Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От другата страна

Мартин Кадинов, директор на ON! Fest и, по съвместителство, бивш, настоящ и бъдещ геймър Снимка: Явор Николов
Мартин Кадинов, директор на ON! Fest и, по съвместителство, бивш, настоящ и бъдещ геймър

Любимата ви играчка от ранното детство е джойстикът на 8-битовия "Терминатор"? По клавиатурата на домашния ви компютър има следи от насилие? Изречението "Хайде на нощна" ви усмихва автоматично? Знаете какво е APM? Ако имате отговор на повечето от тези въпроси, четете по-надолу. Ако не - също, хем ще разберете какво сте пропуснали.

Директорът на ON! Fest Мартин Кадинов не е забравил първата игра, която някога го е впечатлила - примитивната даже за времето си PopCorn, с която се сблъскал някъде в зората на 90-те. След това е превъртял цялата история на компютърните игри до наши дни и попътно е взел участие в много международни турнири по StarCraft, Warcraft III и Warcraft III: The Frozen Throne.

Не е точно като на турнир, но все пак си говорим след официалното представяне на ON! Fest пред медиите. Не личи да е особено напрегнат, говори спокойно. Не знам как точно си представяте геймър с 20-годишен трудов стаж, но той прилича повече на човек с успешен иновативен бизнес.

За тези години Мартин е станал свидетел на социалния феномен "компютърен клуб". Според него, макар и важни, те не са основната причина за появата на гейминг култура у нас: "Игрите са културен феномен на XXI и края на XX век. Те са част от нашия бит и ежедневие, едно от най-предпочитаните средства за забавление и прекарване на свободното време. Със или без клубове, те щяха да са това, което са в момента. Красотата на клубовете беше в социалния елемент - самата идея да се съберете с приятели и да играете заедно".

Мартин е сред тези, които признават ролята на съвременните масивни мултиплеър игри за комуникацията между хората, но и допълва, че често социализирането е във виртуален, но не и в реален смисъл. "Всяко нещо, което носи удоволствие, води до прекаляване, ако не можеш да се контролираш", категоричен е той.

Според него игрите сами по себе си не са вредни, но са нужни определени спирачки и родителите трябва да са наясно какво и по колко време играят децата им. За Мартин е популизъм да се обвиняват игрите с насилие за трагични инциденти - поводът се представя като причина.

Според него у нас се говори твърде малко за позитивните страни на компютърните игри. Дава ми прост пример - най-добрите южнокорейски състезатели по StarCraft II правят по около 400 координирани и преднамерени действия с мишка или клавиатура в минута. "Всяко едно от тези действия е свързано с обработването на информация и идва в отговор на действията на опонента", обяснява ми Мартин. По думите му малко хора са способни да се справят с такива обеми информация и не е чудно, че повечето геймъри са добри в бързите решения и съвместяването на множество задачи.

От години се водят спорове дали компютърните игри могат да бъдат класифицирани като спорт. Мартин е твърдо убеден в това и смята, че признанието ще дойде естествено - профи геймингът е обвързан със съревнования, изискват се комплексни умения, а новите технологии позволяват турнири да бъдат наблюдавани от аудитория, за която много традиционни спортове само биха могли да мечтаят.

Сега Мартин е от другата страна. Той е извървял целия път от обикновен състезател до председател на Българска федерация по компютърни и конзолни спортове. Признава, че не са много активни, но и припомня, че родният клуб Inner Fire е станал европейски шампион по World of Warcraft преди 2 години.

"В годините, когато геймингът прохождаше, бяхме с тази младежка наивност, че до 5 години това ще е по-голямо от футбола", спомня си Мартин. Макар това да не се е случило, според него промяната е на лице и в момента е трудно човек да се окаже в младежка компания, където не се говори за компютърни или конзолни игри.

В работата си Мартин също не се е отдалечил особено от своята територия. Фирмата му се занимава с организиране на турнири и различни събития, свързани с компютърните игри. Тя, заедно с "Интер Експо Център" организира ON! Fest за втора поредна година.

Без колебания Мартин определя фестивала като голямо предизвикателство - като концепция, изпълнение и координация. Затова и не е случайно, че подготовката е започнала още през миналия септември.

"Все пак е сладка работа, защото всички членове на екипа търсят решения, а не проблеми, което е рядкост за подобна инициатива у нас", с усмивка завършва Мартин. Дали е успял да премине нивото, ще можете да се убедите сами в "Интер Експо Център".

 

Най-четените