Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Криви огледала

Не си ти, когато си на градус Снимка: Getty Images
Не си ти, когато си на градус

Всички в претъпкан бар, когато вратите затварят, ще се съгласят, че колкото повече алкохол са изпили, толкова по-привлекателни им изглеждат другите, с които са флиртували.

Всичко в този човек е секси, привлекателно и неустоимо. Ако обаче сте напълно трезвени, вероятно не бихте го удостоили и с втори поглед, а ако нещата се усложнят - да се зачудите къде сте гледали.

Феноменът е масово известен с жаргонното име "бирени очила" и повечето от нас, които не са въздържатели, са го изживявали в някаква степен

Първият въпрос, който ви хрумва, е дали хората, които виждате, са наистина по-привлекателни или преценката ви е променена от алкохола. Не е невъзможно те да изглеждат по същия начин на трезва глава, но когато сте пияни, просто това да не ви вълнува, доколкото алкохолът засилва желанието ви за секс и потиска задръжките ви.

Оказва се обаче, че няколко научни изследвания в последните десетилетия показват, че въпросът не е само в това да сте по-възбудени и по-малко селективни. Например - проучване, направено от университета "Сейнт Андрюс" и университета в Глазгоу, установява, че "... мъжете и жените, употребявали умерени количества алкохол, смятат лицата на представителите на противоположния пол с 25% по-привлекателни, отколкото трезвените участници в експеримента."

Други изследвания показват подобни тенденции. Проучване на университета в Бристол сред 84 студенти показва, че средно те са оценявали хората като поне 10% по-привлекателни само 15 минути след употребата на умерени количества алкохол, дори и само след 2 халби бира. Нещо повече, полът на човека, чиято привлекателност са оценявали те, не е бил от значение. Мъжете също са оценявали други мъже за по-привлекателни, както и жените - други жени; сексуалните предпочитания на участниците в експеримента не са имали никакво влияние върху този факт.

Не по-малко интересно е, че този ръст на привлекателността не е универсален

От изследване на университета в Лайчестър през 2011 г. е установено, че възрастните смятат лицата на 10-годишни момчета и момичета за по-малко привлекателни, когато са употребявали алкохол. Същевременно те са могли точно да преценяват възрастта на хората, чиито лица гледат на снимка. Въпреки че привлекателността варира в зависимост от употребата на алкохол, способността да се преценява възрастта не се влияе от това дали сте "на градус".

Във всеки случай, ако не е наистина занижаването на стандартите, какво ни кара да считаме лицата на другите възрастни за по-привлекателни?

Въпреки че все още има нужда от допълнителни изследвания, които да потвърдят повдигнатите хипотези, засега се смята най-вече, че този факт по някакъв начин е свързан с двустранната симетрия. Това просто означава, че ако човешкото тяло бъде разделено вертикално през центъра, хората обикновено възприемат други хора за по-привлекателни, ако всяка от страните им изглежда огледално отражение на другата.

Поредица от изследвания като тези, правени в британския университет "Роухемптън" в Лондон, твърдят, че алкохолът деактивира способността ни да възприемаме асиметрията - и това потенциално може да е причината хората да изглеждат по-привлекателни, когато сме подпийнали.

Учените описват експеримента по следния начин:

Изпробвахме хипотезата, че консумацията на големи количества алкохол намалява способността за откриване на асиметрия в лицата и намалява предпочитанието към симетрични лица пред асиметричните. 20 снимки на двойки лица и 20 снимки на едно лице бяха показани на компютър, една след друга. Участниците бяха инструктирани да посочат кое лице от всяка двойка лица е най-привлекателно, а после дали единичното показано лице е било симетрично. 64 доброволци от баровете около кампуса на университета, участвали в изследването, бяха класифицирани като трезвени (контролна група) или пияни.

В крайна сметка се оказва, че трезвените участници в експеримента са по-привлечени от хора със симетрични лица и са съумявали по-добре да ги различават, което е подкрепило хипотезата на учените. Нещо повече, пияните участници са по-неспособни да забележат асиметрията. Изненадваща констатация: мъжете са по-добри от жените в определянето дали лицата са асиметрични. Твърди се, че това донякъде е свързано с факта, че като цяло мъжете са по-податливи сексуално на визуална стимулация от жените, така че съзнателно или не, те обръщат повече внимание на такива фактори.

Изследователите обобщават: "Намалената способност при пияните хора да възприемат асиметрията може би е важен механизъм, стоящ зад по-високата оценка на привлекателността, която те дават на представителите на противоположния пол, и зад увеличената честота на избор от тях на партньор."

Изглежда, че "бирените очила" работят и в обратната посока

Не само че алкохолът кара хората около вас да ви изглеждат по-привлекателни, но и ви придава усещане за това колко сте страхотни... поне във вашите собствени очи. (И къде сте си губили времето целия си живот, та не сте го открили досега?) Като казваме това, алкохолът в този случай не е непременно необходим; достатъчно е да мислите, че сте пили алкохол.

Лоран Бегю от университета "Пиер Менд-Франс" е провела експеримент, за да анализира феномена на синдрома "Колкото по-пиян съм, толкова по-готин ставам". Тя е помолила 19 редовни клиенти на френски бар да оценят привлекателността си по скала от 1 до 7. После нивата им на алкохолно опиянение са отчетени с дрегер. Не твърде изненадващо, по-подпийналите са имали по-високо мнение за собствената си привлекателност.

Естествено, това далеч не е представителна извадка, така че Бегю е провела балансиран плацебо-тест с 96 мъже-доброволци. На тях е съобщено, че участват в пазарно изследване на плодов коктейл и че половината от групата ще получи алкохолна напитка, а другата - не-алкохолна версия. След като е оставено достатъчно време, за да подейства алкохолът, всички участници са се снимали в измислен рекламен клип за измислената компания, произвеждаща "коктейла". След това те са гледали клипа и са давали оценка и за собствената си "страхотност".

Както бихте се и досетили, не само тези, които са пили алкохол, но и тези, които са смятали, че са консумирали алкохолния коктейл, са си дали най-високите възможни оценки. Тези, които не са пили - или са пили, но не са знаели, че са употребявали алкохол - са били сред най-скромните. Какво научаваме от това? Поне според това изследване, донякъде се чувстваме по-щастливи и по-привлекателни след няколко коктейла, защото приемаме, че ще се чувстваме така.

Има обаче и осезаем минус в това

Когато безпристрастно жури от трезвени участници е гледало рекламните клипове, откъсите, заснети от хората, които са си писали най-високи оценки, са били определени за най-непривлекателни. Това сигурно обяснява и защо е толкова трудно да впечатлите готиното парче, което току-що е влязло в бара, когато сте изпили повече бири, отколкото можете да преброите. По-добре е да потърсите някой, който е бил в бара също толкова дълго, колкото и вие - и също е нахлузил "бирените очила".

Така че в крайна сметка изглежда, че ефектът на "бирените очила" е донякъде реален и не се определя само от факта, че стандартите и задръжките ви са понижени, а либидото ви е повишено; ако сте употребявали повече алкохол, ще сте склонни да търсите партньори сред тези, които иначе бихте игнорирали. Но все пак основната причина за това е привлекателността, определяна по двустранна симетрия, която буквално прави някои хора по-привлекателни, отколкото нормално биха изглеждали за вас.

 

Най-четените