Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Скандинавските филми, които oставят следа

"Кралят на дяволския остров"
Този норвежки трилър се развива изцяло в прочутия затвор за младежи "Бастой" през Първата световна война. Това е студено, сурово място, където командва дисциплинираният и безскрупулен надзирател Хакон (Стелан Скарсгард). Когато пристига нов затворник Ерлинг (Бенджамин Хелстад), той започва бунт сред другите момчета. “Кралят на дяволския остров” е прекрасно заснета историческа драма, която позволява на аудиторията да надникне в отдавна изчезнал свят.
"Покани ме да вляза"
Този малък шведски хорър филм, който породи скъп холивудски римейк и успешна театрална адаптация във Великобритания, предизвика и световен интерес към скандинавския хорър със снежните, безшумни улици на Стокхолм, служещи за перфектно място, където да вилнее чудовище. В този случай, създанието е 12-годишен вампир, който се сприятелява с друго дете, отхвърлено от обществото. Омайващ и плашещ.
"Ловът"
Режисьорът Томас Винтерберг е прочут с това, че е съосновател на движението "Догма" със сънародника си датчанин Ларс фон Трир. В този бавно развиващ се трилър, учител в детска градина (Мадс Микелсен), живеещ в малко датско селце, е несправедливо обвинен в блудство с дете. Когато съгражданите му научават за това, те бързо се обръщат срещу него и започват плашещо реалистичен лов на вещици.
We Are The Best
Лукас Мудисон има репутация в международната кино-общност като леко депресиращ швед. Това обаче може да се промени с новата му лента We Are The Best (2013). Събитията във филма се развиват в Стокхолм през 1982, като той се концентрира върху три отхвърлени от обществото момичета, които решават да направят пънк-рок група. Ранните отзиви от фестивали като TIFF са много положителни.
Pusher
Филмът, който изгради имидж на Николас Виндинг Рефн като режисьор на силно стилизирани и изпълнени с много насилие артхаус трилъри. Pusher (1996) проследява живота на дребен дилър на наркотици (Ким Бодниа) из улиците на Копенхаген, докато той си има работа с полицията, проститутки и сръбски наркобарон. Брутална и изключително увлекателна история, описваща подземната нарковойна в скандинавските държави.
"Осло, 31 август"
Това е филм за живота, дълбоко трогателна и мъдра драма, която интелигентно се ангажира със сложностите на това какво означава да бъдеш човек. “Осло, 31 август” разказва един ден от живота на възстановяващия се от пристрастеността към дрогата Андерш (Даниелсен Ли), след като той е освободен от центъра за рехабилитация и броди из улиците на Осло, срещайки стари приятели и партньори. Поразителен филм.
"Ловци на глави"
Адаптация по бестселъра на Йо Несбьо, тази норвежка криминална драма може да се похвали с впечатляващ актьорски състав, включващ и Николай Костер-Валдау ("Игра на тронове"). Сюжетът се развива в мрачния свят на корпоративните хедхънтъри, където Роджър Браун (Аксел Хени) краде ценни картини от богатите си клиенти, с които финансира луксозния си начин на живот. Не минава много време обаче, и нещата естествено се объркват. Пищен и умело заснет скандинавски трилър.
"Ловецът на тролове"
Това е малко странен филм: фалшив документален филм за група норвежки студенти, следващи и снимащи мистериозен ловец, който се оказва специалист в залавянето и убиването на тролове. Резултатът е изненадващо убедително мрачно фентъзи с първокласни цифрови ефекти. Всичките тролове изглеждат така, сякаш са излезли от книга със страшни приказки. Ако излезете в гората… и така нататък.
"Порейки вълните"
Преди да се прочуе като най-големия перверзник на киното със серия от артхаус филми, показващи пищно секс и изтезания, Ларс фон Триер създава този хипнотичен шедьовър. Развиващ се в далечно шотландско селце през 70-те години, той се концентрира върху странна млада жена на име Бес (Емили Уотсън) и нейната нетрадиционна връзка със съпруга й, работник на петролна платформа, който остава парализиран след инцидент.
"След сватбата"
Прочутата датска режисьорка Сузане Биер е създала няколко отлични филма в родината си. “След сватбата” е сред най-добрите. Мадс Микелсен играе Ян, мениджър в сиропиталище в Мумбай, който се връща в Дания, за да присъства на сватба с надеждата да осигури голямо дарение от датски бизнесмен. Но не минава много време, и демоните от миналото на Ян отново излизат на повърхността в тази магнетична и завладяваща драма.

Както се оказва, скандинавското кино е нещо повече от Ингмар Бергман и сурови, зимни черно-бели филми, размишляващи върху човешката съдба, религията и смъртта. Ново поколение млади кинорежисьори се борят със старите стереотипи и си отвоюват собствена територия.

Сегашният пейзаж на северното кино е много интересен. Някои от най-талантливите кинорежисьори в момента идват от далечния Север. Без значение дали снимат независимо кино в родината си или високобюджетни драми в САЩ или Великобритания, те оставят сериозна следа. Не един и два са примерите от последните години, но тези няколко си заслужават.

 

Най-четените