Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сървайвър на Витоша

Оказва се, че пеша към Черни връх е по-лесно, отколкото с обществен транспорт Снимка: Тодор Ковачев
Оказва се, че пеша към Черни връх е по-лесно, отколкото с обществен транспорт
С годините достъпът до защитената територия Витоша сякаш става все по-труден Снимка: Тодор Ковачев
С годините достъпът до защитената територия Витоша сякаш става все по-труден
За да стигнеш до Алеко най-сигурни са два варианта - пеша и с кола. Другото е умряла работа Снимка: Тодор Ковачев
За да стигнеш до Алеко най-сигурни са два варианта - пеша и с кола. Другото е умряла работа
Част от лифтовете изобщо не работят, други функционират единствено през почивните дни Снимка: Тодор Ковачев
Част от лифтовете изобщо не работят, други функционират единствено през почивните дни
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Сървайвър на Витоша Снимка: Тодор Ковачев
Менюто съдържа куп нестандартни предложения и е далеч отвъд обичайните за хижите кебапчета и бира
Ако се отбиете там, задължително трябва да опитате страхотния фреш от пресни малини, с лимонов сок и прясна мента

Витоша е планината на софиянци, нали? Толкова често го чуваме, но близостта ни май е само зрителна измама.

Преди не толкова много години майки и баби от София безпроблемно са изкарвали децата по поляните на близката Витоша. Все пак е било въпрос само на сравнително кратко пътуване с трамвай или рейс.

Оттогава обаче достъпът към Витоша не само не се е улеснил, ами тъкмо напротив - от парк, достъпен за народа, изглежда Витоша лека-полека се превръща в дестинация за избрани.

Защото, ако не си с кола, планината до голяма степен е непристъпна територия за теб и достигането до нея изисква необичайно големи рискове.

Единствената маршрутка

Да предположим, че нямате кола, но ви се качва някъде на високо с превоз - защото по горещините там е красиво, прохладно и приятно. Или е зима, достъпът на автомобили до горе е ограничен, а вие все пак искате да стигнете до някоя от отправните точки на планината като Алеко или Златните мостове.

Естествено, не желаете да губите дъх и сили да се изкачвате с часове до тях, и после заморени, да не можете да се наслаждавате на горния свеж пояс на планината.

Доскоро можехте да вземете от Хладилника рейс срещу 4 лева за отиване, или 6 лева за отиване и връщане, с който да стигнете до Алеко и оттам - воля ваша.

Естествено, линия като тази е натоварена предимно през почивните дни, а сумите не са малки за определени социални групи, затова, по последни данни от общината, въпросните рейсове вече са спрени.

Градски транспорт до Златни мостове пък имаше последно преди няколко години. Но линия 61 беше закрита - също поради слаб интерес и нерентабилност (едва ли някой очаква от обществен транспорт да е печеливш). Затова за възрастни хора със ставни проблеми и млади семейства с деца алтернативата е единствената маршрутка до Златните мостове.

Само че дореждането до маршрутка номер 10 често се превръща в истински кошмар. Тя върви през 40 минути, идва от Банкя и качва до 15 души (поне една трета от тях - прави и превити).

За да си намериш място в нея трябва да я пресрещнеш най-късно в края на София или за по-сигурно още от Банкя. Защото тя идва пълна и групичката чакащи я хора, които до момента са се уточнявнали кой след кого е, просто се хвърлят към вратите.

Там по-силните и нахалните надвиват останалите. Шофьорът кротко изчаква да завърши естественият подбор, след което прибира парите и тръгва нагоре. "Победителите" се радват на привилегията да си платят 1.50 за превоза, да стоят изгърбени и свити над 40 минути, и най-сетне геройски да се качат до Природен парк Витоша.

Като за без пари - толкова

Безспирните скандали на туристите за тази маршрутка ще се видят доста цветущи на незапознатия с подобни нрави планинар. Но те са нищо пред борбата, която се вихри за най-атрактивната транспортна линия до Витоша - безплатният автобус до Златните мостове, пуснат от една голяма верига супермаркети.

