Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Обвинения в расизъм и нецензурни съобщения съсипаха грандиозно модно шоу в Китай

Dolce and Gabbana се сблъскаха с вълна от критики и бойкот Снимка: Getty Images
Dolce and Gabbana се сблъскаха с вълна от критики и бойкот

Когато стане въпрос за луксозни стоки, Китай се нарежда сред най-големите пазари за скъпи дизайнерски предложения.

Страната формира общо 30 на сто от глобалните покупки на луксозни стоки, а тази година се очаква да отбележи ръст в тези покупки от 22%. Годишно китайците харчат около 7 милиарда долара за луксозни покупки.

Затова не е изненадващо, че Доменико Долче и Стефано Габана избират Шанхай като домакин на едно от най-грандиозните си по замисъл шоута.

Представлението е озаглавено The Great Show, насрочено е за 21 ноември и по план трябва да включва над 300 отделни визии, 140 изпълнителни и над 1400 гости от китайския елит.

На подобно събитие му е необходима достатъчно ефектна реклама, затова на 17 ноември D&G пуска три отделни спота, с които да привлече вниманието. Трите клипа показват красива китайка в лъскава червена рокля и пищни бижута, която се опитва да яде пица, купа със спагети и италиански каноли с китайски клечки за хранене. Кадрите са придружени от провокативни реплики като "Твърде големи ли са за теб?" и "Клечките не са ножове".

Вижте тази публикация в Instagram.

#DGlovesChina ? More like #DGdesperateforthatChineseRMB lol.  In a bid to further appeal to luxury's covetable Chinese consumers, @dolcegabbana released some hella offensive “instructional” videos on the usage of chopsticks.  Pandering at it's finest, but taken up a notch by painting their target demographic as a tired and false stereotype of a people lacking refinement/culture to understand how to eat foreign foods and an over-the-top embellishment of cliché ambient music, comical pronunciations of foreign names/words, and Chinese subtitles (English added by us), which begs the question—who is this video actually for?  It attempts to target China, but instead mocks them with a parodied vision of what modern China is not...a gag for amusement. Dolce & Gabbana have already removed the videos from their Chinese social media channels, but not Instagram.  Stefano Gabbana has been on a much-needed social media cleanse (up until November 2nd), so maybe he kept himself busy by meddling with the marketing department for this series. Who wants to bet the XL cannoli “size” innuendos were his idea? Lmao. • #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #italian #cannoli #meme #wtf #dumb #lame #chopsticks #foodie #tutorial #cuisine #italianfood #asianmodel #asian #chinesefood #dietprada

Публикация, споделена от Diet Prada ™ (@diet_prada) на Ное 19, 2018 в 6:39 PST

Накрая завършват със слогана "Ще ви накарат да се почувствате, все едно сте в Италия, но всъщност сте в Китай". Явно репликата е препратка към шоуто, което ще бъде точно толкова стилно, че зрителите му да се почувстват като в родината на модата. Китайците обаче не възприемат посланията на Dolce&Gabbana по този начин.

Масово използваната в страната социална мрежа Weibo веднага се пълни с негативни реакции към рекламните видеа, а според потребителите спотовете са откровено наскърбителни и дори расистки. Те са на мнение, че подобни послания омаловажават и се присмиват на китайската култура и нейните традиции и представят страната като едва ли не по-непривлекателна алтернатива на Италия.

Появяват се призиви за бойкот на марката, които се разпространвяват лавинообразно.

Модната марка бързо премахва спорните промоционални клипове и публикува извинение от създателите на D&G и, ако всичко беше спряло дотук, шоуто можеше да бъде спасено. Само че серия от оскърбителни към Китай и китайците лични съобщения, за които се предполага, че са изпратени лично от Стефано Габана, влошават почти необратимо ситуацията.

Около противоречивите клипове с китайските клечки се завързва спор между официалния и верифициран Instagram акаунт на Габана и потребител с име MichaelaTranova. В съобщенията си Стефано Габана казва, че ако зависи от него - той никога няма да премахне скандалните видеа, но "служителите му са глупави, точно както и по-голямата част от китайците".

Дизайнерът не спира дотук и обяснява, че оттук нататък в интервютата си ще казва, че страната на (емотикони с изпражнения) е Китай и определя държавата като "Невежа миризлива мафия". От своя страна MichaelaTranova изпраща кореспонденцията до Diet_Prada - Instagram профил, който има една-единствена цел - да вади на бял свят мръсните тайни на модния бизнес.

Акаунтът има над 1 млн. последователи, така че шокиращите обобщения на Габана бързо достигат до огромна аудитория.

Остава един въпрос обаче - дали грубите и откровено оскърбителни съобщения думи наистина са писани от дизайнера. Dolce&Gabbana излязоха с официално изявление, според което акаунтът на Стефано Габана е бил обект на хакерска атака, а юристите на марката провеждат спешно разследване по случая.

В официалното изказване се допълва, че брандът "не изпитва нищо друго освен уважение към Китай и китайците". Китайският дракон обаче вече е отприщен и трудно може да бъде спрян. Бюрото по културните въпроси на Шанхай отменя шоуто, след като повече от 100 от китайските модели отказват да вземат участие в него. Манекените публикуват свои снимки в социалните мрежи с големи надписи "Не и аз".

Бедствието за Dolce&Gabbana не свършва до отмяната на The Great Show. Китайски сайтове за търговия с луксозни марки свалят продуктите им от страниците си, а според потребителите им така или иначе има достатъчно други брандове, от които да избират.

Търговците са категорични, че родината им е много по-важна от добрите продажби. D&G са заплашени от вероятността обектите им по моловете да последват онлайн конкурентите си след призива за бойкот.

Огромният проблем извън обидните съобщения, които може и въобще да не са написани от Стефано Габана, е дълбокото неразбиране на китайската култура и начин на живот.

Китайците са възпитавани от най-ранна възраст в безкомпромисен патриотизъм и са особено чувствителни към подигравки към традициите си.

С други думи, подобни своеволия трудно могат да бъдат подминати и опростени. А младите и заможни китайци може и да са луди по пазаруването на неща със скъпи етикети, но вече не гледат на луксозните марки като на начин да демонстрират социален статус, а по-скоро като на израз на собствен светоглед и позиция.

По тази причина Dolce&Gabbana ще трябва да положат сериозни усилия да върнат позициите си на китайския пазар. Ще се наложи брандът да убеждава влиятелните инфлуенсъри в страната за сътрудничество, но въпреки това промяната няма да се случи веднага.

Независимо колко глобална и добре известна е дадена марка, тя все пак трябва да има усет към отделните локални пазари и техните особености.

 

Най-четените