Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Рей Крок - човекът зад феномена McDonalds

Крок е в списъка на Time на стоте най-важни личности на XX век
Крок е ветеран от Първата световна война, когато лъже за възрастта си и става шофьор на линейка, както и бивш джаз музикант. Снимка: Thefamouspeople.com
Крок е ветеран от Първата световна война, когато лъже за възрастта си и става шофьор на линейка, както и бивш джаз музикант.
Реклама на McDonald's от първите години на съвместната работа между Рей Крок и братята МакДоналд. Снимка: Getty Images
Реклама на McDonald's от първите години на съвместната работа между Рей Крок и братята МакДоналд.
Клоунът Роналд МакДоналд става запазена марка на McDonald's през 1967-а. Снимка: Getty Images
Клоунът Роналд МакДоналд става запазена марка на McDonald's през 1967-а.

Едва ли има човек, който да не познава логото в червено и жълто с голямо извито "M". McDonald's предизвиква различни асоциации - едни го обожават, а други откровено го презират с обвиненията, че е отговорен за нарастващата епидемия от затлъстяване. За популярността на веригата за бързо хранене допринасят още повече и съдебните битки на Джейми Оливър срещу хамбургерите и бързата храна.

Веригата ресторанти носи името на братята Ричард и Морис МакДоналдс, но зад успеха й стои съвсем друг човек - роденият на 5 октомври 1902 Рей Крок.

Ветеран от Първата световна война, когато лъже за възрастта си и става шофьор на линейка, бивш джаз музикант и човек с добър бизнес нюх - Крок е в списъка на Time на стоте най-важни личности на XX век.

През 50-те години на миналия век той работи като продавач на миксери за производство на млечен шейк с марката "Prince Castle", но акциите на фирмата бързо започват да се сриват заради конкурентите й и тя започва да разпродава оборудването си. По това време двамата братя МакДоналд поръчват осем от машините, което веднага привлича вниманието на Крок.

Той е заинтригуван защо са им необходими толкова много машини за млечен шейк и решава да провери на място в Сан Бернардино, щата Калифорния. Рей е впечатлен от работата на двамата братя и от стандарта, който поддържат в ресторантите си. Кухните им са чисти, модерни и добре механизирани, а персоналът е професионално обучен. Тогава McDonald's продават само няколко неща - хамбургер, пържени картофки, безалкохолни напитки и млечен шейк.

Крок вижда огромен потенциал в този бизнес.

По това време подобен тип заведения са посещавани предимно от рокери и тийнейджъри, но той иска да им даде по-различен имидж. Братята МакДоналдс не вярват, че бизнесът им може да се разрасне особено, но Рей е на друго мнение.

Първият ресторант, който е резултат на съвместната работа на Крок с Ричард и Морис МакДоналд, е отворен на 15 април 1955-а в Дес Плейнс, Илинойс и веднага става успешен. Това поставя основите на корпорацията McDonalds.

Шест години по-късно Крок купува бизнеса от братята за 2,7 милиона долара. След удръжката на данъците Ричард и Морис получават по 1 милион долара. Тогава те казват, че са доволни от сделката. Ричард допълва, че не съжалява изобщо, че са продали McDonalds.

За десет години - от 1955 до 1965-а - в САЩ са отворени над 700 ресторанта от веригата, чийто пример след това ще последват други ресторанти за бързо хранене като KFC и Burger King.

Защо обаче именно Рей Крок успява да превърне няколко малки заведения в световен феномен?

От една страна Крок се оказва изключително амбициозен и педантичен в начинанието си. Той вижда потенциал в идеята на Ричард и Морис и не се колебае да поеме контрола, за да разработи тяхната идея в нещо по-мащабно.

По-важното е, че Рей първи въвежда стриктни стандарти във веригата за бързо хранене.

Размерът на порциите, техните съставки, начинът по който са приготвени и по който са опаковани - всичко е унифицирано и еднакво за всеки ресторант в който и да било град на САЩ. Влизайки в McDonald's във всеки един щат качеството и вкусът са едни и същи.

Същото се отнася и за персонала, към който Крок има високи изисквания. За разлика от другите закусвални, той държи служителите на неговата верига да са с чисти и изгладени униформи и да минат през специално обучение, преди да започнат работа.

Когато поема ресторантите за бързо хранене, Крок изпраща писмо до своя стар познат Уолт Дисни с идея да отвори свой ресторант в някои от неговите паркове. Дисни е съгласен, но при условие, че цената на картофките от 10 стане 15 цента. Въпреки че би придобил още по-голяма популярност от преди, Рей отказва да разочарова клиентите си по този начин и отказва офертата на Дисни.

Крок държи цените на McDonald's да са максимално достъпни - принцип, който до голяма степен се спазва и до днес.

Дори и най-бедните могат да си позволят един хамбургер в McDonald's.

През 1974-а Рей се пенсионира като изпълнителен директор на компанията и се отдава на друга своя страст освен бизнеса - бейзболът. Той купува бейзболният отбор на Сан Диего и въпреки, че тимът му няма много успехи, присъствието на Крок на трибуните винаги е добре дошло. Той остава собственик на отбора до смъртта си през 1984-а.

След това зетят на Крок - Балард Смит - поема бизнеса и управлението на веригата McDonald's. Компанията влиза и в списъка на най-големите работодатели в света - само в САЩ един от всеки осем американци е работил за McDonald's в някакъв етап от живота си. В момента веригата наброява около 37 000 ресторанта в повече от 100 държави на шест континента.

 

Най-четените