Нашествието на Тавиани | webcafe.bg
Webcafe

Нашествието на Тавиани

Lifecafe
01.03.2013, 12:14 (обновена 01.03.2013, 14:13)
Тавиани

Снимка: © CФФ

Кадър от филма "Баща-господар"

Италианско нашествие с класически привкус в навечерието на 17-тото издание на София Филм Фест. За най-запалените киномани е подготвена ретроспекция на братята Тавиани, един от най-успешните тандеми в историята на киното.

В седмицата от 1-ви до 7-ми март ще бъдат показани 12 филма на братята Тавиани. Филмовата серия е организирана съвместно с Италианския културен институт и започва днес в Дома на киното.

Паоло Тавиани е сред специалните гости на 17-ия София Филм Фест. Нещо повече, той ще получи специалната "Награда на София" за цялостен принос в световното киноизкуство, която София Филм Фест връзка в последните седем години.

Двамата с брат му Виторио цял живот са работили заедно в киноиндустрията, въпреки се първоначално се захващат с журналистите.

Ето и програмата:

1 Март

20:00 - на „Баща-господар" (1977)

Със сигурност един от най-успешните филми на братя Тавиани, удостоен със „Златна палма" в Кан. Създаден по автобиографичната книга на Гавино Леда, овчар от Сардиния, филмът разказва как до 20-ата си година Леда живее със стадото по баирите - откъснат от училището и обществото, и едва по време на военната си служба получава гимназиална диплома. Тогава започва и бунта му срещу бащата, на когото дължи дългогодишната си изолация... Филмът заявява ясно необходимостта да се разрушат оковите на авторитарната власт, да се отхвърли мълчанието (неслучайно е особено изобретателен в звуковото и музикалното си оформление). Ролята на бащата е поверена на Омеро Антонути.

2 Март

18:30 - „Свети Михаил имаше петел" (1972)

Вдъхновен от разказа на Толстой „Божие и човешко", филмът е построен в три части, подобно на музикално произведение, и се развива на три места, обединени от главния герой Джулио Маниери - анархист интернационалист, осъден на строг тъмничен затвор през 1870 г. Този завладяващ разказ за политическия и идейния конфликт между утопичния и научния социализъм е една от най-хармоничните творби в кариерата на братята Тавиани.

20:30 - „Под знака на скорпиона" (1969)

Праисторическа притча за две племена, които се спасяват от природно бедствие и влизат в конфликт относно бъдещето си, тъй като за едните най-важно е самосъхранението, а за другите - авантюрата и търсенето на пълното щастие. В своя четвърти филм братя Тавиани използват алегорията в едно метафизично и метафорично разсъждение за сблъсъка между революционери и реакционери, между различните поколения. Сред актьорите са Джан Мария Волонте и Лучия Бозе.

3 Март

18:30 - „Алонзанфан" (1974)

Заглавие е заимствано от припева на „Марсилезата" („Allons enfants de la Patrie..."), такъв е и прякорът на един млад карбонар. В далечната 1816 г., в разгара на Реставрацията, когато Наполеон е на о-в Света Елена, а австрийците - в Милано, младият мъж продължава да вярва в предстоящия „ден на славата". Главният герой на историята обаче е Фулвио, милански аристократ, бивш якобинец и Наполеонов офицер, завърнал се след много премеждия към охолния живот на семейството си и убеден, че Революцията е просто утопия. В актьорския състав блестят Марчело Мастрояни и Леа Масари.

20:30 - „Нощта на Свети Лаврентий" (1982)

Носител на много престижни отличия, сред които Голямата награда на журито от фестивала в Кан и 4 награди „Давид на Донатело". Филмът отвежда зрителите в 1944 г., при група мъже, жени и деца, които успяват да избягат от немците в рискован опит да се доберат от своето градче в Тоскана (зона, вече заета от американската войска). В „Нощта на Свети Лаврентий" изобилстват красивите моменти: образите прелитат пред очите като ято лястовици насам и натам между личните спомени и колективната памет, хрониката и фантазията, епичното и елегичното. Музиката е една от четирите партитури, писани от Никола Пиовани за братята режисьори.

