Искате да се качите на самолета? Първо трябва да се качите на кантара... | webcafe.bg
Webcafe

Искате да се качите на самолета? Първо трябва да се качите на кантара...

webcafeLifecafe, по Си Ен Ен
26.04.2019, 11:16 (обновена 30.04.2019, 12:19)
летище

Снимка: © Pixabay

Претеглянето на пътниците може да оптимизира разходите на гориво и въглеродни емисии

Всички знаем процедурите при проверката на летището. Лаптопите, таблетите и смартфоните отиват в коша отстрани.

Изпразваме джобовете си. Махаме всички метални предмети. Течностите се прибират в прозрачни найлонови пликове.

Дали обаче скоро ще има още една стъпка, преди да продължим към самолета - да се качим на кантара?

На мнозина подобно нещо ще се стори като грубо и непростимо навлизане в личното пространство. Според британската софтуерна компания Fuel Matrix обаче това може би е ключът към намаляването на въглеродните емисии, защото в някои случаи самолетите ще летят с по-малко гориво.

Преди всеки комерсиален полет авиокомпаниите преценяват теглото, което ще превозват, на базата на средностатистическото тегло на обикновен мъж, жена и дете. Разбира се, подобни калкулации невинаги са на сто процента верни.

Ако превозвачът разполага с максимално подробна информация за теглото на пътниците си, според Fuel Matrix чрез специализиран техен софтуер може да бъде изчислено точното количество гориво, необходимо за полета, и разходът да бъде оптимизиран.

Според изпълнителният директор на компанията - Рой Фъскон - се замисляме все повече и повече за въздействието ни върху околната среда.

А авиацията се смята за един от най-големите източници на замърсяване и повишаване на въглеродните емисии.

Затова софтуерът на Fuel Matrix позволява не само да бъде изчислено необходимото количество гориво, но и позволява да бъдат правени промени в последните минути преди полета. Фирмата вече тества системата си с няколко международни авиокомпании с надеждата да им помогне да спестят гориво и да намалят замърсяването.

Тъй като авиопревозвачите са заплашени от допълнителни данъци и такси за превишаване на допустимите въглеродни емисии, софтуерът може да спести и пари.

Как обаче пътниците да бъдат претеглени на кантар по дискретен начин?

Един от вариантите е пасажерите да предоставят предварително информацията по същия начин, по който попълват и други данни за себе си при резервацията на билетите.

Другото предложение е претеглянето да стане част от летищните проверки за сигурност.

Всеки пътник застава на скенер, който го сканира от всички страни. Според Фъскон не е толкова трудно в същия момент човек да бъде и претеглен. Така всичко ще се случва дискретно и конфиденциално.

Изпълнителният директор допълва още, че Fuel Matrix разработват софтуера си в синхрон с GDPR. Освен това посочва, че авиокомпаниите събират доста информация за пътниците си, така че теглото им ще е просто още едно поле за попълване. Летищата вече събират биометрични данни за пасажерите, а когато си купувате самолетен билет, вие автоматично се съгласявате с процедурите.

Затова Фъскон не смята, че ще има проблем да бъде въведено и претегляне на пътниците преди полет.

Само че е възможно нещата да не се окажат толкова лесни.

Хората с хранителни разстройства например едва ли ще са склонни да се претеглят публично. Много от тях се борят с маниакалния си навик да се теглят непрекъснато, за да видят дали не са качили някой грам отгоре.

Затова е и важно конфиденциалността на резултатите да е абсолютно гарантирана. Трябва да бъде премислена и опцията пътникът категорично да откаже да бъде претеглен, дори и това да води до оскъпяване на билета му.

Авиоспециалистите подчертават, че практиката пасажерите да бъдат претегляни вече се използва при полетите с малки самолети.

Експертът Джони ДиСкала казва, че никога не е виждал пътник, който да възрази срещу процедурата.

Той дава пример с полетите до Френска Полинезия и островите Фиджи, които се извършват с малки самолети. В тези случаи претеглянето преди полета дори не е дискретно и въпреки това няма оплаквания. ДиСкала обаче признава, че ако практиката стане масова, тя крие някои етични дилеми.

Предварително претегляне на пасажерите е предлагано и в миналото.

През 2015 г. узбекистанските авиолинии планират да го въведат, а през 2017 г. Finnair обявява програма, при която пътниците доброволно се качват на кантара преди полет, за да оптимизират разходите си.

Практиката обаче повдига и въпроса дали авиолиниите няма да се опитат да спестят като зареждат самолетите с възможно най-малко гориво. Така непредвидените кацания за презареждане ще се увеличат, което ще доведе до масово забавяне на полетите.

Според Фъскон всичко зависи от политиката на авиопревозвача. Теоретично може да се случат спешни кацания за допълнително гориво, но и цените на самолетните билети ще спаднат.

А дали качването на кантара преди полет ще се случи в близко бъдеще?

По-скоро не. За тази цел летищата ще трябва да бъдат преоборудвани. Fuel Matrix от своя страна се надяват промените да се случат по-бързо, защото в крайна сметка става въпрос за спасяването на околната среда.

Oще: авиокомпании  авиолинии  въглеродни емисии  околна среда  полет  полети  самолети  самолетно гориво 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

4 explorer | 30.04.201913:58

поредното безумие, защо не се монтират датчици на колесниците на самолета, ще бъде по-точно и по-ефективно. Ако се прави оптимизация на параметрите на полета, то това ще го прави софтуер, на базата на конкретния самолет, като отчита натоварването, разпределението на тежестта и съответно оптимизира работата на двигателите.
Другото е бюрокрация и опит да стане както дедо е писал, да натискат пилота да долети на изпарения, но това е игра на руска рулетка, а не оптимизация.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

3 dedo adji | 30.04.201907:53

На такъв самолет няма да се кача. Тия хора искат да дърпат дявола за опашката.
Това ми е до болка познато от морската практика. На всички кораби за насипни товари се взема минимум гориво, за да се вземе максимум товар. Няколко дни лошо време и насрещен вятър могат да изпразнят танковете. На няколко пъти съм акостирал с последните литри гориво. Корабът може да хвърли котва или да повика буксир. А какво да прави самолетът?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 26.05.2017, 12:39

2 Владимир | 30.04.201903:20

По-лесно е да се мери целия самолет преди излитане. И без това се мотаят достатъчно дълго след качване и преди излитане. И технически няма да е сложно и скъпо да се монтират сензори пред гейтовете.Така няма да има обидени, а и теглото на багажа ще бъде реално отчетено. А горния разбирач с липса на възпитание да попрочете малко. И резервите, които са задължителни, се изчисляват според теглото на самолета. Никой не е казал, че самолетите ще летят без резерви. Става дума за оптимизация на резервите.
Да ли ще има екологичен ефект от тази оптимизация е друг въпрос.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.09.2014, 23:41

1 1Sion1 | 30.04.201900:33

Абе я си ебавайте майката, бе!!!!Въглеродни емисии, дрън , дрън.Бахти лакомията, ебах ти чудото, ебах ти света!!!Ами ако възникне непредвидена ситуация и самолета трябва да кръжи още час?!Бахти болните мозъци и олигофрени.
   

оценка

+1 -0