Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Западът лудна по Made in USSR

В модата няма "Запад" и "Изток" и 2016-та го доказа

Част от колекция на дизайнера Гоша Рубчинский Снимка: Gosha
В модата няма "Запад" и "Изток" и 2016-та го доказа

Част от колекция на дизайнера Гоша Рубчинский

На 26 декември 1991 гoдина в 19:32 часа знамето на Съюза на Съветските социалистически републики е спуснато от Кремъл за последен път. Президентът на СССР Михаил Горбачов подава оставка и предава правомощията си на новия руски президент Борис Елцин.

СССР официално прекратява съществуването си, а Русия, Грузия и останалите съветски републики изпадат в политически, културен и икономически хаос.

Както и да го погледнем, годините след падането на комунизма бяха време на оргия в областта на културата и консуматорското общество. Държавите, които бяха отрязани от външния свят в продължение на поколения, изведнъж се оказаха заляти от западна музика, дрехи, телевизия и филми.

Младите руснаци, украинци, грузинци и техните връстници в останалата част от блока изживяха McDonald's, Coca-Cola, Vogue и MTV за първи път, като видяха с очите си свят, отдалечен на милиони километри от този, в който бяха израснали родителите им.

Гоша Рубчински, Демна Гвасалия и Лота Волкова са израснали в този посткомунистически хаос, съответно в Москва, Грузия и Владивосток.

Тяхното поколение е първото, което достигна пълнолетие след падането на комунизма. 25 години след края на Съветския съюз, те са трима от най-влиятелните хора в модния бизнес в момента. И това не е случайно: културният сблъсък между Изтока и Запада в техните проекти очарова света.

Gosha понастоящем е едно от най-търсените имена в стрийт облеклото в световен мащаб, наравно със Supreme и Palacе.

Gosha / gosharubchinskiy.com

Демна направо подлуди света с Vetements. Въпреки че е само от няколко сезона в Balenciaga, той успя да преобрази модната къща в един от задължителните брандове висша мода.

Лота по-скоро остава зад кулисите, но тя е основна част от успеха на Vetements и Balenciaga, като се занимава със стайлинг, кастинг и консултира и двата бранда.

Триото работи в различни области, но има обща визия, свързана с нетрадиционна красота и суровата, шокираща визия.

Те отдават почит на неща, които нормално се считат за долнопробни или за проява на лош вкус, като изкуствена кожа, консуматорски лога и масово спортно облекло от 90-те години.

Модната преса нарича това "постсъветски" стил, а интернет е залят от материали по темата.

Това е най-важното, което се случи с модата и стрийт облеклото тази година - и то е много по-мащабно от няколко DHL тениски и надписи на кирилица.

Дизайнерите са само част от постсъветското модно движение - естетиката им е реално отражение на начина, по който младежите се обличат по улиците на Москва, Санкт Петербург и Киев.

Децата в бившия СССР са точно като връстниците си на Запад: те са вманиачени по социалните медии, обичат кецове и искат да изглеждат добре. Постсъветските икономики обаче са далеч от стабилността и когато руската рубла се срина преди няколко години, западните брандове станаха недостъпни заради за много от младежите заради цената си.

Рускоговорящите деца започнаха да смесват елементи от стрийт облеклото, което вече притежаваха, с находки от слабоизвестни магазини за втора употреба и неща, които са открили в гардеробите на родителите си.

Така те създадоха онзи спонтанен микс от стилове, който се наблюдава толкова често във фотографиите на Gosha.

Gosha / gosharubchinskiy.com

"Основната идея е красотата на Русия и новото й поколение", обяснява Гоша.

Той използва стрийт облеклото и фотографията като платформа, чрез която да разкаже на света за своята родина, и постоянно намира вдъхновение в руските младежи.

Естетиката му гледа към миналото, като връща анцузите, грубо срязания деним, изкуствените кожи и масовото спортно облекло от началото на 90-те.

Много от руснаците реагират странно, когато видят западняци, облечени в дрехи, които в съвременна Русия вече се приемат за долнопробни или демонстриращи лош вкус. Излъчването на Vetements е сходно, като естетиката им отдава почит на всичко не-елитарно - грозен шик, ако можем да го наречем така.

Същевременно обаче хората неимоверно се гордеят с това, което правят Гоша, Демна и Лота. Те се считат за местни герои, които пренасят културата им на глобалната сцена.

Западняците са силно привлечени от тази нова вълна от Изтока. Подобно на Русия тя е едновременно позната и екзотична. Всички знаем какво се случва в Ню Йорк, Париж и Лондон и как изглеждат те, дори и никога да не сме били там.

Москва обаче е нещо различно.

