Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ще срещнеш висок тъмнокос колоездач

Колелото на живота

На фона на скачащите цени на бензина Хайс съвсем не е романтик. И все пак предизвикателството му да измине 22 хиляди километра с електрическо колело е не само мобилна и симпатична антипетролна реклама. Буди оная откривателска тръпка, която обикновено зарязваме в детството.

Добре, че засичаш и хора, които продължават да си я носят. "Когато бях малък, разтварях атласите преди да заспя и се взирах в тях с часове. Бях изумен от цялата информация, която може да се съхранява на толкова малко парче хартия и превръщах картите във въображаеми страни". Докато осъзнал, че целият свят вече е подушен от хора като Васко да Гама, Христофор Колумб и викингите.

Сега 25-годишният Хайс Стивърс от Холандия има съвсем адекватен мотив да пътува - проучва и популяризира проекти за възобновяеми енергийни източници, провокиран именно от работата си в компания за търговия с петрол. "Там осъзнах, че искам да хвана съвсем друг път", казва Хайс, завършил икономика на околната среда в университета в Утрехт.

Големите приключения трябва да имат големи имена, обяснява името на проекта си Cape to Cape. Маршрутът му е започнал преди три месеца от най-северната точка на Европа нос Норкюн в Норвегия и по план трябва да приключи след 7 месеца в Кейптаун, Южна Африка.

Изминал над 7000 км, тези дни Хайс е в България, за да изнесе семинар на ученици от Копривщица по време на лятно училище, организирано от учители на програмата "Заедно в час". Целта на пътуването му не е да дава зубърски акъл в гимназии по местата, през които минава, а най-вече да учи по пътя и да предава нататък, превръщайки лекциите си в игра чрез парчетата от конструктор Lego - точно 1000 на брой и доста тежка част от 70-килограмовия багаж, с който се движи (заедно с дрехи, резервни части и къмпинг сет).

Всеки проект, с който се запознава, публикува и на сайта си, като за най-интересен досега определя този с кайт в техническия университет в Делфт:"В Холандия средната сила на вятъра при височина 1 км е приблизително 10 пъти по-висока, отколкото при 100 м. Този факт кара групите изследователи да намират начини да улавят тази енергия. Докато Makani Power използва голямо, масивно крило, изследователската група в университета в Делфт прави тестове с кайтове.

Принципът е прост - кайтът се обръща под такъв ъгъл, че улавя голяма част от вятъра, докато те бавно размотават кабела (и генерират електричество). Когато кабелът е напълно размотан, те променят ъгъла, така че да е лесно кабелът да бъде намотан обратно". И допълва, че бъдещето на възобновяемите енергийни източници зависи от образованието и интереса на младите хора да работят в този сектор. Разбира се и от инициативата на правителствата и хората, давайки за пример соларните панели по покривите в Германия.

Колкото до препятствията по пътя, на въпроса кое най-неприятното място, на което е спал, Хайс предпочита да каже за най-специалното - под една вятърна мелница в Швеция. Иначе по време на трипа си през Норвегия, една нощ му се случило никой да не му отвори вратата при минус 10 градуса навън и накрая спал в изоставено училище, скрит поне от вятъра.

"Досега не ми се е налагало да плащам за нощувка", казва още Хайс, който тук е отседнал при Георги Дянков от "Заедно в час", с когото са учили заедно.

В рубриката Help me! на сайта си споделя не само нужди като подслон и душ по време на пътуването, но те кани да покараш с него, тъй като самотното колоездене може да бъде влудяващо. На страниците си в социалните мрежи също така Хайс приема не само предупреждения за диви животни, но и най-вече разкази за вдъхновяващи хора, които работят с възобновяема енергия, контакти на средни училища, в които би могъл да сподели опита си, както и предложения за спонсорство, свързани с разходите му за визи и материали за семинари.

След престоя си у нас заминава за Турция, като и двете страни му осигуряват значителна преднина пред двамата му приятели, които били посетили повече места от него, но не са минавали от тук. Това също е сред причините за голямото му пътешествие, както и летвата, която баща му е вдигнал, пътувайки преди време с колело от Тилбург до Рим.

С нетърпение очаква да стигне до Мозамбик, където вече е бил по проект за концентриране на слънчева енергия с огледала и знае, че там има много потенциал за възобновяеми енергийни източници. Не изключва и да попадне на място, от което няма да иска да си тръгне: "Човек никога не знае - може би ще срещна момиче в Кения и ще остана там..."

 

Най-четените