"И аз не съм красива" - как корейките тръгнаха на борба с роклите и тежкия грим | webcafe.bg
Webcafe

"И аз не съм красива" - как корейките тръгнаха на борба с роклите и тежкия грим

webcafeLifecafe, по CNN
14.01.2019, 11:37 (обновена 17.01.2019, 07:37)
южнокорейка

Снимка: © Unsplash / Mandy Zhang

Да приличаш на кукла вече не е модерно в Южна Корея

Както много жени в Южна Корея, Бае Юн никога не е излизала от дома си без грим. Тя ненавижда естествения начин, по който изглежда лицето й. Нейното разкрасяване ежедневно отнема два часа и повече.

Понякога тя се лишава от допълнително време за сън или за закуска, за да се гримира, преди да излезе.

Дори една разходка до супермаркета й коства  внимателна подготовка. Ако по някаква случайност Бае излезе без грим, тя няма никакво самочувствие. Чувства се засрамена и така, сякаш целият свят се е вторачил в нея. Понякога признава, че мрази лицето си.

21-годишната жена казва, че и излизане навън за около само един час й коства старателно полагане на грим преди това. В момента Бае е известна на почитателите си като Лина Бае. Тя има YouTube канал, в който дава напътствия за гримиране като как да си направим перфектния опушен грим или как да се гримираме по време на лятната ваканция.

В едно свое видео тя чете на глас коментари под своите клипове и често се натъква на други жени, които казват, че ги е срам да излязат без грим. Едно момиче пише, че всички около нея без изключение се гримират. Така самоувереността й спада още повече и се чувства почти задължена на свой ред да се гримира.

Бае е шокирана да разбере, че има момичета на по едва 13 години, които се притесняват за външния си вид.

В отговор на всички тези мнения влогърката публикува клип, който се казва "И аз не съм красива". В него тя се гримира, а след това и маха грима си, докато обяснява, че е получава обиди като "Приличаш на прасе с грим" и "Ако имах твоето лице, щях да се гръмна". В края на видеото Бае заключва, че е напълно в реда на нещата, ако не си красавица от конкурс за красота.

Това, което всъщност цели младата южнокорейка, е повече жени да се освободят от догмите. Да внуши на своите зрителки, че не е необходимо да променят себе си, за да бъдат харесвани. Сега тя е част от движение в Южна Корея, което набира все повече последователки с феминистки възгледи, известно като "Избягай от корсета".

Името идва от 60-те години на миналия век, когато феминистки протестират по време на конкурса "Мис Америка" като захвърлят сутиените, лака за коса, грима, корсетите, изкуствените мигли, високите токчета и всякакви други средства, които символизират дискриминацията към жените.

Петдесет години по-късно младите южнокорейки имат собствена версия на "Избягай от корсета".

Те унищожават скъпи гримове и козметика, подстригват се много късо и чрез социалните мрежи насърчават и други да сторят същото. Повечето от тях осъзнават, че може би никога няма да успеят напълно да избягат от корсета, но е достатъчно да отхвърлят съществуващите стандарти за красота и митовете около нея.

В началото на тази година масово се появиха призиви жените в Южна Корея да спрат да си купуват дрехи (освен ако не е крайно наложително), грим и козметика, както и да се подстрижат по момчешки.

Активистките молят последователките си да се въздържат от каквито и да било действия, които подпомагат козметичната и разкрасителна индустрия.

Много жени избират да следват точно "Избягай от корсета" като израз на техния феминизъм.

Красотата е скъп бизнес в Южна Корея. Страната е сред десетте най-големи пазари за разкрасителни продукти. Всяка година в индустрията се вливат над 13 млрд. долара. Освен това Сеул е познат като "световната столица на пластичната хирургия". Цели 22% от жителките на южнокорейската столица признават, че са минавали под скалпела.

Всяка от тях изтъква като аргумент, че външният вид е изключително важен в живота. Южнокорейките инвестират много пари и време, за да изглеждат добре в очите на мъжете.

Този факт кара доста от младите жени да се опълчват още повече на властващия патриархат. Страната има една от най-чувствителните разлики в заплащането между мъжете и жените. Само 3% от изпълнителните директори на топ 500-те компании в Южна Корея са жени. Само 17% от народните представители са жени.

Президентът Мун Дже-ин описва ситуацията като "нашата срамна реалност".

В общество, което остава дълбоко патриархално, може да има последици за жените, които не искат да следват установените стандарти. През ноември 2018-а верига кафетерии уволнява своя служителка, защото идва на работа с къса коса и без грим. По-късно компанията се извини за прибързаната си реакция.

Феминистките обаче все още срещат силно съпротивление от страна на южнокорейските мъже. 76% от мъжете на възраст между 20 и 30 и 66% от мъжете на възраст между 30 и 40 години казват, че не подкрепят феминистките движения. Въпреки това продажбите на феминистка литература бележат своя бум.

Промени се случват и из студентските кампуси. Студентките се отказват от роклите и късите поли, както и от грима. Според тях да се изрисуваш като кукла вече не е модерно. Много от младите жени предпочитат да ходят с костюми от панталон и сако и се осмеляват да се облекат така даже и за много официални събития като дипломирането им.

Те просто отказват да се вместят в остарелите стереотипи за красота и женственост. Затова и "красива" вече не се казва като комплимент в Южна Корея, може някой да се обиди...

Oще: грим  коресет  прическа  рокли  феминизъм  феминистки  южна корея 


Още от Тялото

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.11.2017, 21:22

1 Specifier | 18.01.201913:32

САМО ТРЕБВА ДА СЕ ДОБАВИ,

че лидерките на това движение са все лесбийки. Последните са са известни с патологичната си омраза към мъжете и затова са ударното ядро на НЕОМАРКСИЗМА в борбата му за разгром на семейството...
   

оценка

+0 -0