Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Идва ли времето на грима за мъже

Подготвя ли метросексуалността своето завръщане Снимка: Instagram
Подготвя ли метросексуалността своето завръщане

Преди години, когато метросексуалното дойде на мода, именно Дейвид Бекъм беше един от символите на този стил. Оформени вежди, добре поддържана кожа, изрусена на моменти коса в сложни прически... Бекъм задаваше модните правила.

И въпреки че тази мода отмина отдавна, Бекъм сякаш поне частично се завръща към нея с корицата на британското модно списание LOVE 20.5, на която се появява той.

Облечен в дрехи на Dior, със стайлинг от Ким Джоунс, с татуировки на зелени рози и птици, виещи се в спирала по шията му, бившият футболист на "Манчестър Юнайтед" и "Реал Мадрид" сякаш прави едно намигване към близкото минало.

"С тази светлина и поза, Дейвид ми напомни за Дейвид Силвиън от бандата от 70-те и 80-те Japan (британски ню уейв - бел.р.). Изглеждаше ми уместно да добавя грим около очите, в яркосиния нюанс, който Бауи носеше в клипа на Life on Mars. Знаех, че при Дейвид това ще бъде сполучливо, въпреки че не е нещо, което той е правил досега", казва гримьорката Миранда Джойс, която е работила по фотосесията. И това е отличен портрет - но все пак това, което накара хората да говорят за него, беше именно този ярък грим.


Корицата на LOVE с Дейвид Бекъм

В историята мъжете не са чужди на грима. Сред почитателите му са били Александър Велики и египетските фараони. Перуките и бенките са били популярни в двора на Луи XIII – и нека не забравяме за дендитата. Всичко е било част от приетите стандарти. Някъде през XIX в. обаче някой е решил, че истинските мъже не носят грим, което се е наложило като общото мнение.

След това всички мъже, които са преминавали това поставено табу, са имали ококо себе си ореол и дух на упадъчност. Бауи, Принс, Джони Деп и много други не (само) се опитват да изглеждат добре, но и отправят предизвикателство към всичко, което знаем за социалния и физическия пол и обществото.

Но, ако стъпим на корицата на LOVE, то въпросът е дали мъжкият грим става масов? В крайна сметка, на тази корица стои едно от най-прочутите лица в света. И носи грим. Да вземем предвид и мъжките козметични линии, лансирани от Chanel и Tom Ford, и мъжете гримьори Мани Гутиерес и Джеймс Чарлс, които са лица на кампании за американските мега-брандове Maybelline и Covergirl - и ставаме свидетели на зараждането на цяло движение. А и Гутиерес и Чарлз са част от влиятелна група инфлуенсъри в мъжкия грим, включваща Джефри Стар и други.

Ако обаче погледнем отвъд писъците на фенове, статуквото почти не е помръднало. BOY de Chanel (с девиза 'Бъди само себе си') е изчистена колекция от само три продукта - фон дьо тен, молив за вежди и балсам за устни - в матово-черна опаковка, която не особено оспорва традиционните понятия за мъжественост. А момчетата в грим? Те са предимно красиви, хомосексуални, склонни към хипербола - и около 80% от над милионната им общност от фенове изглежда са млади момичета.

Защо мъжете все още са толкова неподатливи на идеите за лицева декорация? Според Глен Янковски, лектор в Школата по социология към университета "Лийдс Бекет" те просто така са научени.

"Въпреки твърденията за нарастваща метросексуалност, половите норми за мъжете си остават стабилни. Анализи на играчките, маркетирани за момчетата например, показват, че посланията все още са за сила, смелост и не особено голяма грижа за външния вид. Докато за момичетата красотата е от решаващо значение", коментира Янковски.

Но ако мъжете не са още готови за руж, те определено са съгласни на малко зализване. Бизнесът с поддръжка на външния вид за мъже, оценяван на 57,7 млрд. долара през 2017, се разраства експоненциално.

Според Research and Markets, до 2023 г. пазарът ще достигне смайващите 78,6 млрд. долара. И не говорим само за крем за лице и ръце, а още за овлажняващ фон дьо тен, бронзант, средства за скриване на недостатъци на кожата и по-добро очертаване на веждите - иначе казано - истинска козметика.

И ако за някои тази новина идва като шок или като повод да се постави под съмнение мъжествеността на по-младото поколение, за Алекс Дали това не е нищо ново.

От 2012 г. той е собственик на серията за мъжки грим MMUK. През юношеството си той страда от тежко акне, докато майка му не решава да му е сложила малко фон дьо тен, за да скрие следите по кожата му.

"В началото имахме осем-девет продукта и най-смелите неща, които имахме, бяха прозрачен гел за вежди и стик за прикриване на недостатъци на кожата. Но с годините клиентите започнаха да питат за фон дьо тен и бронзанти", споделя той. Сега брандът има около 60 продукта и се продава в Asos, а Дали коментира, че самият пазар вече е коренно различен.

Друг такъв млад предприемач в света на мъжкия грим е Даниъл Грей. Неговият бранд за мъжки гримове War Paint, който се основава на веган принципите и липсата на жестокост към животни, е създаден преди близо две години. Оттогава на сам по думите на Грей поддръжката на външния вид при мъжете бележи бум.

"Започнахме да продаваме онлайн на 1 ноември и вече назначавам допълнителен персонал. Има огромен пазар за това изглежда, че той тепърва ще расте. Това, което искаме да осъзнаят мъжете, е че когато се говори за грим, не мислим само за червено червило. Грим е полагането на добра основа, така че да можете да имате равен тон на кожата и да се чувствате по най-добрия възможен начин", обяснява той.

И все пак, голяма част от хората - при това не само мъжете, но и сред жените - все още далеч не са готови да видят тази експанзия на мъжките гриове. За мнозина тя се свързва все повече с размиването на границите между половете. За други обаче това е знак за промяна.

“Мъжествеността все още е крехка концепция. Фактът, че Бекъм с молив за вежди е тема за обсъждане в пресата, показва доколко нещата не са се променили. Нивата на самоубийства сред младите мъже са притеснително високи, и част от причините за това се коренят в културата на токсична мъжественост, която ограничава какво се приема за приемливо поведение сред мъжете. Да се чувстваш сякаш не можеш да бъдеш себе си е невероятно увреждащо за психичното благосъстояние на човека", казва ЛГБТ активистът Джефри Инголд.

Фактът, че повече мъже експериментират с външния си вид чрез грим, може да е знак, че разширяваме представата за това "какво означава да бъдеш мъж", казва Инголд.

 

Най-четените