Седмиците на модата: Изкуство, феномен и бизнес за милиарди | webcafe.bg
Webcafe

Седмиците на модата: Изкуство, феномен и бизнес за милиарди

webcafeВанина Ханджийска
04.09.2018, 13:21 (обновена 05.09.2018, 10:52)
christian dior

Снимка: © Getty Images

Dior, пролет-лято 2014, подиумът се превръща в джунгла от истински цветя

В началото на един от най-модните месеци в годината и стартът на „Голямата четворка" със Седмиците на модата в Ню Йорк, Лондон, Милано и Париж, поглеждаме към модата отвъд тенденциите, подиумите, звездите, марките и дизайнерите.

Изкуство, социален феномен и бизнес: три елемента, които определят, без да изчерпват, смисъла на това понятие.

Модният маратон започва от 6 септември в Ню Йорк, за да приключи на 2 октомври във френската столица.

Седмиците на модата са неизменна част от живота на тази мулти-милиардна индустрия. Особено ярък е примерът с Париж, където модната индустрия генерира близо 10 млрд. евро оборот на годишна база, според проучване на Френския институт за мода (IFM), публикувано в края на 2016 г.

Към тях се добавят и около 1,2 млрд. евро постъпления, свързани с бюджети за реклама и комуникации. Индиректните ефекти, свързани с хотелиерска, ресторантьорска индустрия и транспорт, също са значителни.

Оригиналната концепция за т.нар. Седмица на модата възниква в Париж още през 19 век, когато моделиерите и търговците на дрехи започват да организират частни ревюта в ателиетата си, до които достъп имат само най-ценните им клиенти.

Моделите на съответния дизайнер се подреждат в линия, за да демонстрират най-красивите им рокли. И досега този вид събития в Париж все още се наричат "дефилета", паради на модата.

Първото подобно ревю в Америка се провежда през 1903 г. в Ню Йорк в магазина на Братята Ерич. Към 20-те години този вид събития стават масова практика за модните ателиета, като често се провеждат в търговски центрове или хотели. Ревютата са много по-театрални от съвременните им форми, режисират се около една основна тема, представянето на моделите е допълнено от коментар на водещия събитието.

Парадите на модата стават изключително популярни в САЩ, като често събират многохилядна публика - зрителите са толкова много, че през 50-те години магазините в Ню Йорк вече трябва да получават специално разрешение, за да могат да провеждат ревюта с живи модели.

През 1943 г. Елинор Ламбърт, легенда на американската рекламна и модна индустрия, решава да концентрира всички тематични ревюта в определен срок - "Седмицата на пресата". Фокусирането върху дефилетата в Ню Йорк се прави с идеята, че това може да помогне на американската модна индустрия и да се даде компенсират клиентите, които след военната окупация във Франция вече нямат достъп до родината на висшата мода.

Chanel, пролет-лято 2016, Le Grand Palais се превръща в салон на летище

"Голямата четворка" - Ню Йорк, Лондон, Милано и Париж - са градовете, чиито модни седмици се следят с най-голямо внимание и интерес.

Участието в Седмиците на модата е солидна инвестиция. Някои марки харчат милиони евро за едно дефиле, чиято продължителност е 15-20 минути.

На годишна база, само в Париж, се провеждат около 300 ревюта, концентрирани в общо 38 дни. Те обхващат висша мода, прет-а-порте и мъжка мода. Парижката седмица е най-голямата в международен аспект, а 50% от марките, които участват в нея не са френски.

В един по-глобален аспект, модната индустрия във Франция обхваща 150 млрд. евро оборот, включвайки сектори като: кожени изделия, обувки, часовници, бижута, парфюми, козметика, оптика, текстил и облекло.

С 1 милион работни места, модата представлява 2,7% от БВП на Франция, като изпреварва автомобилната индустрия (39 млрд. евро оборот) и аеронавтиката (102 млрд. евро) взети заедно.

Демонстрация на най-новите тенденции, витрина на таланта, възможност да бъдеш забелязан - допълващи аргументи в полза на Седмиците на модата, облечени в желязна бизнес логика.

Предизвикателствата пред дизайнерите и марките стават все по-големи днес - в света на дигитализацията, на светкавичното потребление, на все по-трудното задържане на вниманието на потребителя и на изискването за прозрачност, отговорност и устойчивост на процесите, свързани със създаването на мода.

 

Още от Ванина Ханджийска можете да прочетете в блога й Style Inspiratrice.

Oще: lifecafe  style inspiratrice  ванина ханджийска  знаменитости  кино  лондон  милано  мода  модни тенденции  ню йорк  париж  пътувания  седмицата на модата  фотогалерии 


Още от Ревю

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.