Той прави три курса на ден (естествено, върви само в събота и неделя) и побира 65 души. Там вече битката за място ражда наистина хоръри.

Потърпевши разказват за агресивни млади и възрастни хора (някои от тях - подпийнали), които обичайно си разменят крясъци и удари, за да успеят да си намерят място. Стигало се е до опити за душене още на опашката пред стадион "Васил Левски", откъдето тръгва рейсът.

Самото пътуване е откровен сървайвър. Щипане, ръгане в ребра и вкарване на лакти са като "добър ден", в по-лошите дни се е стигало и до бой с ножове, кръв и намеса на полицията.

Витоша е затворена

Е, трябва ли всеки път да се стига до този кошмар и какво могат да направят планинарите по въпроса?

Бившият директор на Природен парк "Витоша" Тома Белев не им дава много надежди. "Планината е затворена за посетителите", потвърждава той без да увърта.

Белев отдавна е сигнализирал, че общественият превоз в границите на парка е твърде ограничен и фактически спира определени социални групи от възможността да ползват Витоша. Също така, част от спирките са твърде отдалечени от подстъпите към парка и липсват специализирани маршрути за велосипедисти и конни туристи. Така пътищата се ползват смесено от всички, а не са достатъчно широки за тази цел.

Той е предложил своите идеи как да бъдат решени проблемите, но повечето от тях включват откриване на нови маршрутни линии или удължаване на сегашните. А общината твърди, че няма възможност да предприеме тези стъпки.

СО не си прави илюзии

"Има 4-5 линии, които осигуряват в някаква степен транспорт до Витоша", казва Любомир Христов, зам.-кметът, който отговаря за "Транспорт и транспортни комуникации" на София.

Той посочва за пример автобус 93, който стига до лифт Драгалевци и минава през един час, както и излетната линия 66 до хотел "Морени". Христов брои и автобусите, които стигат до Бистрица, откъдето също може да се тръгне по туристическа пътека към Витоша.

"Последните години правим опити да пускаме допълнителни линии, които се качват до Алеко, но практиката показва почти пълна липса на интерес", признава той. "Имали сме случаи на 9-11 пътници за цял почивен ден, и то в подходящ сезон. А това прави линията прекалено нерентабилна".

Очевидно интересът към подобни маршрути е няколко часа сутрин и няколко часа вечер. Затова в едни пикови часове услугата е недостатъчна, а през останалото време е със свръхпредлагане. Не бива да се подминава и фактът, че пътищата на Витоша по начало не са пригодени за автобуси и това създава допълнителни трудности.

Едно от възможните решения е да се обяви търг за маршрутна линия, която да функционира поне през юли и август и да се кофинансира от общината и някоя частна фирма. Христов признава, че на теория такъв вариант е напълно възможен, но трябва да се появи някой заинтересован от това начинание частник.

Според зам.-кмета, в общината не си правят илюзии, че положението е добро.

"Не е перфектно и съвършено със сигурност, но в рамките на финансовите и техническите възможности смятаме, че предлаганият от общината транспорт е в приличен и приемлив обем".

Проблемите ще си останат

Отговорите от столичното кметство означават, че едва ли можем да се надяваме на някакво транспортно решение оттам. Това означава на практика едно - Витоша се затваря за пенсионери, младежи и като цяло за хора с ниски доходи, за които в горещините това би била прекрасна алтернатива - особено ако не могат да си позволят друга почивка.

Сред тези хора има истински планинари, които не само обичат, но и пазят планината. Но пътят им дотам е отрязан, освен ако не са в състояние да вървят пеша, което би отнело часове и със сигурност малцина могат да се справят.

Освен да въздъхнем, преглътнем и запазим надеждата, че един ден, а може и до края на този кметски мандат, велоалеите да превземат Витоша.

 

Най-четените