Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Свобода за зърното

Малка победа за кърмещите майки, голяма - за свободата във Facebook
Малка победа за кърмещите майки, голяма - за свободата във Facebook

Доскоро снимките на кърмещи майки с извадени на показ зърна във Facebook се приемаха за нарушение на правилата по въпросите за голота и неприлични сцени и съответно - премахната.

След промяна на политиката в социалната медия, извършена без много шум, това вече не е така. Забраната на женските зърна вече не важи за кърмещи майки, което би трябвало да зарадва поне донякъде хората, притискащи компанията да преодолее двойния си стандарт за голотата.

Миналата година, когато дамите Жаклин Фридман, Лора Бейтс и Сорая Шемали организираха кампания в социалните медии, в която приканваха Facebook да признаят масовото разпространение на омразата на база пол, общественото внимание към инициативата бе върху начините, по които грубите нарушения на човешките права на жените - изнасилвания, домашно насилие и други видове насилие срещу жени - се третираха като безвредни шеги.

След 5 дни на кампания, 60 000 туитове и напускане на платформата от 15 рекламодатели, Facebook признаха проблема и се ангажираха да го решат.

Не по-малко важен въпрос обаче е този за текста към изображението, в който съдържанието преминава през модерация

Като отражение на световната култура, Facebook продължава да бъде място, където представянето на жените като сексуално обективизирани (откритата порнография нарушава "стандартите на общността") или унижавани е допустимо, но други случаи, в които жените представят собственото си тяло не с цел гледане от мъжете за удоволствие, се счита за неприемливо.

Например по време на кампанията снимките след мастектомия се премахваха заради нарушаване на политиката, забраняваща голота. По подобен начин, снимките на кърмещи жени, или голи до кръста като форма на изкуство или политически протест, бяха, а последните две все още остават, забранени. В последната година фирмата обаче е подложена на натиск да премахне ограниченията върху свободата на словото на жените, произлизаща от двойните стандарти за "неприлични сцени".

Сред най-очевидните примери за изкривени представи за "неприлично" е отношението към кърмещите майки - и офлайн. Въпреки че женската голота до кръста е разрешена на много места, а кърменето е законно практически навсякъде, то остава "неприлично" в повечето социални медии и в ежедневни ситуации.

Има цели Facebook страници, посветени на проблема - като FB v Breastfeeding и Hey Facebook! Breastfeeding is Not Obscene. Селфитата на кърмещи майки, превърнали се в тенденция, не можеха да се споделят в сайта. И всеки път, когато има новини за разрешени във Facebook образи на насилие, абсурдността на забраната на снимки, хранещи децата си, се подчертава още повече.

Също така изглежда сякаш не минава и седмица, в която Instagram, притежаван от Facebook, да не е забъркан в скандали с женска голота. Преди две седмици Instagram деактивира акаунта на Риана, след което бързо го възстанови. Тя се присмя на политиката им по въпросите на голотата и закри акаунта си. Позициите на Риана за голотата не са нови, но стават все по-чести.

Преди седмица и дъщерята на Брус Уилис - Скаут Уилис, се разходи гола до кръста и се снима така в знак на протест срещу политиката на Instagram, след като публикува снимка на тениска, на която присъстваха две нейни голи до кръста приятелки. Instagram определи изтритите снимки на Уилис (които включваха зърна) "случаи на злоупотреба и нарушения."

Миналата седмица моделът Наталия Водянова публикува "законна" снимка на кърмене (без видими зърна), която бе масово разкритикувана, защото според поддръжниците на кърменето тя излишно сексуализира това действие. Ангажирането на знаменитости, начело със стартиралата кампанията миналата година Майли Сайръс, спомага на движението #FreeTheNipple да набере скорост.

Всъщност дори анимационната икона за #FreeTheNipple, глобално движение, изградило се около предстоящия едноименен филм за декриминализирането на женското тяло, бе премахната от Facebook.

Facebook отнася доста гняв, защото като население е практически третата по големина държава в света

Социалната мрежа не е отговорна за двойните стандарти, нито за правилата и убежденията, които те отразяват. В този аспект те просто се равняват по общата маса. MPAA, FCC и моралът на обществената сфера са не по-малко цензуриращи спрямо женската голота до кръста. Но заради регулацията си на съдържание, Facebook е важен социален арбитър.

Традиционните и масово възприети идеи за голотата, в които Facebook и други социални медии са се вкопчили, са че женските тела са първо и преди всичко сексуални обекти, и, второ, че те могат да бъдат регулирани по отношение на разпространението и достъпа.

Фотографът Лора Додсуърт стартира проекта си Bare Reality, за да изследва противоречието между начина, по който жените възприемат бюста си насаме, и начина, по който той е представен за публично потребление в медиите.

