Анна-Карин от ИКЕА за тайната на добрия предмет | webcafe.bg
Webcafe

Анна-Карин от ИКЕА за тайната на добрия предмет

Анелия ГеоргиеваАнелия Георгиева
13.03.2018, 13:33 (обновена 13.03.2018, 18:49)
Анна-Карин

Анна-Карин обяснява каква е тайната на добрия предмет

Замисляли ли сте се колко време е отнело създаването на кухненската маса от ИКЕА, върху която се храните? Отговорът е между година и половина, две. Не си измислям - приблизително толкова време отнема създаването на всеки предмет, който вие си купувате от ИКЕА само за няколко минути, а после с години използвате вкъщи.

Това научих от Анна-Карин Сьогрен, Project Manager на инициативата на ИКЕА co-createIKEA. Срещаме се в централата на световния лидер в производството на предмети за дома в Елмхулт, Швеция - малко градче, което почти изцяло носи както духа, така и облика на ИКЕА - от най-малката декорация до мебелите във всяка бизнес зала за срещи.

Поводът за посещението ми беше представянето на резултатите от проучването Life at Home, което ИКЕА провежда за четвърти пореден път.

Co-createIKEA е инициатива, в която ИКЕА отваря врати за хора извън компанията като стартъпи и университети и заедно с тях формира една глобална общност, която създава продукти за дома. Анна-Карин е един от лидерите на екипите в рамките на инициативата, а нейната роля е да стимулира тази група от косъздатели да дават глас на своите идеи.

По професия Анна-Карин е инженер, а е работата й в ИКЕА започва през 2009 г., като първоначално тя е отговорна за продуктовото развитие. Днес в ИКЕА освен с прозвището си на Project Manager, Анна-Карин се занимава основно с дизайна на предметите за съхранение и на обзавеждането за кухня, което ИКЕА предлага.

Анна-Карин е лъчезарна, отворена и топла не само към мен, но и към всеки, с когото разговаря, независимо от произхода или работата му - черта, която вероятно не е толкова лична, колкото свързана с корпоративната философия на ИКЕА, а и с гостоприемството и разбиранията на шведската нация.

Нещата, които със сигурност запомних от разговора си с Анна-Карин и които в известна степен обясняват защо ИКЕА и всичко, което използваме от веригата, ни е толкова любимо, са две. Първо, ИКЕА инвестира много повече, отколкото можете да предполагате, във всеки един продукт. Достатъчно е да проследите процеса, необходим за създаването на един продукт, за да си дадете сами сметка за това - като се започне от екипите за иновации, през измислянето на дизайна на продукта, проучването и анализа на материала, от който ще бъде изработен, неговата изработка, тестването му, производството, разпределението по търговски обекти и най-накрая - дистрибуцията му, за да го видим в магазина на ИКЕА.

Всичко това отнема много време, усилия, труд и човешки ум. Но ИКЕА доказва, че го може, а в основата на всеки един процес стои второто и ключово убеждение - потребителите са най-важни за ИКЕА. Това компанията доказва със създаването на понятието „демократичен дизайн" с проучването си Life at Home, с всеотдайната работа на всичките си специалисти. А и с много други неща, което сега ще прочетете в интервюто ми с Анна-Карин.

Какво е демократичен дизайн и кои характеристики на продукта се опитвате да развивате най-много от гледна точка на демократичния дизайн?

В ИКЕА се стремим да създаваме продукти, които имат демократичен дизайн. Това означава тези продукти да са достъпни и добри за много хора. Философията на демократичния дизайн се гради върху пет основни елемента на продукта: форма, функция, качество, устойчивост и цена. Всеки наш продукт трябва да допринася за по-красив дом чрез формата си, да бъде функционален и практичен, да е съобразен с устойчивото развитие и най-важното - да е с най-доброто възможно качество, на цена, достъпна за всеки.

Ако създадем предмет, който не отговаря дори само на един от тези елементи, това означава, че не сме направили добър продукт. Затова винаги, когато измисляме нови предмети, развиваме всички 5 характеристики.

Това, което мога да кажа, е, че най-голямо предизвикателство за нас е да постигнем наистина най-ниската възможна цена на пазара, запазвайки всички останали елементи. Това изисква много работа, анализи и проучвания - от това какъв материал да бъде използван, като същевременно щадим природните ресурси, до това как предметът да е максимално функионален. Затова и тези предмети, които са изключително качествени и устойчиви, но същевременно най-евтини - са най-трудните, но и най-интересните за нас.

