Как Джак Никълсън убеди Майкъл Кейн да не се отказва от киното | webcafe.bg
Webcafe

Как Джак Никълсън убеди Майкъл Кейн да не се отказва от киното

лебовскиFilmcafe
23.10.2018, 14:39 (обновена 25.10.2018, 11:45)

1 от 3 снимки Назад Напред

Кръв и вино

Легендарният британски актьор е пред отказване от занаята още в средата на 90-те, но Джак Никълсън успява да го разубеди.

Сър Майкъл Кейн неслучайно е считан за британска филмова икона. Участвал е в над 125 филма, има три награди "Златен глобус" и два "Оскар"-а, а големите му успехи на екран се простират от култовия "The Italian Job" (1969 г.) до "Черният рицар" (2008 г.) на Кристофър Нолан.

Но късният и в по-голямата си част успешен етап от кариерата на вече 85-годишния британец може би нямаше да бъде реалност, ако не беше друг легендарен актьор – Джак Никълсън.

В новата си книга – мемоарът "Blowing The Bloody Doors Off: And Others Lessons in Life" (Да отнесеш проклетите врати и други житейски уроци), Кейн разказва как е бил пред отказване от актьорския занаят още в средата на 90-те години и само разговор с Никълсън го е отклонил от пътя към пенсионирането.

Преди това Кейн преживява тежък период от своята кариера – сценариите за филми спират и така той е принуден да се насочи към телевизията. В онзи момент – краят на 80-те години, времената са различни и това се смята по-скоро за провал. За него обаче провал би била само ситуацията, в която няма никаква работа.

Така се снима в сериала "Джак Изкормвача", който му носи "Златен глобус", и в телевизионния филм "Джекил и Хайд", за който е номиниран както за същата награда, така и за "Еми".

Няколко години по-късно обаче сценариите не само намаляват, но и започват да изглеждат "болезнено различно". Кейн описва като един от най-ниските моменти в кариерата си денят, в който получава сценарий, в който той има ролята на "бащата", а не на "любовника". Едва тогава осъзнава, че на около 60 години вече е твърде възрастен, за да играе главната роля в романтичен филм. Също така се замисля и дали актьорската му кариера не е приключила.

"Ако всичко друго се провали, смени посоката. Преоткрий "успеха". Преоткрий себе си", както пише Кейн.

За целта той се мести в Маями, връща сценариите, които е получил, отваря ресторант и се заема да пише автобиографията си. Топлият климат дори през зимата, късното ставане, работата по ресторанта, възможността да мързелува – няма как да се оплаче от всичко това.

Среща се обаче с Джак Никълсън, който по това време също е в Маями. Никълсън убеждава Кейн, че промените в живота му не трябва да са толкова екстремни.

Предлага му друг вариант – просто да спре да бъде "филмова звезда" и да стане "филмов актьор". Т.е. не човек, който променя сценариите, които получава, така че да му подхождат, а който променя себе си, за да се нагоди към сценария.

Никълсън дори дава на Кейн сценария за филма "Кръв и вино" и го убеждава да излезе от тази своеобразна пенсия.

"Направих го и истината се разкри пред мен (или си позволих да я видя): колкото и да се заблуждавах, че съм щастлив, никога нямаше да съм толкова щастлив, колкото когато играя", разказва британският актьор.

Новите успехи не идват веднага. Някои филми с участието на Кейн се провалят, други са успешни. През 1999 г. идва и ролята на д-р Уилбър Ларч в "Правилата на дома", в който участват и Шарлийз Терон, Тоби Макгуайър и Пол Ръд. За участието си в този филм Кейн получава втория си "Оскар" за най-добра поддържаща мъжка роля. Това му дава така необходимата инерция.

Майкъл Кейн и Тоби Макгуайър в "Правилата на дома" (1999 г.).

"Използвах трудностите и промяната в статуса ми, за да изиграят по-широк кръг от по-интересни, по-предизвикателни роли от тези, които бях играл в дните си на филмова звезда", разказва актьорът.

За тези повече от 20 години след "пенсионирането" си, Кейн участва в още 40 филма с ново поколение от режисьори, продуценти и актьори. И е доволен, че макар вече "да не получава момичето", все пак получава работа.

И въпреки че сред тези филми има и провали, той не стои на едно място в очакване на "перфектния сценарий". Вместо това работи безспирно без да губи вяра в себе си.

Кейн разказва и една много любопитна история от началото на новия век, след като се е снимал в "поредица от незапомнящи се филми". Една неделна сутрин на вратата му се появил непознат млад мъж със сценарий в ръце. Извинил се, че безпокои актьора в неделя, но обяснил, че иска Кейн да прочете сценария, който носи.

Актьорът го поздравил, но тъй като не го познал, попитал за името му.

"Кристофър Нолан", отвърнал непознатият.

Кейн вече е знаел името на режисьора – гледал и харесал е неговия "Мементо". Поканил Нолан да влезе с очакване, че сценарият ще е за нещо като трилъра с Гай Пиърс – с малък бюджет и голям потенциал. Тогава обаче разбира, че Нолан работи по трилогия от филми за Батман. Веднага изключва в главата си възможността на тази възраст да играе самия Човек прилеп, но си мисли, че може би ще може да е някакъв впечатляващ злодей. Пита режисьора кого ще играе.

"Икономът", отговорил Нолан, а Кейн се засмял, мислейки, че ще има реплики от рода на "Вечерята е сервирана". Младият режисьор обаче му обяснява, че Алфред, както е името на героя, е много по-комплексен персонаж – нещо като бащина фигура за Брус Уейн по пътя му към превръщането в Батман.

Кейн се съгласява да прочете сценария и да го върне на следващия ден. Нолан обаче отказва – настоява актьорът да го прочете сега и да отговори с "да" или "не". Той самият няма против да изчака. Кейн се съгласява и отива в кабинета си. Прочита сценария (който по-късно ще се превърне във филма "Batman Begins") и остава доволен от "красиво написаната роля" на Алфред Пениуърт.

Следва стискане на ръцете и Нолан си тръгва, а тази неделна сутрин води до три големи холивудски филми, които запознават и по-младата публика с легендарния актьор, който по това време вече е на 71.

Или както той самият казва: "Слава богу, че продължих и че се научих да казвам "да"".

Oще: story  джак никълсън  кино  кристофър нолан  майкъл кейн  мемоари  пенсиониране  професия  работа  старост  холивуд 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.