават своите празници не само на собствената си култура, но и на всички хомосексуални по целия свят.

Oще: мексико  мухе  пол  полове  сексуалност  социален пол  теуантепек  транссексуални  трети пол 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.