Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Rakia (on the) rocks

Ракията отново е на мода
Ракията отново е на мода

Ако мислите за ракията единствено като за домашния дядов дестилат, с който се посрещат гости, празници, делници, лоши и добри новини, ремонти или настинки, ще побързам да ви опровергая. Защото тази уникална балканска напитка, оригинално обогатена на българска почва с нашите природни вкусове, в последните години се превърна не само в национално богатство, но и в истински тренд.

Алкохолни клишета

Шотландците пият уиски, руснаците - водка, а ние, българите - ракия. Благодарение на добрия маркетинг, сериозната реклама и логично появилите се престижни клиенти уискито, брендито и водката от години не се въприемат просто като високоградусен алкохол. Те са удоволствие, което хората си позволяват в специални моменти. Историите на дестилирането, отлежаването, бутилирането и съхранението им наподобяват киносюжети, в които се разказва за семейни традиции, тайни рецепти, борби с конкуренцията, кралски капризи, войни и любов.

Около пиенето им са се оформили правила, които европейският етикет умело е въплътил в добри маниери.

Присъствието им на официални социални събития е начин да се класифицира и оцени поводът, затова и детайлите, описани на етикетите, са от значение. За всеки от тези алкохоли има подходящи мезета, съобразена с начина на пиене посуда, препоръчителни безалкохолни напитки и дори желателен аутфит на консумиращите го. А всъщност и уискито, и брендито (каквото е и ракията всъщност), и водката, и джина, преди векове не са били нищо повече от силен алкохол, с който да се напиеш до умопомрачение или да лекуваш зъбобол и треска.

Впрочем съвсем същата е и историята на виното, което днес официално сме приели за социална напитка, около която винаги има разговор. Просто защото хората имат нужда от красота. И тя е както във всичко, което ни заобикаля, така и във вкусовете, през които празнуваме живота. А разговорът за ракиите тепърва започва...

Реабилитация на ракията

Някога ракия се пиеше в т.нар. от старите хора „ракиено време" - по обяд или надвечер. Да я пиеш без мезе се считаше за безспорен белег за алкохолна зависимост, жените, пиещи ракия, бяха малко, а за младите хора тя си оставаше неразбираемо ретро удоволствие. Ракия пиеха майсторите у дома, на вестник и с мезе в една чиния, около която са подпрени вилички. Ракия пиеше дядо пред телевизора. С ракия се празнуваше завършването на работния ден пред входа на блока, където съседите с лекота пресушаваха някоя и друга непретенциозна огнена вода. В последните години обаче не е така.

Днес да се насладиш на една добра ракия е удоволствие за ценители.

Тя се пие на официални обеди и вечери, с все по-интересни като вкус мезета - от зеленчукови салати, през туршии, морски дарове или месни и млечни деликатеси до ядки, испански тапас или японско суши. Напоследък качествените ракии се предлагат и в добрите барове, където могат да се консумират дори самостоятелно - в името единствено на вкусовото удоволствие или в интересни коктейли.

Качествената ракия е чудесен подарък както за лични, така и за бизнес поводи. Освен това тя отдавна не е само „мъжко" питие - на мекия й вкус се наслаждават все повече и градските момичета, които имат усет към рафинираните предизвикателства за сетивата. Българското бренди всъщност днес е модерно градско питие. С професионализъм и търпение брандовете, произвеждащи българска ракия успяха да променят културата на консумиране на тази напитка и което е по-важно - да дадат ключове за разбирането и отличаването на най-добрите образци. Резултатът се появи с времето, но първи дойдоха интернационалните признания.

Една от най-високо оценените у нас и по света български ракии например е Стралджанската мускатова на „Вила Ямбол".


Тази специална напитка се произвежда в три варианта - Premium, Отлежала и Специална селекция. Първата бутилирана ракия на тази изба е от 1986-та година, като тогава винарната още носи социалистическото име „Винпром Ямбол". Скоро то се променя, но традиционна остава семейната рецепта за точните пропорции при производството на тази ракия. Допълнителна изисканост на вкуса й дават и специалните български бъчви от странджански дъб, където ракията отлежава за различен период от време.

Трите версии на „Стралджанска" са позиционирани във високия сегмент на качествения алкохол и защото се произвеждат от собствени лозови масиви от сортовете Мускат Отонел и Тамянка. Premium носи дискретните нотки на ванилия, мека и пивка е, а шестмесечното отлежаване в бъчвите дава онзи леко опушен дъбов привкус на Мускат Отонела. Стралджанската мускатова, Отлежала и Стралджанската мускатова, Специална селекция са и едни от най-награждаваните български ракии изобщо.

Специалната селекция има сребърен медал и почетен диплом от „Винария 2016" и трето място за гроздови ароматни ракии до 3 години от "Балканския фестивал на ракията 2015".

Тя се прави от най-доброто грозде, като се блендират подходящите дестилати и се оставят да отлежат. В бъчвите от странджански дъб на ракията - Специална селекция й е отредено да престои до три години. След това присъщият й деликатен вкус на роза и индрише нежно се топи в дървесния нюанс, като финалът е топъл, вкусен и ароматен. Тази ракия има колекционерска стойност, защото от нея се произвеждат 10 000 бутилки, и всяка една от тях е обозначена с уникален номер.

Световният медалист

Ако има ракия, с която наистина имаме международни основания да се гордеем, то това е отлежалата Стралджанска мускатова. Тя се произвежда чрез специална дестилация на селектирани виноматериали и отлежава в дъбовите бъчви до една година. Тамянката и Мускат Отонела се разтварят в елегантен и много лек ванилов аромат, който се разгръща в топъл послевкус. Ароматът й ще ви изненада с постоянство и изисканост. Всъщност, най-точно нейния вкус е описан от дегустаторите на чикагския Beverage Testing Institute (Институт за оценяване на алкохолни питиета) през 2012 година - stylish.

Това е и причината Стралджанска мускатова, Отлежала, да е носител на бронзовия медал в категория „Бренди" на известния алкохолен оценител. Нека споменем, че независимият Beverage Testing Institute (BTI) е основан през 1981-ва и всяка година оценява хиляди алкохолни напитки от цял свят. Дегустациите са слепи, т.е. оценителите не знаят името на продукта, който опитват.

Самата дегустация се извършва в специална лаборатория в централата в Чикаго със специално осветление за правилна оценка на цветовете на напитките, както и пречистване на въздуха от странични аромати. Залата дори е звукоизолирана, за да не се нарушава концентрацията на експертите. Това отличие на Стралджанска мускатова, Отлежала автоматично вдига високо разбирането за качествата на доброто българско бренди.

Опит на маса

За да не бъдем голословни и понеже вероятно вече сме предизвикали ракиеното ви любопитство, нека дадем и една практична новина. През декември „Вила Ямбол" ще представи своята „Маса на Стралджанска". В началото на последния месец от годината тя ще бъде поставена в ресторант „Старият Чинар" в София (на бул. Дондуков), където в рамките на три поредни петъка (8,15,22 декември) сомелиер ще представя тънкостите при дегустирането на ракия и какво да търсим зад етикета „Специална", „Отлежала" или Premium.

В същото време всеки, който седне на масата на Стралджанска и си поръча салата (разбира се, в името на ракията), ще получи специален комплимент от марката. В дните със сомелиер за всички посетители в заведението също ще има изненади - всяка поръчана малка ще идва на масата ви голяма.

 

Най-четените