4 Март

19:30 - Хаос (1984)

През 1984 година, Паоло и Виторио Тавиани снимат екранизация по четири новели от Луиджи Пирандело („Другият син", „Лунна болест", „Делвата" и „Реквием"). „Хаос" има пролог и епилог под формата на „Беседа с майката" (по разказа „Беседи с персонажите"), в който Омеро Антонути изиграва прочутия сицилиански писател от Кавусо (сиреч „хаос" - така се превежда името на местността край Агридженто, откъдето е Пирандело). Верни на своята поетика, братя Тавиани са избрали четири истории от живота на селяните, на унижените и оскърбените, които се борят с нищетата, несправедливостта, суеверията. „Хаос" е великолепен, обаятелен филм, в който има нещо лирично и епично, пред което затаяваш дъх и което остава запечатано в паметта ти..."

5 Март

18:30 - „Добро утро, Вавилон" (1987)

Едно от най-любопитните заглавия, които ще бъдат представени в ретроспективата на братя Тавиани. Сценарият ни връща много назад във времето: годината е 1910, Андреа и Никола, синове на тоскански майстор-зидар, останали без работа, решават да емигрират в Америка. Там те работят като пастири, а после се местят в Калифорния и се сдобиват с работа, успех и пари покрай великия режисьор Дейвид Уорк Грифит, който тъкмо работи по шедьовъра си „Нетърпимост". Във филма се преплитат много теми - семейството, занаятът, достойнството, надеждата. След появата на „Добро утро, Вавилон" критиката определя братя Тавиани като „едни от истинските поети на днешното кино".

20:45 - „Нощно слънце" (1990)

Създаден по мотиви от недовършената и публикувана посмъртно повест на Лев Толстой „Отец Сергий". След като открива, че благородната му годеница е била любовница на Карл III, кралят на двете Сицилии, барон Серджо Джурамондо захвърля военната си униформа и става монах, а след това и отшелник, когото всички вземат за светец, докато накрая следите му съвсем се изгубват. В един от най-красивите си и съвършени филми братя Тавиани разказват за необходимостта от тишината, в която човек преоткрива собственото си аз и преосмисля маршрута на допуснатите грешки. В „Нощно слънце" Тавиани залагат на интригуващото актьорско присъствие на Джулиън Сандс, Настася Кински, Шарлот Генсбур.

6 Март

18:30 - „Фиориле" (1993)

Акцентира върху любовното разочарование, неистовата социална амбиция и предчувствието за несправедлива смърт. В основата на сюжетното действие стои вълнуваща легенда за златото, която отвежда зрителя във времето на Наполеон, когато войската му достига Тоскана. Тогава парите на полка са поверени на млад лейтенант - красив идеалист на име Жан, чиято съдба се преплита с тази на бедното селско семейство Бенедети, когато Елизабета Бенедети се влюбва в Жан и той отговаря на чувствата й...

20:45 - на „Сродства по избор" (1996)

Любовна история е в основата и на този филм, за който 60-годишните режисьори са вдъхновени от ключовия роман на 60-годишния Гьоте. Филмът е разказ за сблъсъка между разум и страст, лични намерения и съдба в срещата между две двойки.

7 Март

18:30 - „Ти се смееш" (1998)

С кинотворбата от две части Тавиани отново се завръщат към Пирандело. Филмът ни среща с бивш баритон, който с неудовлетворение работи като служител в Римската опера през 30-те години на ХХ век и с отвлеченият син на покаял се сицилиански мафиот, който сътрудничи на властите...

20:30 - „Чифликът на чучулигите" (2007)

Предпоследният филм на братския тандем е сниман в България, с участието на известни български актьори. През цялата си кариера братя Тавиани са се занимавали с връзката между личността и историята - правят го и този път в свободната си адаптация на книгата на Антония Арслан. С твърде разнороден, но интересен актьорски състав те за пореден път разсъждават върху силата на образа, който може да бъде колкото документ, толкова и инструмент за манипулация и подклаждане на омразата. 
„Най-силният и прям политически филм, който Тавиани са снимали от години..."

Ретроспективата на Братя Тавиани ще бъде представена по-късно и в Евро Синема - от 22 март.

Oще: италия  софия филм фест  сфф  тавиани 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани