Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гигантските машини, които се провалиха грандиозно

1. Panzer 1000 "Ratte"
 
Танковете са доказали своята ефективност по време на Втората световна война и Адолф Хитлер е искал да затвърди своите позиции със създаването на най-големия сред тях – Landkreuzer Panzer 1000. Самият Хитлер му слага прякора "Плъх" (Ratte). По план машината е щяла да тежи 1000 тона и да е дълга 35 метра. Танкът е трябвало да може да събира в себе си 40 войника, обградени от 360 мм броня.

Машината трябва да е 10 пъти по-голяма от всеки друг танк по това време. Множество проблеми обаче пречат "Ratte" да стане реалност – няма начин танкът да бъде транспортиран до всяка точка и няма пътища, които да издържат тежестта му. Освен това той няма да може да маневрира така, че да се измъкне от опасност – без значение колко противовъздушни оръдия има по себе си (по план е трябвало да има 8). Снимка: YouTube
1. Panzer 1000 "Ratte"

Танковете са доказали своята ефективност по време на Втората световна война и Адолф Хитлер е искал да затвърди своите позиции със създаването на най-големия сред тях – Landkreuzer Panzer 1000. Самият Хитлер му слага прякора "Плъх" (Ratte). По план машината е щяла да тежи 1000 тона и да е дълга 35 метра. Танкът е трябвало да може да събира в себе си 40 войника, обградени от 360 мм броня.

Машината трябва да е 10 пъти по-голяма от всеки друг танк по това време. Множество проблеми обаче пречат "Ratte" да стане реалност – няма начин танкът да бъде транспортиран до всяка точка и няма пътища, които да издържат тежестта му. Освен това той няма да може да маневрира така, че да се измъкне от опасност – без значение колко противовъздушни оръдия има по себе си (по план е трябвало да има 8).
2. Аналитичната машина

Британският математик Чарлз Бабидж още в средата на XIX в. планира да създаде най-голямото програмируемо сметачно устройство, което някога е било измисляно. Дава му името Аналитична машина (Analitycal Engine). Планът, за пръв път обяснен през 1837-а, е тя да може да работи с перфокарти, да има зона за съхранение, в която се пазят цифри и резултати, и да може сама да извършва аритметични задачи – умножение и деление, заедно с редица други.

Бабидж обаче така и не успява да построи творението си, което по план има размерите на локомотив. Математикът завършва само един от компонентите за Аналитичната машина - "нероденият" дядо на компютрите. Снимка: Getty
2. Аналитичната машина

Британският математик Чарлз Бабидж още в средата на XIX в. планира да създаде най-голямото програмируемо сметачно устройство, което някога е било измисляно. Дава му името Аналитична машина (Analitycal Engine). Планът, за пръв път обяснен през 1837-а, е тя да може да работи с перфокарти, да има зона за съхранение, в която се пазят цифри и резултати, и да може сама да извършва аритметични задачи – умножение и деление, заедно с редица други.

Бабидж обаче така и не успява да построи творението си, което по план има размерите на локомотив. Математикът завършва само един от компонентите за Аналитичната машина - "нероденият" дядо на компютрите.
3. Елеполис (Helepolis)

Обсадните машини са били любимото нещо на Димитрий Първи Македонски, живял около 300 г. пр. Хр. Както може да се очаква, той постоянно е настоявал те да стават все по-големи и по-големи. Така се стига до Елеполис/Хелеполис – гигантска, бронирана кула, висока 40 метра и широка 20 метра. Тя била тежко въоръжена, разполагала с катапулти и 9 етажа, в които да превозва войници.

Била обкована с желязо и я придвижвали на колела. Най-голямата обсадна машина по това време била използвана срещу Родос. Родосците обаче били готови за нея – те наводнили зоната, която Димитрий планирал да атакува. Така когато машината минала отгоре, колелата затънали в калта и я направили неизползваема.
4. Ракетата Н1

Взривове, които да са толкова мощни, колкото една от най-големите не-ядрени експлозии в историята, не са най-добрият начин да представиш нова ракета. В опит да се доберат първи до Луната, СССР проектират и изграждат ракетата Н1 (от Ракета-носител). Тя разчита на 30 по-малки двигатели, които трябва да издигнат 105 метровото, 2750-тонно тяло.

Оказва се, че това не е най-добрият вариант. По време на втория от общо 4-те неуспешни опита за изстрелване двигателите се взривяват така силно, че дори сателити успяват да заснемат последствията. Неуспехите довеждат до края на програмата Н1 през 1974. Снимка: Getty
4. Ракетата Н1

Взривове, които да са толкова мощни, колкото една от най-големите не-ядрени експлозии в историята, не са най-добрият начин да представиш нова ракета. В опит да се доберат първи до Луната, СССР проектират и изграждат ракетата Н1 (от Ракета-носител). Тя разчита на 30 по-малки двигатели, които трябва да издигнат 105 метровото, 2750-тонно тяло.

Оказва се, че това не е най-добрият вариант. По време на втория от общо 4-те неуспешни опита за изстрелване двигателите се взривяват така силно, че дори сателити успяват да заснемат последствията. Неуспехите довеждат до края на програмата Н1 през 1974.
5. Летящият влак на Бени (Bennie Railplane)
 
Шотландецът Джордж Бени започва работата по този прототип през 20-те години на миналия век. Нарича го "релсосамолет" (railplane). Машината трябва да използва перки и вградени двигатели, за да се придвижва със скорост до 190 км/ч. Идеята е линиите за транспортното средство да бъдат изградени над традиционните железопътни линии.

118-метровият прототип доказва потенциала на идеята за построяване на линии от Единбург до Глазгоу и от Саутпорт до Блекпул. Амбицията на Бени обаче така и не довежда до краен резултат – прототипът ръждясва, а изобретателят му фалира. Снимка: Getty
5. Летящият влак на Бени (Bennie Railplane)

Шотландецът Джордж Бени започва работата по този прототип през 20-те години на миналия век. Нарича го "релсосамолет" (railplane). Машината трябва да използва перки и вградени двигатели, за да се придвижва със скорост до 190 км/ч. Идеята е линиите за транспортното средство да бъдат изградени над традиционните железопътни линии.

118-метровият прототип доказва потенциала на идеята за построяване на линии от Единбург до Глазгоу и от Саутпорт до Блекпул. Амбицията на Бени обаче така и не довежда до краен резултат – прототипът ръждясва, а изобретателят му фалира.
6. Калинин К-7

Ако мислите, че самолетът B-52 е голям, значи не знаете за съветското творение от 30-те години на миналия век – самолета Калинин К-7.  Дължината му е 28 метра, а размаха на крилете – 53 метра. Били са нужни цели седем двигателя, за да бъде издигнат във въздуха. Първият път, в който това се случва, проблеми с "резонанса" разтрисат самолета и той е приземен. Следва втори опит, който е и последен – К-7 катастрофира. Друг от същия модел така и не е довършен. Снимка: Wikimedia
6. Калинин К-7

Ако мислите, че самолетът B-52 е голям, значи не знаете за съветското творение от 30-те години на миналия век – самолета Калинин К-7. Дължината му е 28 метра, а размаха на крилете – 53 метра. Били са нужни цели седем двигателя, за да бъде издигнат във въздуха. Първият път, в който това се случва, проблеми с "резонанса" разтрисат самолета и той е приземен. Следва втори опит, който е и последен – К-7 катастрофира. Друг от същия модел така и не е довършен.
7. Lockheed Starclipper

Дългият 56 метра Starclipper е трябвало да доведе до началото на нова ера в конструкцията на космически совалки в САЩ. Тя е била най-големия подобен проект през 60-те години. Планът е бил да освобождава своя горивен резервоар и след обратното навлизане в атмосферата да разтваря крилата си, за да се приземи безопасно. Проектът за гигантската совалка обаче така и не става реалност. Снимка: NASA
7. Lockheed Starclipper

Дългият 56 метра Starclipper е трябвало да доведе до началото на нова ера в конструкцията на космически совалки в САЩ. Тя е била най-големия подобен проект през 60-те години. Планът е бил да освобождава своя горивен резервоар и след обратното навлизане в атмосферата да разтваря крилата си, за да се приземи безопасно. Проектът за гигантската совалка обаче така и не става реалност.

По-голям не винаги означава „по-добър“ в света на машините.

Понякога големината означава „тромавост“, което пречи на изпълнението на поставените задачи. Или може би просто законите на физиката казват своята дума. Така грандиозните идеи се провалят още по-грандиозно.

Това важи както за машините, създадени с военни цели – като например най-големия танк, който нацистите са искали да създадат през Втората световна война, така и за иновативни за времето си транспортни системи, които обаче така и не стават реалност – като „релсосамолета“ на Джордж Бени.

Въпреки това стремежът към изграждането на колкото се може по-голяма машина остава. Бил е налице преди векове, съществува и до днес. И често е съпътстван с неуспех.

В галерията ни ще откриете седем чудовищни машини, които се провалиха или изобщо не бяха направени. Дали заради гигантските си размери, или заради не по-малките амбиции на техните разработчици...

 

Най-четените