Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не мирише на такси

Няма как да не сте виждали зелените коли из София
CellumPay е удобен и сигурен начин да платите сметката си

По нищо не личи да е юни. Хора и коли прескачат слабо осветените от витрини и неон локви-гиганти. Сиво-влажна сряда вечер, в която всички искат да са си вкъщи. Включително и шофьорът на рейса, който подминава спирката с неподлежащия на обжалване надпис "За гараж".

По тъмно в София не е задължително да ти се случи някое нещастие, но като ходиш по тротоарите (където ги има) те обзема едно такова неприятно чувство. Липсва ти сигурност.

Има ги всякакви

"Обикновено не се прибират от работа" - така с лека усмивка ми отговаря Кирил на въпроса какви хора вози по това време на вечерта. Той не прилича на типичния столичен таксиметров шофьор - носи униформа, говори спокойно и не насочва всяка тема към политика и мачове (второто си е полезно, ако залагаш, но все пак...).

За 12 години в занаята Кирил е видял всякакви пътници и всякакви колеги. „Двояко е - не знаеш кого качваш, но и той не знае при кого се качва", смята той.

Кирил признава, че в наши дни не е много добра идея да си спреш такси „на сляпо" от улицата. Прави му впечатление, че все по-често клиентите искат пряк контакт с шофьора, който ги е возил и е спечелил доверието им - не искат да рискуват с друг.

Преди години, когато работел в една от уж големите фирми, жена му коментирала: „Като гледам какви колеги имаш, мен ме е страх да си поръчам такси".

Според него това да си таксиметров шофьор е сложна професия и проблемите й идват от това, че днес всеки „кой как остане без работа" тръгва да вози клиенти.

Зелен сигнал

С Кирил си говорим в една кола, която няма много общо с жълтите умирисани на газ и запотено гробници по столичните улици. Първо, защото е зелена по много параграфи. Green Taxi вече има 29 хибридни Toyota Prius, които няма как да не сте виждали по улиците на София.

Първоначално хората се возели от любопитство, но постепенно набрали и редовни клиенти. Не само, защото няма помпи и подобни. В зелената кола е поне толкова чисто, колкото в личен автомобил. Кирил нарича своята „офис".

„Това е таксиметрова фирма, която печели от превоз", посочва той и допълва със съжаление, че целият бранш е тръгнал надолу, когато някои от големите играчи са започнали реално да печелят от продажбата на коли на лизинг.

(Без)Опасност

Като всеки таксиметров шофьор, Кирил също е имал инциденти с клиенти, негови колеги са „изгаряли" с фалшиви пари. „По-добре да ми избяга с 5 лева сметка, отколкото да си вадим ножове да се колим за 30 лева", смята той и припомня няколко нападения над негови колеги, едно от които - с трагичен завършек.

Според него рискът не изчезва през деня - ако са решили да те ограбят, могат да те качат на Витоша и пак никой да не разбере какво се е случило с теб.

Цел на бандитите винаги е оборотът. Макар най-изпадналите да са склонни да вземат и стотинките, с Кирил стигаме до извода, че за шофьорите би било поне една идея по-безопасно, ако по-голямата част от плащанията стават по електронен път. Звучи сложно, но всичко опира до едно приложение за смартфон и лепенката на таблото срещу мен.

Мобилният портфейл

От 4-5 месеца Green Taxi работи с платформата за мобилни разплащания CellumPay. Продуктът е нов за българския пазар и идва от Унгария, където близо 1.5 млн. души го ползват. Най-просто казано, това е сигурно приложение за смартфони, към което се „закачват" до 16 банкови карти (без значение коя родна банка ги е издала).

Когато стигнем до желания адрес, сканираме QR кода от лепенката на таблото, набираме сумата от сметката (като в POS терминал) и въвеждаме своя уникален буквено-цифрен код. С CellumPay сметката е платена, без даже да вадим портфейла си.

Компанията непрекъснато включва нови партньори, като сред по-големите е и „Техномаркет".

Как ще ги стигнем...

Подобно на цялата идея за „зеленото" такси, обясненията за CellumPay са се превърнали в неизменна част от репертоара на Кирил и колегите му, когато качват любопитни клиенти. Според него, българинът е отворен към технологиите и даже се е случвало пред очите му хора да се зарибяват по мобилните плащания.

Таксиметровият шофьор е оптимист, че технологията ще се внедри и от другите таксиметрови фирми или поне от тези шофьори, които ценят своята безопасност.

Къде, обаче остава бакшишът в света на електронните транзакции? Кирил се усмихва и разказва, че хора с ваучери бъркат в джоба и оставят по лев-два. „Бакшишът ти трябва да си го изкараш. Ако не можеш - смени професията".

 

Най-четените