Прекарайте известно време в града и ще откриете McDonald's, метро и църкви (много църкви!), точно както и навсякъде на запад. Но менютата са абсолютно неразбираеми за четене, метростанциите представляват грандиозни паметници, а църквите приличат донякъде на джамии.

Това е сблъсък на изтока и запада, различен от всичко, което ще откриете в Европа или Америка.

По подобен начин Gosha и Vetements правят тип улично облекло, което познаваме и обичаме, но руските надписи и манията по консуматорски лога изглеждат като отживелица от началото на 90-те, когато се случи сблъсъкът между съветското минало и западното капиталистическо бъдеще.

2016 беше годината, в която постсъветската естетика превзе света.

Преди няколко години никой не можеше да си представи, че двама от най-търсените дизайнери в света ще са бивш фризьор от Москва и грузинец, изпитващ особени симпатии към логото на DHL.

modnohod.ru

Това показва недвусмислено колко глобално е уличното облекло в момента - униформа, която обединява младежите по цял свят и в много аспекти надминава музиката като доминиращ начин за лично себеизразяване сред младите хора.

Преди години младежите чакаха с часове, за да се доредят до концерт на обичана банда. Те купуваха албумите им в деня на издаването им и правеха не особено сполучливи опити за копиране на стила им.

Сега за много от младежите дрехите - и най-вече стрийт модата - са онова, с което те се идентифицират.

Те се редят с часове в дните на доставки, за да похарчат парите си за стрийт облекло, говорят за мода с хора по цял свят и използват дрехите като начин да се идентифицират с глобалната, лишена от граници интернет общност. И ако се замислим за дискурса "Запад срещу Изток", който присъства масово в медиите в наши дни, това е едно силно послание.

Никой не обича да бъде вкарван в рамки, особено модните дизайнери. Гоша заявява пред 032c, че етикетът "постсъветски" е "клише, изобретено от медиите". И до голяма степен това е така.

Gosha / gosharubchinskiy.com

Съмняваме се и Гвасалия или Волкова да го харесват, но етикетите помагат да разбираме нещата, които са новост. Те ни помагат да осмисляме ситуации, които са крайно различни от всичко, виждано досега, така че да можем да погледнем по-мащабно на нещата и да оценим значимостта на даден феномен.

През 80-те години шестима дипломанти от Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен обърнаха модния свят с краката нагоре. Дрийс ван Нотен, Ан Демюлеместер, Валтер ван Бейрендонк, Дирк ван Саен, Дирк Бикембергс и Марина И се прочуха като "Шесторката от Антверпен". И въпреки че всеки от тях е дизайнер сам по себе си, те имаха обща радикална, фундаментална визия за модата. Тогава и "Шесторката от Антверпен" вероятно е мразела етикетите - не на последно място и защото никой не е може да произнесе реалните им имена, но сега те се считат за легенди.

Може би след десет години ще говорим за лидерите на постсъветското движение - Гоша Рубчински, Демна Гвасалия и Лота Волкова - по същия начин, по който хората говорят за "Шесторката от Антверпен" - като за легенди.

Те са част от едно и също поколение и споделят обща визия, която отива отвъд естетиката.

Те запълват празнотата между Изтока и Запада, като разкриват красива част от света, която мнозина не са подозирали, че съществува.

Gosha е първото име в стрийт облеклото, което "проби", идвайки от друго място извън САЩ, Европа или Япония, и е само въпрос на време дизайнери от други места - например Южна Африка, Бразилия, Индонезия, където и да е - също да пренесат своите култури на глобалната сцена.

В бранш, твърде често доминиран от онова, което се случва в Ню Йорк, Париж и Лондон, това е достойно за уважение.

Постсъветското движение е най-важното нещо, случило се тази година в модата и стрийт облеклото, защото рязко контрастира с онова, което се случва в останалата част от света.

Новата любов на Запада към руската азбука, сивите жилищни блокове и стила на "гопник" младежите е крайно далеч от глобалните дискурси, поставящи Русия в конфликт с Европа и Америка.

Тя показва, че хлапетата от Москва, Киев и Тбилиси са също като връстниците си от Ню Йорк, Париж и Лондон, или където и да е другаде.

"Всички конфликти в пресата, където хората се разделят на "ние" и "те" са пълни глупости", заявява Гоша пред 032c.

"От друга страна, има страхотно международно единство сред младежите... Усещам прекрасна, силна енергия от младежите по цял свят. Старите хора могат да продължават да водят войни за пари, но ние ще пораснем и ще променим света".

В свят, който изглежда да затъва все по-дълбоко в племенен изолационизъм, усещането за глобална общност в стрийт облеклото е по-важно от всякога.

 

Най-четените