"Знам колко обезсърчаващо е да се бориш с тези ограничения в социалните медии, тъй като те са по-консервативни и дискриминационни от реалното общество," казва тя. "Например е иронично да се опитваш да водиш разговор за Bare Reality във Facebook, защото няма как да споделяме снимките там - по лични и политически причини няма да закривам зърната на жените. Контролът на женската голота е контрол над самите жени.

Идеята, че жените трябва да могат да споделят не-сексуално обективизиращи изображения на телата си, като форма на протест срещу настойчивата сексуална обективизация, остава неразбрана за много хора, които се плъзват по повърхността и не разбират реалния проблем.

Идеята не е жените да се разхождат наоколо голи - нито е демонстрация на сексуалност или активизъм тип "и аз мога"

Въпросът е, че културата ни насърчава омаловажаващи, сексуално обективизиращи снимки на жени и момичета, навсякъде, където погледнем, но същевременно ни забранява свободно да използваме телата си, за да се борим с това. Това е симптом на патриархален контрол.

В социалните медии, вестниците и списанията, можете да видите корицата примерно на Sports Illustrated (50-то юбилейно издание), показваща три жени по прашки, с оголени и лъскави от олио дупета, и може да я видите и във Facebook; не може обаче да споделяте новини със снимки на жени с голи гърди, борещи се срещу закони, създаващи изкуство или протестиращи срещу политиките, забраняващи голотата. Това е реално и трайно потискане на свободата на словото на жените.

Тези масови правила се коренят в идеите за това кой има достъп до женските тела. Обмислете "проблема със зърната" в контекста на идеите в почти всяка култура за "дамите". Думата "резервирана" често се използва, за да се описват жени, които са похвално вписващи се в представата за дама.

Като цяло жените, които оголват гърди, не се смятат за дами въобще, а точно обратното. Те стават "публични жени", което в исторически смисъл означава "лоши". Идеята, че "публичните" жени са достъпни за секс за всички мъже и заслужават унижението и насилието, което им се случва, има здрави корени в обществата по цял свят.

Повечето хора мислят за "резервирана", когато става дума за жена, като синоним на "скромна", но това не е всичко, което означава тази дума. В деликатния и загатнат смисъл на играта на думи и човешката психика, резервираната жена е такава, която е "запазена за частна употреба". Чия? На жената? Надали, защото тя реално притежава бюста си по всяко време - тя просто не контролира употребата и представянето му.

Така че въпросът се превръща във въпрос на контрол на употреба от други, представяне и достъп. Въпреки че облекчаването на правилата на Facebook за кърмещите майки е нещо добро, то е проблемно в това, че женските гърди са разрешени за показване само когато са използвани от някой друг. Което асоциира женските тела с обслужване и жертва. При мастектомията асоциацията е с болка и страдание. И в двата случая не е на първо място безболезненото, егоистично и независимо себеизразяване на жените.

Жените, които притежават сами себе си, карат някои хора да се чувстват неудобно

Важно е да отбележим, че Facebook премахва само съдържание, когато за него има оплакване от членове на Facebook общността. С други думи, когато жена публикува своя снимка, тя се премахва само след като някой се оплаче на Facebook, че тя е "оскърбителна".

"Редовно преразглеждаме стандартите на общността ни, за да се уверим, че те балансират различните интереси на хората, използващи Facebook. Нашите стандарти на общността целят да насърчават свободното изразяване, но и да гарантират, че Facebook е безопасна и демонстрираща уважение среда за всички," обяснява говорителят на фирмата Мат Стайнфелд.

"Тези интереси са особено различни, когато става дума за голота, ето защо получаваме обратна връзка от хората и организациите, които използват Facebook", казва той.

Изявлението на Facebook за новата политика остава кратко - и без съмнение, поради юридически съображения, отворено за свободно тълкуване. Стайнфелд обаче ясно заявява, че хората занапред ще могат да споделят снимки на кърмене, където гърдите им са напълно разголени.

Може да има други неща, случващи се в снимката, които да нарушават стандартите на общността и заради това тя да бъде премахната, но причината няма да е в порноизацията на кърмещите жени. Толкова много усилия от толкова много хора в продължение на толкова много години, за нещо толкова незначително.

И все пак и сега е факт, че сексуално обективизиращото съдържание и фотографирането без съгласие са разпространени в огромни количества и разрешени, докато снимките на жени, извършващи политически протест или демонстриращи голота заради изкуството, не са.

Facebook заслужават признание, че все пак прави две важни промени в последната година - те промениха политиката си за снимки на мастектомия и позволиха на милиони жени, преживели рак на гърдата, ако желаят, да публикуват свои снимки. И това майка да кърми детето си и да сподели снимка от това, вече не се смята за нещо неприлично. Тези две промени, за които бе нужно много време, са стъпка в правилната посока.

 

Най-четените