Най-популярният курс в Йейл: час по щастие | webcafe.bg
Webcafe

Най-популярният курс в Йейл: час по щастие

webcafeLifecafe, по NYT
27.01.2019, 12:37 (обновена 29.01.2019, 07:37)
йейл

Снимка: © Getty Images

На практика, всеки четвърти студент от Йейл ще премине през този курс доброволно, а в оптимистичния вариант това може да доведе до установяването на някои добри навици в общността - например, подобряване на общуването между връстниците, по-малко отлагане на трупащите се задачи, разширяване на социалните връзки, промяна на цялата култура в университета.

Броени дни след като Йейл обявява новата си програма "Психология и добър живот", близо 300 студенти вече са записани за лекциите. Три дни по-късно броят на желаещите да посещават курсовете е удвоен. Още 3 дни по-късно: записани са почти 1200 души от бакалавърската програма на Йейл.

Лекционният курс се води от Лори Сантос, 42-годишна преподавателка по психология и ръководител на една от школите към университета. Целта й е да "научи студентите как да живеят по-щастлив и по-задоволителен живот". Със занятия, водени два пъти в седмицата.

Сантос си обяснява изумителната популярност на курса с това, че възпитаниците на университета имат нужда от промяна - не само за личния си живот, но и заради взаимоотношенията в кампуса.

На практика, всеки четвърти студент от Йейл ще премине през този курс доброволно, а в оптимистичния вариант това може да доведе до установяването на някои добри навици в общността - например, подобряване на общуването между връстниците, по-малко отлагане на трупащите се задачи, разширяване на социалните връзки, промяна на цялата култура в университета.

"Не е важно да си щастлив, важно е да си успял"

Едно от предположенията на Сантос за засиления интерес към часовете й в Йейл е свързано с факта, че повечето от настоящите студенти са били принудени да оставят въпроса за личното си щастие на заден план по време на подготовката си за кандидатстване. Сериозното напрежение в хода на този процес и възприемането на доста вредни навици още в тийнейджърска възраст води до състояние, което тя описва като "криза на психическото здраве, наблюдавана по места като Йейл".

Доклад на студентския съвет от 2013 г. показва, че над 50% от учащите в бакалавърската степен са потърсили помощ от университета заради стрес или психически разстройства по време на следването си.

Въпреки престижния статус и сериозните възможности за кариерно развитие след завършването, много от студентите страдат от конкурентното напрежение под една или друга форма.

19-годишната Алана Мейнез, която е започнала да учи в Йейл само преди няколко месеца, признава, че реалността на образованието е "паника, стрес, нещастие и потискане на емоциите - както негативните, така и позитивните". Фактът, че подобен курс буди толкова широк интерес сред общността, говори красноречиво за това колко уморени са студентите от тази битка с цел пълна концентрация върху работата, върху следващата задача, върху следващото постижение и т.н.

Как се води лекция пред 1200 души

Студентите отдавна настояват в Йейл да се организира курс по позитивна психология, казва У-Кьон Ан, която ръководи департамента по психология за бакалаври. Тя споделя, че е останала изключително учудена от предложението на Сантос за "час по щастие".

Администрацията е очаквала висок брой на желаещи да се запишат за курса, но никой не е предполагал колко много хора ще поискат да учат "Психология и добър живот". Със своите 1182 записани студенти това е най-популярната програма в 316-годишната история на Йейл. Предишният рекорд се държеше от "Психология и право", който привлича малко над 1000 души при появата си през 1992 г. Повечето от най-масовите курсове в Йейл рядко надвишават броя от 600 записани студенти.

Организирането на подобна програма не е никак лесно - от промените в графика на най-големите лекционни зали до намирането на 24 хонорувани преподаватели за нуждите на курса. Департаментът по психология не разполага с ресурса да осигури кадрово подобен наплив от студенти, затова се налага да се привлекат преподаватели от юридическата школа и от факултета по обществено здраве на Йейл. Проблем възниква и поради факта, че много други лекционни курсове в университета може да паднат под критичния минимум за студентско присъствие след масовото записване за лекциите на Сантос.

В началото на семестъра занятията се водят едновременно в две зали: повечето студенти са настанени в 844-местната Бател Чапъл, а още 1 или 2 по-малки аудитории се ангажират, за да се вместят всички останали, които искат да следят лекциите на Сантос със стрийминг на живо. След няколко седмици в този режим е взето решение да се отвори "Уулзи хол" - зала, която обикновено се ползва за симфонични концерти и която може да приюти целия клас.

"Най-трудният курс в университета"

Самият лекционен курс се фокусира върху позитивната психология (характеристиките, които дават възможност на хората да успяват в живота, според Сантос) и поведенческата промяна (как научените уроци да се прилагат в реалния живот). Студентите правят тестове, полагат междинен изпит, а крайната им оценка зависи от проект "Как да хакна самия себе си" - т.е. проект за лично самоусъвършенстване.

Някои от студентите признават, че са избрали курса само заради по-леките изисквания. Популярността на "часа по щастие" се разпространява от уста на ухо сред студентите, които гледат на него като на една от малкото сигурни възможности за отлична оценка в края на семестъра. Ако научат и някой друг полезен трик за по-спокоен живот, това идва като екстра, казва един от записалите се (момче на 22 г.).

18-годишната Шарлът Емерсън обаче има други притеснения заради огромното множество от колеги в курса. Мнозина от тях се възползват от неизбежното занижаване на контрола. Според нея, д-р Сантос дори не следи дали студентите изпълняват седмичните си задачи за "лична промяна" - например, дали са създали нови социални връзки.

Лори Сантос обаче смята лекционния си курс обаче за "един от най-тежките в Йейл", защото студентите й трябва да полагат усилия и да прилагат наученото всеки ден, за да има реална промяна на житейските им навици.

Да промениш културата на Йейл

Тя се надява, че ще провокира интерес към сериозна работа у възпитаниците си, без да ги стресира с твърде високи изисквания. Нещата, които студентите обикновено свързват с удоволствието от живота - високите оценки, стаж в престижна компания, добре платена работа - всъщност не са фактори, които увеличават щастието, твърди тя.

"Преди 10 и повече години учените не са осъзнавали, че образователните институции грешат в преценката си за това какво ни кара да бъдем щастливи", казва тя.

Йейл не е единственият първокласен университет, в който курсовете по позитивна психология се радват на значителна популярност - същото се случва и в Харвард при появата им през 2006 г. Това, което отличава курса на Сантос, е фокусът върху поведенческата промяна, казва тя.

Въпреки всичко, часовете по щастие няма да се повторят през следващата учебна година. Администрацията в Йейл не може да си позволи отделянето на толкова големи ресурси за издръжката на един-единствен лекционен курс, а самата Лори Сантос казва, че "не е справедливо" да отнема студенти от колегите си с не толкова атрактивни специалности.

"Живеем във време, в което можем да променим културата в университета, а студентите да се почувстват като част от едно движение в битка за добра кауза", коментира тя.

 

Oще: йейл  психология и добър живот  час по щастие  щастие 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.