Другото предизвикателство е да създадем големите системи, каквато е кухнята. Там работим по абсолютно всеки детайл и трябва да свържем всяко парченце в един цялостен проект. Но лично за мен най-предизвикателно наистина си остава създаването на продукт с най-ниската възможна цена.

Какви нови и подобрени продукти можем да очакваме в следващия каталог на ИКЕА?

Има няколко интересни новини, които на този етап не можем да обявим. Мога да кажа, че работим много върху подобрения в устойчивостта на мебелите, така че те да отговарят на изискванията за здравина. Освен това се опитваме да направим предметите още по-удобни и функционални за потребителите. Например, шкафовете - хората да могат да ги сглобяват по различни начини, да използват отделните контейнери заедно или поотделно, да ги местят от една стая в друга. С други думи - работим върху по-умен дизайн на мебелите.

Колко време отнема създаването на нов продукт и подобряването на вече съществуващ?

Различно е. Когато влагаме иновации и нови технологии в производството, това е едно дълго пътуване. В екипа имаме колеги, които се занимават само с иновациите, затова тяхната работа започва малко по-рано от нашата. Когато те са готови, тогава се включваме и ние по разработването на дизайна. Целият процес по създаването на завършен продукт отнема около година и половина, две. Най-дългият период е две години и половина.

Какви са иновациите, които влагате в предметите?

Някои от иновациите са свързани със сглобяването на предмета - как потребителите да го сглобят и разглобят най-бързо и как да използват по-малко компоненти в този процес. Други иновации са свързани с материалите - как да произведем по-здрави повърхности на мебелите, как дървото, което използваме, да има по-дългосрочна употреба. Стараем се да разберем кои материали дават по-голяма стойност на потребителите и кои са онези неща от дизайна на предмета, които намаляват тази стойност, за да можем да ги елиминираме.

Какво харесват най-много потребителите в мебелите?

Проучванията ни показват, че потребители харесват най-много функционалността на мебелите - да могат лесно да ги сглобят и това да не им отнеме дълго време, защото, знаете - днес времето е много ценно за хората. Разбира се, когато клиентите виждат един предмет в магазина, те няма как да знаят това. Затова ние се опитваме да им го докажем чрез тяхното лично преживяване - да могат когато сглобят предмета вкъщи, да възкликнат „Колко хубаво, спестих 4 часа с това".

Кой е най-иновативният проект, върху който си работила?

Определено това е кухненската маса LISABO. За потребителя е много лесно да и бързо да я сглоби (отнема около 2 минути да се сложат краката) но в действителност тя е много сложен проект. В нея комбинирахме страхотен дизайн с нови материали и нова технология, която значително скъсява времето за сглобяване и подобрява качеството. Затова сега всеки потребител може да се справи със сглобяването ѝ като с детска игра. Наистина много интересен и забавен проект.

Какво те вдъхновява в твоята работа?

Вдъхновява ме най-вече екипната работа. Брейнстормингът е много важен процес от създаването на дизайна на предметите в ИКЕА. Харесва ми как понякога някой споделя идея, която на пръв поглед може да изглежда глупава, но в процеса на дискусии всеки я допълва или трансформира по някакъв начин, докато накрая тя се превърне в нещо съвсем различно, в работещ прототип.

Това, че в екипа ни има хора на всякакви възрасти и от всякакви кътчета на света, също ме вдъхновява - така имаме възможност да обменяме ценен опит и да създаваме изцяло нови дизайни благодарение на различията помежду ни.

Коя е най-интересната битка за теб от проучването Life at Home?

Митът за минимализма определено ме впечатли, защото смятам, че тази битка е много персонална - всеки човек може да се разпознае в проблема като един от двата типа хора. Аз лично приоритизирам - имам емоционална свързаност с предметите си вкъщи и се опитвам да намеря решение как да задържа всичко.

Аз съм минималист по душа и въпреки че не мога да споделя същата емоционална свързаност към предметите си като Анна-Карин, мога да кажа, че срещата ми с нея беше вълнуваща - помогна ми да разбера, че зад предметите от ИКЕА, които ежедневно използвам, стои история. И преди всичко - много вдъхновение.

Oще: ikea  life at home research  демократичен дизайн  икеа  интервю  мебели от икеа  продуктов дизайнер в икеа 


Още от Lifecafe